• Quickman

Var det rätt att kasta Marie Stenhoff och Susanne Eriksson i fängelse? (medicinsk marijuana)

Jag vet att det varit mycket tjat om cannabis på senare tid, men det här blir i alla fall den sista tråden för mig. I fjorton stater i USA, i Holland, Portugal så är marijuana tillåtet för medicinskt bruk.

De fall jag ska ta upp har båda några år på nacken, men de känns fortfarande aktuella.

www.aftonbladet.se/nyheter/article10546048.ab
    www.swecan.org/index.php&file=article&sid=265

Vad händer när staten beslutade att de skulle hamna i fängelse? Jo, deras symptom blev värre då de var tvungna att befinna sig i en stressfull miljö. De kostar samhället enorma summor pengar, då det inte är gratis att sätta folk i fängelse. Den ena kan inte närvara sina barn, vilket påverkar både modern och barnen.

Vad skulle hända om de inte sattes i fängelse? Troligtvis ingenting. De kunde fortsätta med sina liv i vanlig ordning. Jag vet att många av er fortfarande har köpt all propaganda om cannabis som ni fick i skolan. Men när det kommer till sådana här fall. Helgar verkligen medlen målen.

Observera att detta är en diskussion om etik och inte om cannabis. Det finns redan trådar för det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var det rätt att kasta Marie Stenhoff och Susanne Eriksson i fängelse? (medicinsk marijuana)
  • förvildad

Har man ungar så får man välja om man vill i knarkfängelse eller ta hand om ungarna

Mamman gjorde ett val 

• Quickman
    förvildad skrev 2012-03-25 09:52:54 följande:
    Har man ungar så får man välja om man vill i knarkfängelse eller ta hand om ungarna

Mamman gjorde ett val 
    Fast i en perfekt värld hade hon inte behöva göra det valet, eller hur....

Är det ändå rätt av staten att stifta lagar som tar en mor från sina barn trots att hon inte gjorde något som skadade någon annan.
  • Queenie70
    Quickman skrev 2012-03-25 09:57:44 följande:
    Fast i en perfekt värld hade hon inte behöva göra det valet, eller hur....

Är det ändå rätt av staten att stifta lagar som tar en mor från sina barn trots att hon inte gjorde något som skadade någon annan.

I en perfekt värld hade hon satt tryggheten för sina barn, framför sin egen önskan att berusa sig på olagliga substanser.

Bara det faktum att hon tog risken tyder i mina ögon på att hon har ett problem. 
  • Quickman
    Queenie70 skrev 2012-03-25 10:21:51 följande:
    I en perfekt värld hade hon satt tryggheten för sina barn, framför sin egen önskan att berusa sig på olagliga substanser.

Bara det faktum att hon tog risken tyder i mina ögon på att hon har ett problem. 
    Jag tror inte du kan sätta dig in i de smärtor som de som lider av fibromyalgi har. Det handlar inte om en önskan att berusa sig utan att lindra sina smärtor.

Om vi vänder på det hela. Är det bara civilpersoner som kan gör något oetiskt. Kan aldrig en stat eller en regering göra likadant?  Är det etiskt riktigt för en regering att hindra människor från att bli friska? Speciellt när det sker på villkor där man inte skadar någon annan. Varken sig själv eller andra.

Hade du reagerat likadant om hon tog ett glas whisky varje kväll?
  • Pallas
    Queenie70 skrev 2012-03-25 10:21:51 följande:

Nu har du halkat snett i din analys, tror jag. Hon närde inte en önskan att berusa sig, utan en önskan om att vara frisk och pigg nog att ta hand om sina barn, förmodar jag.
  • Pallas

Rätt enligt lag - ja.
    Är lagen rätt? - Nej, inte enligt mitt tycke. 

• Quickman

Det som är intressant med personer som förvildad och Queenie70 är att om dessa två hade varit födda på 10-talet så hade de antagligen skrikit sig hesa över att homosexuella ska kastas i fängelse då de brutit mot lagen när de pumpat lite rumpa. De verkar inte tänka utanför sina egna ramar utan vill att en lag ska följas som den är hur jävla bisarr den än må vara.

