• Nellica

Fint promenadstråk i och runt Göteborg?

Börjar redan (!) få lite vårkänslor, och får därmed mer promenadlust...
    Alltid kul att se nya omgivningar tycker jag, därför vill jag ha lite tips på var det är mysigt att promenera. Skatås och Slottsskogen vet jag, men det måste inte vara skog....

Så, vart brukar ni utöva motion?

• Svar på tråden Fint promenadstråk i och runt Göteborg?
  • littletiger

Puffar då jag också vill också ha tips! Gärna dit man kan ta sig med buss/spårvagn.

• deluxe

Testa cykelleden för turister och alla andra via röda sten till saltholmen eller Ganglet, lika trevligt att promenera som att cykla eller köra inlines!

• BettyBoop8

Gunnebo Slott i Mölndal

Amundön

Eller varför inte ta skärgårdsbåten ut till någon ö tex Donsö.

Det finns en jättefin och stor blåsippe dunge på .........hmmmm tänker.......det var Öckerö eller hönö. Där är jättefint på våren.

• Nellica

Tack för bra tips!!
    Bara vänta på våren nu då å ta en båt ut till nån ö... : )

Något ställe runt Kungälv då?
    Marstrand är ju jättefint, men finns det nåt mer ställe runt omkring där?

• littletiger

massa tips ju! tack! nu får vi se till att locka fram solen och lite mer värme bara

• Nellica

Provar att puffa lite...
    Kanske någon som precis kommit hem från en runda..... ; )

• Agapanthus

Det finns en Häslans stig som du kan börja promenera på vid Klippan, Kliv av vid Hållplatsen Jaegerdorfplatsen och gå ner mot vattnet och sväng in mot vänster. Nedanför St:a Birgittas kapell finns en info tavla. Du hittar mer info här:
    www.hjart-lung.se/halsansstig/

Det finns även ett natur område som heter Ruddalen som är jättefint.
    Finns mer info här:
    www.naturen.goteborg.se/

Finns också fina promenad stråk vid Sisjön.

Hoppas att detta kan vara till hjälp.

Ha en trevlig promenad

• littletiger

Agapanthus:

Jag provade att gå Hälsans stig förra vintern/våren, men på nåt ställe var den avstängd av nåt staket så det gick inte att gå vidare? eller så svängde jag fel på nåt ställe så jag hamnade helt fel ute på leden bredvid istället...hur kul var det att gå med alla bilar svischandes förbi...

Får nog göra ett nytt försök nån dag framöver!

• Nyima

Vi är ganska nyss hemkomna från Hälsans stig (ja vi hade ficklampor med oss ) i Klippanområdet. Perfekt promenad bla genom det udda kolonistugeområdet i Sjöbergen. Fantastiska byggnadsverk (lappverk), mängder med fjäderfän och dessutom verkar vissa hus vara bebodda året runt.

Vi brukar gå en sväng som vi kallar Hisingen runt vilket är helt missvisande. Vad vi gör är att vi går till en av broarna, över den och sedan till nästa bro på andra sidan älven och över den och tillbaka hem. Låter kanske inte så spännande men det är det! Tycker vi...

Stadsmiljön är härlig att promenera i. Ett tips är att man bestämmer en slinga innan man går och varför inte avsluta på ett mysigt fik?

• Tesdy

Hej på er. Jag går en slinga i stadmiljö varje dag på lunchen. Jobbar vid lilla badhusgatan och jag går ner till järntorget sen genom Haga Nygata (så mysig gata) sen upp förbi whitfeldtska (stavning??) tills jag kommer ut till leden igen och in på jobbet. Så skall ni gå i stads miljö så varför inte strosa i Haga och sen fika på ett av cafeerna där?

• Alegni

Jag vill tipsa om att gå från Skatås till Gunnebo slott. Det är en härlig promenad som man belönar med fika på Gunnebo när man kommer fram. Sedan kan man ta bussen tillbaka till centrum om man vill. Hela sträckan är väl skyltad.

• littletiger

Tack för alla tips! Mycket man inte vet om sin egen stad...

Promenader i stadsmiljö gör jag dagligen då jag bor mitt i stan (vasastan) så det ska bli roligt att promenera i lite andra miljöer.

Speciellt Skatås till Gunnebo lät som en härlig promenad! och även promenad via Röda Sten ska jag göra - har faktiskt aldrig varit där...

• Isola C

Vid Fiskebäck finns ett jättefint område med gångbanor och stigar, man kan gå precis vid havet och småbåtshamnen. Fin natur, och jag älskar att gå nära havet.
    Brukade promenera mycket där när vi bodde därute.

Svar på tråden Fint promenadstråk i och runt Göteborg?