• Diamant

Kan det vara nåt annat än ALS? Snälla svara någon

Jag vill bara fråga om mina symptom kan betyda något annat än ALS.

Har fåt försämrad finmotorik på högerhand,, samt övrigt hela armen är svagare än vänster. Även höger ben känns konstig, kan ej förklara på vilket sätt, typ svagare, men det syns inte när jag går.

Redan I våras kände jag något med mina två fingrar, de var stelare än andra I samma hand. Var då hos neurolog, men hon tyckte inte att det var något särskilt. Jag hade dock även domningar i foten och handen och andra “hypokondriska” symptom, samt huvudvärk. Fick göra till slut MR för huvudet och längdryggen. De hittade inget, och min rädsla för MS lättade.

Fingrar blev aldrig bättre men inte sämre heller. Dock nu för ca 3 veckor sedan har det försämrats, speciellt svagheten. Blev remissad till neurolog igen, fick ta ryggmärgsvätska. Väntar på svar. Det vad jag aldrig berättade till läkaren var att jag har haft muskelryckningar under hela hösten, och sådant konstig stickande smärta I olika muskler som varar typ 3 sekunder. Och nu när jag läste på ALS symptom, är jag nära att “dö” av rädsla. Jag har två små barn hemma :( Varför jag glömde att berätta det till läkare? Ja den månaden hade jag inte haft ryckningarna. Och jag är väldigt glömsk.

SÅ min fråga är kan symptom som:

dålig finmotorik (svårt att blädra I boken, lägga ihop lego, sy en knapp et.c.)

svaghet I handen/armen (svårt att greppa, hålla tyngre föremål, et.c.)

muskelryckningar och ibland smärta I musklerna (kan vara av hipokondriska orsak)

vara något annat än ALS????

Snälla skratta inte att jag skriver så kaosartad, jag är livrädd, och kan inte vänta på alla undersökningar som läkare sa att han kan eventuellt ta. Det kommer ju ta månad eller mer. Jag är 37 år och tanken att mina barn kan bli utan mamma dödar mig.

Tack att ni läste och snälla, svara mig nåt!!!!!

• Svar på tråden Kan det vara nåt annat än ALS? Snälla svara någon
  • Queenie70

Hade nåt liknande för ett par år sedan, och var helt övertygad om att jag hade MS. Svag och bortdomnad i hand och fingrar, ingen finmotorik och tappade saker hela tiden. Mycket svårt att diska. På mig gjorde de, nåt slags eltest, där de testade muskler och nerver via små nålar som det kom el i.

Hursomhelst så visade det sig att jag hade en kombination av karpaltunnensyndrom och nåt liknande i en annan nerv som gick från armbågen. Nån ulnarisnerv som låg i kläm. Jag fick stödskenor och nån medicin som heter lyrica. Jag blev sakta sakta lite bättre, och nu är symptomen nästan borta. Är en aning svagare i ena handen bara. 

• Ramborg

Jag förstår att du är orolig och rädd. Men försök att ta det lugnt. Andas djupt och sänk axlarna. Nu är det mitt i natten och då känns allt värre än på morgonen.

En nära vän till mig hade liknande olika konstiga symptom, fast mest domningar i benen. MR, ryggmärgsvätska, inget visade någonting. Han hade det länge och det blev sämre och vi var övertygade om att det var MS eller ALS. Men rätt som det var försvann symptomen lika gradvis som de kommit och ingen vet fortfarande vad de berodde på. Neurologen rycker på axlarna och säger "Vi vet inte allt om nervsystemet. Det är därför det är så fascinerande att arbeta med." Min vän är frisk idag.

42.
  • Minna76

Jag hade en bekant som hade så en gång och det visade sig att hon var utbränd. Hon återhämtade sig men det tog tid.

