• Kebnekaisa

Har ert barn eller ni själva "satt i halsen"(någon matbit eller liknande), där ni AKUT, fick åtgärda det???

Hur gjorde ni????
    Igår satte en liten kusin (till min dotter) i halsen och det var hel-läskigt, Hon blev blå i ansiktet (satt en godis-"prick") i halsen, då hon hoppat i sängen.
    (hon är 2 år!).
    Jag stod handfallen, men gastade åt min mamma som stod bredvid.

Mamma höll henne upp och ned. 45 graders lutning framåt.

Det löste sig, ändå, godisgrejen lossnade!

Skärrande för oss. Sen frågade jag "villrådigt" de andra: Hur gör man egentligen då ens barn "sattit i halsen"???
    Har henne framåt lutad så som de gjorde sa de, och så gör man ett dunk, mellan skulderbladen.

Men så läste jag Läkarboken här hemma. Man ska ju göra som på vuxna, då barnet är över 1 år,
    dvs man ska göra "första hjälpen" genom att ta ett sånt där famntag runt midjan och trycka till!

Har ni varit med om det?????

Skräck att det ska hända ens barn!!!

• Svar på tråden Har ert barn eller ni själva "satt i halsen"(någon matbit eller liknande), där ni AKUT, fick åtgärda det???
  • Titti och mini

jo det hände oss också m godis, sån där lakritspeng. Min son som då var fyra satte två såna i halsen. Hans pappa var snabbt där o gjorde just sånt livtag, heimlichmanöver, tror jag det heter. Hua vad man blir rädd.

Tur att det gick bra för er också

• Kebnekaisa

OK, Inga fler?? Puffar!

• Crispie

min dotter då 5 år gammal satte ett sånt där godis-tefat, sånt som är som papper nästan, i halsen när vi åkte bil...vi stannade och jag slet ut henne ur bilen och stoppade ner mina fingrar i halsen på henne och drog upp en stor slemgrej, den hade geggat igen halsen på henne...hon hade garanterat kvävts om jag inte gjort så... obehagligt...

• Cecci78

Heimlich manöver lärs inte ut längre då den tekninken i sig orsakat dödsfall. Det är en liknande manöver men som är snällare mot kroppen eller hur man ska besrkiva det som lärs ut idag. Detta lärde jag mig i våras på en förstahjälpenkurs för barn som Röda Korset anordnade i samarbete med BVC. Det kändes mycket nyttigt att gå en sådan kurs och jag rekommenderar det!

• Cecci78

mindre barn kan man lägga över knät och göra som du skriver, trycka till mellan skulderbladen, spädbarn läggs på ens underarm, oxå från kursen

• bigmacoco

Usch, ja. Idag satte min son en bit kex i halsen, han fick panik och blev alldeles röd i ansiktet. Tack och lov har min svägerska gått kurs och kunde "banka" loss den. Hon la honom över ena knät, på mage, och "dunkade" sedan med handflatan mot övre ryggen.

Jag har själv fått lov att skaka honom en gång också, la honom på mage på sängen och skakade honom i ca 45 grader - då lossnade biten. En kexbit...

Fruktansvärt otäckt.

• Linsen

Min son satte i halsen en gång innan han fyllt ett år.
    Vi satt vid middagsbordet och jag upptäcker plötsligt att han ser konstig ut och instinktivt lutar jag honom framåt i stolen med ena handen som stöd under hans bröstkorg och med andra handen dunkar jag till mellan skulderbladen och ut ur halsen kommer en bit bröd...
    Efter det gick både jag och maken HLR-kurs där man även lärde ut hur man gör på både vuxna och barn.
    Det är nåt jag rekommenderar_alla_föräldrar att göra!

• Pijan

Jag ha en flicka som är 2 nu. Jag va o hälsade på en kompis i höstas o följde me henne på bvc o de pratade om o sätta i halsen och den sköterskan sa att på en 2-åring ska man först "dunka" i ryggen o sen göra heimlich. Man får aldrig köra ner fingrarna i halsen o köra runt för då är risken att man puttar ner biten igen. Man får bara stoppa in fingrarna o ta ut det ur munnen när man ser det. Konstigt att det finns så många olika svar??

• Kebnekaisa

Ja, Oj Pijan. Det var olika!

Men jag gogglade lite nu! Du verkar vara närmast:
    (skriver upp hur man gör med barn över 1 års åldern till 8 år, eftersom det var det jag närmst var intresserad av!) www.infomedica.se/artikel.asp

"Barn 1-8 år!"

Om barnet står eller sitter: 5 ryggslag

Be barnet hosta.

Luta barnet framåt så mycket att huvudet är lägre än bröstet. Stöd barnet med en hand mot övre delen av barnets bröstkorg.

Ge fem ”snärtiga” slag med handflatan i ryggen mellan skulderbladen.

-------------------------------------------------------

Om föremålet inte har kommit upp: 5 buktryck

Stå eller sitt bakom barnet.

Knyt näven och placera den med tumsidan inåt, ovanför naveln och väl nedanför bröstbenet.

Fatta tag runt din knytnäve med din andra hand.

Tryck kraftigt inåt/uppåt 5 gånger. Anpassa kraften efter barnets storlek.

Observera att detta inte får utföras på barn under 1 år.

Kontrollera om föremålet har kommit ut. Om barnet inte har spottat ut det själv, öppna munnen och titta om föremålet finns där och kan tas bort. Försök inte att leta efter föremålet med fingrarna i svalget om du inte kan se det. Risk finns att föremålet pressas längre ner och täpper till andningsvägarna helt.

