Kan det vara nåt annat än ALS? Snälla svara någon
Jag vill bara fråga om mina symptom kan betyda något annat än ALS.
Har fåt försämrad finmotorik på högerhand,, samt övrigt hela armen är svagare än vänster. Även höger ben känns konstig, kan ej förklara på vilket sätt, typ svagare, men det syns inte när jag går.
Redan I våras kände jag något med mina två fingrar, de var stelare än andra I samma hand. Var då hos neurolog, men hon tyckte inte att det var något särskilt. Jag hade dock även domningar i foten och handen och andra “hypokondriska” symptom, samt huvudvärk. Fick göra till slut MR för huvudet och längdryggen. De hittade inget, och min rädsla för MS lättade.
Fingrar blev aldrig bättre men inte sämre heller. Dock nu för ca 3 veckor sedan har det försämrats, speciellt svagheten. Blev remissad till neurolog igen, fick ta ryggmärgsvätska. Väntar på svar. Det vad jag aldrig berättade till läkaren var att jag har haft muskelryckningar under hela hösten, och sådant konstig stickande smärta I olika muskler som varar typ 3 sekunder. Och nu när jag läste på ALS symptom, är jag nära att “dö” av rädsla. Jag har två små barn hemma :( Varför jag glömde att berätta det till läkare? Ja den månaden hade jag inte haft ryckningarna. Och jag är väldigt glömsk.
SÅ min fråga är kan symptom som:
dålig finmotorik (svårt att blädra I boken, lägga ihop lego, sy en knapp et.c.)
svaghet I handen/armen (svårt att greppa, hålla tyngre föremål, et.c.)
muskelryckningar och ibland smärta I musklerna (kan vara av hipokondriska orsak)
vara något annat än ALS????
Snälla skratta inte att jag skriver så kaosartad, jag är livrädd, och kan inte vänta på alla undersökningar som läkare sa att han kan eventuellt ta. Det kommer ju ta månad eller mer. Jag är 37 år och tanken att mina barn kan bli utan mamma dödar mig.
Tack att ni läste och snälla, svara mig nåt!!!!!