Själv har jag haft domningar i armen, svår yrsel, balanssvårigheter, illamående och det berodde på psykisk stress som gjorde jag var så fruktansvärt spänd i hela kroppen att jag "stängde av" känseln på grund av spända muskler. Jag märkte det inte själv förrän jag gick till en massör som sa att jag var spänd som en fiolsträng i hela kroppen. Då först märkte jag det. För mig tog det månader innan jag kunde slappna av och blörja må bättre.  

Förstår dock din oro. Man kan jaga upp sig rejält när man läser på nätet. Kan du ringa och prata med din läkare innan du får provsvaren så han eller hon kan lugna ner dig lite i väntan på svaren? Du ska ju inte behova gå och må så här dåligt fram tills dess.

• Diamant

Tackar er båda för svaren. Känns som att det hjälper lite. Har tagit lugnande och ska sova nu men imorgon läsa igenom svaren igen, då ny dag börjar med en ny rädsla. 
    Tack snälla ni! 

• Anonym (Dr. Frääs)

Glömska och nervpåverkan kan också ha med något så enkelt som B12-brist att göra.

Två kvinnor jag känner har det och måste få sprutor för att inte få symptom igen, eftersom de är dåliga på att ta upp B12- ut maten.

• drdystym

Det är mycket ovanligt att folk i unga år drabbas av ALS.
    Den där stickande 3-sekunders smärtan låter inte som typisk för ALS. 
    Går du hos en neurolog behöver du inte oroa dig för att denne skall "missa" den sjukdomen.

Det går inte att säkert diagnosticera (dvs UTESLUTA ALS) på de korta textrader du skriver.  
    Det finns en massa tillstånd som kan ge nedsatt grovkraft och finmotorik i handen.

Du skriver inte hur länge du haft symptom, det är väldigt osannolikt att det skall vara ALS om vi ponerar att dina symptom började för mer än 1,5 år sedan.

• Anonym (Linn)

Min första tanke var reumatism. Har du någon släkting som har det, då är det nog med stor sannolikhet det du känner av. Men ge dig inte, kräv ett svar!

Är det ALS så förvärras symtomen snabbt som ögat. Så har du inte märkt att dina symtom förvärras behöver du nog inte oroa dig så mycket. Dock förstår jag din oro!

• Diamant
    drdystym skrev 2012-03-25 01:57:55 följande:
    Det är mycket ovanligt att folk i unga år drabbas av ALS.
    Den där stickande 3-sekunders smärtan låter inte som typisk för ALS. 
    Går du hos en neurolog behöver du inte oroa dig för att denne skall "missa" den sjukdomen.

Det går inte att säkert diagnosticera (dvs UTESLUTA ALS) på de korta textrader du skriver.  
    Det finns en massa tillstånd som kan ge nedsatt grovkraft och finmotorik i handen.

Du skriver inte hur länge du haft symptom, det är väldigt osannolikt att det skall vara ALS om vi ponerar att dina symptom började för mer än 1,5 år sedan.
    Jag märkte första symptomen i förra april/maj och då handlande det bara om två fingrar som var mer stela än de andra (lillfingret och fingret bredvid). Samma dessutom var på foten - lillfingret och fingret bredvid är mycket stela. Så det har inte gått 1,5 år men 9-10 månader tills försämringen började :( 
    Det som jag måste påpeka är att jag har inte längre dömningar varken i foten eller i handen - bara nedsatt finmotorik. Började gråta idag då jag kunde inte riktigt klä på min lilla son, får som inte till detta med strumpor och knappar. Försökte klippa en pappers figur i A4 storlek, behövde vila mig typ 3-4 gånger för att orka med armen. Så det känns att det går "framåt" ganska snabbt, för 3 veckor sedan kunde jag alla dessa saker.
    Jag kommer bli knäpp tills jag får tid hus läkaren :( 

Kan du nämna några andra saker som jag skulle "trösta" mig i stället av ALS. DEt låter sjukt, men jag känner mig så :(
    Anonym (Linn) skrev 2012-03-25 03:51:25 följande:
    Min första tanke var reumatism. Har du någon släkting som har det, då är det nog med stor sannolikhet det du känner av. Men ge dig inte, kräv ett svar!

