Kvinna, kort brunt/grått hår, glasögon - känner du henne?
Jag är en sån som har svårt att lägga människors utseende på minnet. I vårt stora radhusområde bor det många tanter/kvinnor som allihopa ser exakt likadana ut. Likadant på stan. Och på Friskis & Svettis lättare jympapass där många damer motionerar....alla ser likadana ut.
De är 40-50-60-årsåldern. Kort lättskött frisyr i brunt eller grått hår. Glasögon. Osminkade. Osmyckade. Byxor och foträtta lågskor. Anonyma "tråkiga" kläder i grå/svart/beige/marinblått.
Jag hälsar glatt på alla grannar, men har oftast ingen aning om vem som är vem. För mig är de som en enda person...
För ett tag sedan fick jag kommentaren av en bekant: "Du som fyllt 40 nu....ska du inte klippa håret kort så du får en mer vuxen frisyr nu. Så du ser mer åldersadekvat ut., hehe." (Jag har långt hår och har alltid haft)
Detta fick mig att ännu mer lägga märke till hur alla dessa kvinnor mer och mer går åt det maskulina hållet utseendemässigt. Håret blir kortare och kortare med åren. Kläderna mindre feminina. De slutar med smink och smycken. Slutar använda färgstarka kläder. Slutar använda feminina skor och acessoarer.
Så nu undrar jag om fler av er tänkt i dessa banor...
Vad tycker du om denna förändring mot det maskulina, har du märkt det på kvinnorna i din omgivning?
Vad beror det på?
Har du förändrat dig mycket med åren eller är du lika kvinnlig och färgglad som tidigare (om du nu var det tidigare)?