• Piffi

Vart ska man åka i Grekland?

Vi planerar en semester i Grekland i maj, men vart ska man åka?

Vi är ute efter vacker natur, kultur och lugn och ro. Det ska inte vara för mycket party eftersom svärföräldrar och småbarn ska med! Stränderna inte det viktigaste, men om de är fina så gör det förstås ingenting!

Någon som har något tips?

• Svar på tråden Vart ska man åka i Grekland?
  • Linda 1978

Jag älskar Rhodos och Samos!
    Rhodos har verkligen nåt för hela familjen. Vi åkte med en 4-åring, 2 svärföräldrar och makens mormor och morfar. Helt underbart!
    Sen finns det såklart party på Rhodos men det är samlat till bargatan, så det störs man inte av om man inte söker upp det vill säga.

• Poena

Jag har varit på Rhodos (Rhodos stad) och tyckte det var jättebra. Både historia och sol/bad nöje på samma gång. Många historiska sevärdheter var det också gångavstånd till. God mat.

• kassio

Jag kan ju berätta om de öar jag har besökt i Grekland, i relation till era önskemål.

Naxos - underbar ö som har "allt". Fina barnvänliga stränder (bystranden i Naxos stad är helt okej, ännu finare stränder i de lite mindre orterna Agios Prokopios och Agia Anna), en hel del sevärdheter och mysiga byar runtom på ön, viss livlighet i huvudorten men inget "charterpartajande"... Nackdelen som jag ser det att det inte går direktflyg, det som gäller är 3 timmars båtresa från Santorini.

Kreta - riktigt stor ö med rikligt med kulturhistoria och annat sevärt. Många olika byar av olika storlek och med olika mycket "liv". Åkte själv sista minuten och hamnade i en liten turistort nära Heraklion som jag inte skulle valt om jag beställt en "vanlig" resa, just valet av by att bo i och utgå ifrån är nog viktigt om man åker hit.

Samos - en ö med vacker natur och trevlig hamnpromenad i Pythagorion men jag "föll" inte för ön som jag gjorde med Naxos och Lefkas. Vet egentligen inte varför. Finns en del sevärdheter, både naturen och historiska sådana.

Lefkas - vacker ö med bördig natur. Finns många spektakulära stränder (mest klappersten) som dock ligger på västkusten medans turistorterna ligger på östra sidan, kanske inte alltid helt barnvänliga heller tyvärr. Inte direkt några historiska sevärdheter vad jag kan minnas.

För övrigt är Karpathos den grekiska ö som står överst på min önskelista nu. Jag tror att den är genuin, ganska lugn, med fina stränder och lite annorlunda landskap. Byn Olympos ska dessutom vara väldigt speciell.

Slutligen, kolla www.kalimera.nu för mer tips om du inte redan läst där!

• kalinan

Samos är en favorit här också. Pythagorio är en lugn och trevlig stad med genuin greklandskänsla. Trånga gränder och trappor upp till en fantastisk utsikt över hela staden och hamnen! Många trevliga utflyktsmål och vacker natur finns på ön dessutom.

Lefkas kändes inte särskilt grekisk med tanke på arkiekturen, men det mer tropiska klimatet och gröna naturen uppväger. Små gröna öar överallt ger skärgårdskänsla. Kommer säkert åka tillbaka dit!

Själv bor jag på Kreta till och från det här året och tycker bättre och bättre om vår sida ön (västra), även om man behöver vara i grekiskt sällskap för att hitta de riktiga smultronställena. Men Chaniakusten är ju perfekt om det är sol, bad och alla bekvämligheter man är ute efter.

Mitt hetaste tips är ändå Samos. Denna ö är Grekland i mitt hjärta.

• JaJeB

Hej hej!
    Vi var på Kreta, på Almirida. Litet samhälle med fin badstrand för barn och väldigt lungt. Vi var där i maj 2005. Dit kulle jag vilja åka med vårt kommande barn. Inte så mycket kultur, men avslappnat och fint..om man söker lugnet så åker man hit.
    Lycka till!

• Marie IE B

Amorgos!
    Annars kan jag rekommendera Thassos och även Kreta är fint. Korfu är också bra men inte särskilt genuint grekiskt.

• Fialian

Rhodos! Fritidsresor har ett jättebra hotell som heter Dionysos.
    Hotellet ligger i Ixia, 4 km från Rhodos stad.
    Man tar sig enkelt in till stan och därifrån kan man göra utflykter med någon båt från Mandrakihamnen eller så stannar man i stan och går i Gamla Stan, jättemysigt.
    Rhodos passar alla.

• Nennie28

Fialian

Ixia var vi också i för 2 år sen! Jättemysigt!
    Ett minus för alla flygplan bara, men det kanske är likadant överallt på shodos!