Är det ALS så förvärras symtomen snabbt som ögat. Så har du inte märkt att dina symtom förvärras behöver du nog inte oroa dig så mycket. Dock förstår jag din oro!
    Nej ingen, men däremot har jag själv haft Bells pares för 4 år sedan som jag fick efter förlossningen :( 
    Anonym (Dr. Frääs) skrev 2012-03-25 00:24:16 följande:
    Glömska och nervpåverkan kan också ha med något så enkelt som B12-brist att göra.

Två kvinnor jag känner har det och måste få sprutor för att inte få symptom igen, eftersom de är dåliga på att ta upp B12- ut maten.
    Har kollat för ett tag sedan - B12 var bra.
  • drdystym

Fattar inte vad du menar med trösta dig istället av ALS?

Alltså domningar hör inte alls till ALS-bilden.
    Den vanligaste orsaken bakom nedsatt finmotorik i de två fingarna du beskriver är en åtklämning av ulnarisnerven (så kallad ulnarisentrapment). Den nerven försörjer nämligen de två fingarna. Är det en ren motorisk form sitter oftast "trycket" mot nerven långt ut på handen där nerven delar sig i en motorisk (muskelförsörjande) och en sensorisk (känsel) - gren. Ses ibland hos cyklister eller folk som gymmat med åtsittande snören runt handleder och ibland hittar man ingen orsak. Det går att behandla. Neurologer, ortopeder, ofta husläkarna kan detta.

Vid perifer nervskada (åtklämning) ser man ofta muskelförtvining ganska tidigt, så "muskelbullen" i handflatan nedanför lillfingret borde vara plattare än på andra handen. Antingen det och/eller musklerna mellan senskidorna på ovansidan av handen borde vara mer tydliga på den drabbade handen. 

Det finns andra sjukdomar som liknar ALS som kan ge motorisk påverkan i handen/underarmen, bl a en sjukdom som heter MMN, multifokal motorisk neuropati. Den är behandlingsbar också, brukar debutera kring 30-60 års ålder, går att diagnosticera med neurofysiologisk undersökning och den kliniska bilden. Neurologer är duktiga på detta.

Är man mycket orolig så beställer man en neurofysiologisk undersökning om doktorn tycker det är motiverat. Då görs något som kallas för elektroneurografi (EnEG) där man tittar på nervernas ledningshastigheter av elektriska impulser eller elektromyografi (EMG) där man tittar på muskelsvaret efter att man stimulerat en nerv. Med en sån undersökning ser man oftast tecken till de sjukdomar du är orolig för och kan också uttala sig om det är en perifer nervinklämning eller ej.

Ibland är det så märkligt så att det handlar om hjärnans sätt att tolka kroppens signaler som är störd, så kallande funktionella nervsymptom. Kroppen och själen är nära ihopkopplade och man hittar inte alltid någon strukturell bakomliggande orsak bakom de symptomen man har. Förr i tiden sa man "stress" och "psykiskt trauma/ångest", idag har man kommit lite längre men inte ända vägen fram till att förklara varför man ibland har neurologiska symptom utan någon bakomliggande skada. Kanske kommer man snart kunna mäta olika signalsubstanser i hjärnan för att se var i "tolkning" det går fel så att säga. Ny forskning pågår hela tiden.

I ditt fall, när du redan träffat en neurolog, tycker jag du kan lämna ALS-oron bakom dig.            

• Your Mama Bear

Jag kan inte svara på din fråga, men jag undrar om dina symptom kan bero på stress/utbrändhet. Vad tror du?

Barn gör så gott de kan. Gör du?
Svar på tråden Kan det vara nåt annat än ALS? Snälla svara någon