---------------------------------------------------------------------

Om föremålet fortfarande inte kommer upp:

Upprepa dina åtgärder igen.

Ge barnet 5 snärtiga ryggslag mellan skulderbladen.

Vänd barnet.

Gör 5 brösttryck enligt ovan.
    Om föremålet har kommit upp ska barnet undersökas av läkare för att kontrollera att det inte finns något som sitter kvar i luftvägarna.

Om barnet ligger: 5 ryggslag

Lägg barnet på mage över dina ben. Barnets huvud ska vara lägre än bröstkorgen och barnets bröstben ska ha stöd mot underlaget, det vill säga låren.

Ge fem ”snärtiga” slag med handflatan i ryggen mellan skulderbladen.

Om barnet ligger: 5 ryggslag.
    Om föremålet inte har kommit upp: 5 buktryck

Lägg barnet på rygg på fast underlag.

Placera din ena handlove – insidan av handleden - ovanför naveln och en bit nedanför bröstbenet.

Tryck kraftigt inåt/uppåt fem gånger. Anpassa kraften efter barnets storlek.

Kontrollera om föremålet har kommit ut. Om barnet inte har spottat ut det själv, öppna munnen och titta om föremålet finns där och kan tas bort. Försök inte att leta efter föremålet med fingrarna i svalget om du inte kan se det. Risk finns att det pressas längre ner och täpper till andningsvägarna helt.

Om föremålet inte har kommit upp: 5 buktryck.
    Om föremålet fortfarande inte kommer upp:

Upprepa dina åtgärder igen.

Ge barnet 5 snärtiga ryggslag mellan skulderbladen.

Vänd barnet.

Gör 5 buktryck enligt ovan.

--------------------------------------

Över 8:a år så behandlar man barnen som man behandlar en vuxen som satt i halsen!

Usch, vad komplicerat det verkar!!!

• Kebnekaisa

Man skall alltså testa det där med att luta framåt och slå mellan skulderbladen FÖRST! och om det sen inte går, så gör man det där "buktrycks-greppet"!

• Heisan

Nu är jag inget barn , men jag var med om någonting otäckt en gång. Jag satt och åt en macka och läste tidningen medans de stora barnen badade i badkaret, de kan ha varit ca tre och fyra år gamla då. Nåväl, jag satte en bit bröd i halsen, riktigt ordentligt också. Min enda tanke var att jag kan inte dö nu, när barnen badar.. Vad händer då?
    På något vis så lyckades jag, efter rätt så många om och men, att med hjälp av den luft jag hade i lungorna få loss den en liten smula, så jag kunde pressa ner lite mera luft för att föröka få loss den ännu mera. Kan ju säga att jag som oftast är lugn som en filbunke var rätt så panikslagen. Lyckades efter rätt så många försök få upp brödbiten, men min kropp var mörbultad i flera dagar efterår. Fanns inte en muskel i ryggen eller buken som inte värkte och smärtade. Hade jag inte haft kraften av rädslan för vad som skulle hända med mina barn så vet jag inte om jag hade funnit styrkan att hjälpa mig själv. Jag riktigt kände hur reptilhjärnen tog över och det handlade verkligen om min avkommas överlevnad inte min. Mycket mystisk känsla som jag gärna slipper uppleva igen, någonsin... Kan ju även säga att mitt kära ansikte var rejält svullet ett par timmar efteråt. Kändes som om någon hade använt mig som ballong...

• Kebnekaisa

Usch!! Heisan! Blir lite förvirrad (då det gäller det där med Heimlich manövern) för jag hörde nämligen av en gäst på festen (där vi var, och där det lilla barnet satte i halsen) att som vuxen kunde man springa rakt in i ett bord med buken (ifall man var ensam och ingen kunde göra bukgrepp på en!),
    Men det "talar ju emot" då folk säger att man inte får göra det här med Heimlich greppet, pga livshotande skador det kan leda till!

Förvirrad!

• Leaaa

Jag hade tappat min plånbok med mynt inne på Emils rum. Var noga med att plocka upp alla mynt trode jag. Ett av dom en enkrona hade hamnat inne i leksakskorgen. dagen där på så lekte Emil å jag satt på golvet med han. Han hade ryggen mot mig å plockade ut leksaker från korgen. Helt plötsligt så faller han på sidan å är helt blå i ansiktet, jag fattar direkt vad det är. Tar tag i han å böjer han framåt, inget händer. Vänder på han upp å ner inget händer då...Sådär panikslagen slår jag 112 men får inte fram nått för jag bara skriker. Sen så tar jag å stoppar in ett finger i halsen på han å petar bort kronan som liksom står på tvären å täpper till...När jag ser myntet på golvet fattar jag vad som hänt å svimmar själv Det var nog det äckligaste jag varit med om...Tog upp det med bvc å med dom på akuten. Dom sa att jag gjort allt som man ska...Livrädd e jag nu att det ska hända igen... Som tur e gick det bra...Fick ni inte se en film om olyckor på bvc? Vi fick se en film som var ca 45 min lång. Där var det instruktioner om vad man bör göra när olyckan e framme. Tycker att alla bvc ska ha en sådan för det var därifrån jag kom ihåg hur man gjorde för jag har aldrig varit med om nått sånt innan Hoppas jag aldrig får vara med om det igen för som sagt det var nog det värsta

Svar på tråden Har ert barn eller ni själva "satt i halsen"(någon matbit eller liknande), där ni AKUT, fick åtgärda det???