• Nennie28

ehm rhodos ska det stå! =)

• Fialian

Jag har även bott på hotell Forum Beach som ligger närmare flygplatsen.
    Precis över hotellområdet gick planen ner för landning och ibland var det lite störande. Rhodos är så underbart så det var en världslig sak som en viss Karlsson på taket säger *ler*

• Mamazita

Samos tyckte jag var lugnt och härligt, och även Athens riviera (finns väl väldigt mycket där, men vi bodde i ett väldigt mysigt samhälle) Rhodos har jag varit på flera ggr men det var före barntiden. Men det finns ju lugna delar på Rhodos också, man behöver ju inte bo i Rhodos stad precis.

• Grenadjären

Det finns bara ett svar!
    KARPATHOS som är en liten ö mellan Kreta och Rhodos. I den lilla otroligt pittoreska huvudstaden Pigadia finns det några hotell, en hel del restauranger och barer. Och det går inte att hitta en dålig restaurang. Bussar går från Pigadia till andra delar av ön. Det är en bergig ö med många små otroligt vackra bergsbyar. Lugnt och stilla, sköna stränder och fantastisk mat!

• Solace

Var på naxos i somras och blev frälst. Ett helt underbart ställe!
    Det är inte så jobbigt turistiskt som det kan vara på andra ställen (de lever inte på turismen på samma sätt som på andra öar).
    Inga jobbiga inkastare på restaurangerna, det är rätt gött att slippa...
    Naxos stad är jättefint men mycket små gränder och gamla fina hus.
    En jättefin lång strand vid naxos stad och många fina småstränder på andra delar av ön.
    Enda minuset är väl båtresan dit så (man får flyga till santorini), men man åker ju mellan fina öar och så där så det är rätt mysigt det också.
    Sedan kan man få se delfiner på båtresan också om man har tur :)

• Snova

Jag har varit på Kreta, Samos, Egina, Lefkas och Zakynthos plus Atens riviera i anslutning till Atenresa. Älskar alla ställena mer eller mindre!

Kreta har mest att göra, massor av utflykter till både stad och kultur

Lefkas har klart coolast stränder men inte mkt andra aktiviteter

Egina är liten och mysig, hittade faktiskt en egen strand! Lite kultur finns och toppen att det är så nära Aten, man kan göra en shoppingutflykt över dagen.

Samos, stor och grön. Bodde i huvudorten som var heltrist så jag fick inget vidare intryck av ön trots fina utflykter med bil. Andra verkar ha bättre erfarenheter!

Zakynthos, oj! Det var en partyresa till skillnad från de andra. Mkt rolig! Vi hyrde iaf bil en dag och det fanns en del coola stränder men inte så värst mkt annat. Stora delar av bebyggelsen förstördes i en jordbävning 1953, tror ev. det gäller för Lefkas också.

Atens riviera är underskattad. Finns många fina, små orter med en härlig badortscharm. Närheten till Aten är ett plus även här tycker jag!

Lääängtar till Grekland, vill åka nu! Men just nu är vädret ju ingen hit och bebben i magen måste ut först. Ha det bra när ni åker!

• Inger

Jag röstar på Santorini. Älskade den ön, det var precis lagom. Nu var det några år sen vi var där, då var det väldigt lugnt, några klubbar, men mestadels lugna restauranger och sköna promenader. Inte så mycket trafik om man vill hyra moppe. Stan var pittoresk med en underbar utsikt. inga jättefina stränder men fullt badbart.
    www.santorini.com
    Trevlig resa!

• Piffi

Resan är bokad! Tack för alla tips. Länken www.kalimera.nu var verkligen toppen.
    Valet föll till sist på Samos. Med två småbarn och svärföräldrar kände vi för att vara lite bekväma och välja ett ställe med direktflyg.

• kalinan

Jag tror inte du kommer bli besviken

Ska ni åka till Pythagorio? Då kan jag tipsa om en bra strand. Om du står nere vid hamnen med näsan ut mot havet så gå åt vänster. Förbi alla barer och sedan förbi några restauranger. När man passerat den sista restaurangen kommer man ut på en grusväg och en enkelt ritad skylt där det står Paradise Beach. Där finns bara en liten kantin som ägs av en familj som sköter stranden tillsammans. Mannen är skäggig och ser ut som den gamle och havet och sonen är alltid rödögd pga konstant ölande, men tror sig ändå vara stans största casanova Hans mor rör dock ihop helt underbart goda frappe i den där lilla vagnen (de godaste i Grekland tror jag till och med!) och de grillar en köttbit och fixar till en sallad medan man väntar. Enkelt men trevligt! De har dessutom de billigaste solstolarna i stan.

I sommar är det tre år sen jag var där men förhoppningsvis ser det ungefär likadant ut!

Om ni reser med apollo kan jag rekommendera utflykterna Samos hemligheter och båtutflykt med barbecue. Det sistnämnda är ett riktigt hett tips! Härlig båttur till fin långgrund strand, jättegod lunch och trevlig besättning på båten.

Trevlig resa!!

• Helusa

Myrtos det e sa underbart fint dar

Svar på tråden Vart ska man åka i Grekland?