• Upotek

Hypotyreos och gravid

Hej allesammans!
    Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid (uppskattningsvis vecka 3-4).
    Problemet är dock att jag blev diagnoserad med Hypotyreos hösten 2011, med ett TSH värde på 3.7,
    men har sedan dess medicinerat Levaxin 50 mg dagligen. Senaste TSH värdet låg på 2,2 och detta var innan jag blev gravid. Jag frågade dock min husläkare om det fanns några fysiska/medicinska hinder för att planera barn. Hon sa att mina värden såg bra ut, att det inte fanns några praktiska hinder för att försöka.
    Nu har jag sökt lite på vårdguiden bla. och läst att man skall höja Levaxin dosen vid graviditet. Min läkare hävdar dock att detta inte är nödvändigt.
    Hur kan man utgå från att det inte är nödvändigt om man inte har gjort något blodprov på mig under tiden för graviditet? På vårdguiden står det dock att man kan själv höja sin dos med 50 microgram tills dess att möjlighet för provtagning finns. Jag har nu gjort detta (ökat från 50 mg - 100 mg). 
    Finns det några risker för fostret med för mycket Levaxin, eller är det bara när det blir brist på hormoner som risker förekommer?

Tacksam för svar
    Upotek

• Svar på tråden Hypotyreos och gravid
  • Leonel

Hej

Jag har samma problem, väntar nu mitt andra barn och med första barnet när jag precis var gravid upptäckte doktorn att jag låg nere i värde lite granna. Inte mycket men dem ville ändå ge mig levaxin, i början av gravditeten hade jag 25mg, sen fick man sakta men säkert höja den till 75mg. Med mitt andra barn nu har jag innan graviditet haft hälften av 75mg, dvs 37,5mg och med den följde min barnmorska mig i några månader. Sen när man tar nya blodprov visar det sig att man behöver höja dosen, nu med mitt andra barn ligger jag på 100mg och kommer ligga på den tills jag fått barnet. Jag är nu i vecka 34 och så fort jag fött kommer man följa mig efteråt med och sänka dosen. Alternativt ta bort levaxin helt och hållet för jag låg inte så lågt innan jag blev med andra barnet. Mitt råd till dig, barnmorskan kommer följa dig och behövs det höjning så skrivs det ut nya doser. Så säg till bm att hon ska följa dig genom blodprov, det fick jag säga efter att ha besökt först en vanlig läkare och sen vid inskrivning så fick jag berätta detta. Lycka till!

• Lacey

Min barnmorska och läkaren på bmmottagning har helt tagit över kontrollen under min graviditet. Jag är i vecka 14 och har blivit höjd en gång. Låg på 2,3 vilket är ok, men läkaren tyckte jag skulle ha mer marginaler då jag är gravid.

Jag skulle inte höja utan se till att få ett blodprov på en gång då det tar några veckor innan resultatet av höjningen syns på prov och resultat innan det kan bli missvisande.

Prata med din Bm!

• Havsjungfrun

Man ska inte höja på eget bevåg! Däremot har jag alltid fått ta prover var 4:e vecka under graviditeterna. Är nu gravid i v. 30 med barn nr. 3 och har aldrig behövt höja dosen. Prata med din bm så tar hon upp det med MVC-läkaren. Lycka till!

• Upotek
    Havsjungfrun skrev 2012-03-25 15:18:53 följande:
    Man ska inte höja på eget bevåg! Däremot har jag alltid fått ta prover var 4:e vecka under graviditeterna. Är nu gravid i v. 30 med barn nr. 3 och har aldrig behövt höja dosen. Prata med din bm så tar hon upp det med MVC-läkaren. Lycka till!
    Tack för informationen!
    Jag ringde och bokade ett möte med min BM och fick lyckligtvis en tid tre dagar efteråt.
    Dem har nu tagit TSH prover inkluderat T4. Hoppas att min nuvarande dosering är tillräcklig och att bebisen 
    mår bra.  Glad
  • Upotek
    Leonel skrev 2012-03-25 11:10:39 följande:
    Hej

Jag har samma problem, väntar nu mitt andra barn och med första barnet när jag precis var gravid upptäckte doktorn att jag låg nere i värde lite granna. Inte mycket men dem ville ändå ge mig levaxin, i början av gravditeten hade jag 25mg, sen fick man sakta men säkert höja den till 75mg. Med mitt andra barn nu har jag innan graviditet haft hälften av 75mg, dvs 37,5mg och med den följde min barnmorska mig i några månader. Sen när man tar nya blodprov visar det sig att man behöver höja dosen, nu med mitt andra barn ligger jag på 100mg och kommer ligga på den tills jag fått barnet. Jag är nu i vecka 34 och så fort jag fött kommer man följa mig efteråt med och sänka dosen. Alternativt ta bort levaxin helt och hållet för jag låg inte så lågt innan jag blev med andra barnet. Mitt råd till dig, barnmorskan kommer följa dig och behövs det höjning så skrivs det ut nya doser. Så säg till bm att hon ska följa dig genom blodprov, det fick jag säga efter att ha besökt först en vanlig läkare och sen vid inskrivning så fick jag berätta detta. Lycka till!
    Ja vi ska vara tacksamma för att barnmorskorna i Sverige är välutbildade och med god kompetens,
    att små avvikelser upptäcks snabbt och därmed kan undvikas.
    Hoppas att du slipper medicinering helt efter förlossningen, själv kommer jag antagligen medicinera Levaxin ett återstoden av mitt liv. Huvudsaken är ju trots allt att barnet mår bra och är friskt! Resten är bara föga uppoffringar.Solig   
  • Hypo

Jag behöver ett andra utlåtande för det här känns inte alls bra. Mitt tsh har legat på 1,5 alltså perfekt. Senast jag tog blodprov hade det ökat till 7,5. Läkaren på mitt MVC höjer då min dos till 150mcg varje dag istället för 150mcg 4 dagar i veckan och 125 mcg 3 dagar i veckan. Alltså bara en dosökning på 10mcg/dag. Jag känner tydligt i kroppen att mina värden inte är bra. Jag är extremt orolig att barnet påverkats av detta! Jag har försökt få ordentliga svar från mitt MVC men alla svar är bara luddiga.

• Annelie 76

Brist på hormoner ökar risken för missfall plus att det finns risk för mentala handikapp hos barnet (kretinism). Därför är det så viktigt att ha bra värden när man är gravid. Det ska tas regelbundna prover och dosen ska höjas om det behövs. 

Svar på tråden Hypotyreos och gravid