• Plutteli

Håller med Pallas, det var rätt ur juridisk synvinkel, lagen finns där och då måste ju staten se till att folk följer den. Är lagen rätt? Nä, medicinsk cannabis borde vara ok.
    Jag vet ju dock att de i många delstater i USA tex har stora problem med att folk som inte är sjuka lurar till sig recept så att de kan få ut stora mängder cannabis som de sedan har till helt fel saker, bla folk som kör påverkade.

Vad gäller aspekten om att ena hade barn: Självklart måste staten stifta lagar och slänga även mammor i fängelse om de bryter mot lagarna! Just detta var ju "harmlöst" men säg att hon tex hade kört påverkad och mejat ner nån på gatan? Eller genomfört ett rån under pistolhot men ingen kom till skada? Ska hon slippa fängelse för rån då för att hon har ett barn? Hur blir det ur ett mer jämställt perspektiv om män som har barn inte slipper straff? Varför skulle frånvaron av mamma vara värre än frånvaro av pappa?

• Quickman
    Plutteli skrev 2012-03-25 10:37:43 följande:
    Håller med Pallas, det var rätt ur juridisk synvinkel, lagen finns där och då måste ju staten se till att folk följer den. Är lagen rätt? Nä, medicinsk cannabis borde vara ok.
    Jag vet ju dock att de i många delstater i USA tex har stora problem med att folk som inte är sjuka lurar till sig recept så att de kan få ut stora mängder cannabis som de sedan har till helt fel saker, bla folk som kör påverkade.

Vad gäller aspekten om att ena hade barn: Självklart måste staten stifta lagar och slänga även mammor i fängelse om de bryter mot lagarna! Just detta var ju "harmlöst" men säg att hon tex hade kört påverkad och mejat ner nån på gatan? Eller genomfört ett rån under pistolhot men ingen kom till skada? Ska hon slippa fängelse för rån då för att hon har ett barn? Hur blir det ur ett mer jämställt perspektiv om män som har barn inte slipper straff? Varför skulle frånvaron av mamma vara värre än frånvaro av pappa?
    Självklart så ska man inte slippa straff bara för att man har barn, men å andra sidan ska staten inte heller stifta lagar som är helt poänglösa. I det här fallet är det mer skadligt - ur alla synvinklar - att kasta personerna i fängelse än att låta dem vara fria. Är det då riktigt att det finns en sådan lag, eller borde man ompröva fallen.

Jag orkar inte med folk som inte kan resonera konsekvent kring lagar och rätt etik och moral.

Följdfråga, var det rätt att avrätta Sophie Scholl för att hon bröt mot lagen? (Ja, jag vet att bildnings- och intelligensnivån är skrämmande låg på familjeliv. Om ni inte vet vem det är så googla det)
  • Pallas

Vi är ganska indoktrinerade i Sverige att få moralpanik så fort ordet "knark" syns. Det bäddar inte för en sansad debatt med utgångspunkt i vad vetenskapen säger, utan det blir bara svartvita känsloargument utan vettig substans från anti-knarkmobben.

Eftersom jag pga sjukdom nyttjat en del narkotikaklassade preparat, samt är relativt insatt i missbruksproblematik, så är detta en väldigt intressant fråga.

En parallell fråga som är aktuell för mig just nu är elektroniska cigaretter. I Sverige är det helt socialt sanktionerat att säga till en rökare att den är ful, äcklig och korkad. Så illa tycker gemene man i detta land att rökning är att det ursäktar personliga påhopp. Stämningen kring rökning är precis likadana i många andra länder.

Nu finns det ett sätt att röka, som enligt den forskning som finns inte påverkar din omgivning negativt. Inte heller tar du själv i närheten av samma skada som av vanliga cigaretter. I princip har man tagit en laglig drog och tagit bort nästan alla skadliga ämnen, och vad händer då, tror vi? Jo, enskilda individer, politiker och lobbygrupper har förbjudit elektroniska cigaretter i flera länder och det lobbas för förbud även här. Så hårt indoktrinerade är vi att idén med att suga in något i lungorna och sedan blåsa ut "rök" är så dåligt att det måste förbjudas, oavsett hälsopåverkan.

Svar på tråden Var det rätt att kasta Marie Stenhoff och Susanne Eriksson i fängelse? (medicinsk marijuana)