• IsaDora1

Hur många meter typ ska jag beställa till ett fönster som är 3m långt? (till en kappa)

Som rubriken lyder, hur många meter tyg ska jag beställa till ett vardagsrumsfönster som är 3 meter långt? Jag har aldrig beställt metervara och har ingen aning om hur mycket man ska beställa så man får lite "veck" också :P

• Svar på tråden Hur många meter typ ska jag beställa till ett fönster som är 3m långt? (till en kappa)
  • MissSixty9

1,5 gånger längden på fönstret (4,5 meter i dett fall) om du vill ha lite vecka. 2 gånger om du vill ha mycket (rekommenderas kanske inte om det är mönster på och det ska synas....) Lycka till!

• IsaDora1
    Josephine skrev 2012-03-25 21:12:48 följande:
    Jag skulle nog ta 4 m, så att du vecka kappan.

Tack så mycket :)
  • tackförfisken

Nej, nej! Inga veck på kappan;) ser ut som 80 talet! Beställ 3,5 sömsmån och så måste ju kappan vara lite längre än fönstret.

• IsaDora1
    MissSixty9 skrev 2012-03-25 21:13:34 följande:

1,5 gånger längden på fönstret (4,5 meter i dett fall) om du vill ha lite vecka. 2 gånger om du vill ha mycket (rekommenderas kanske inte om det är mönster på och det ska synas....) Lycka till!

Jag har hittat ett enfärgat ljus beigt tyg på jotex med öljetänger, så det gör inget att det veckas mycket. Tack så mycket för hjälpen. Man lär sig något nytt varje dag :)
  • IsaDora1

Det är denna kappan jag ska beställa =)
  • MissSixty9

Hmmm, jag kanske skulle ta fem meter för att vara på den säkra sidan nu när jag ser bilden.

• IsaDora1
    MissSixty9 skrev 2012-03-25 21:28:31 följande:
    Hmmm, jag kanske skulle ta fem meter för att vara på den säkra sidan nu när jag ser bilden.

Då beställer jag meter. Litar på dig :)
  • IsaDora1
    MissSixty9 skrev 2012-03-25 21:37:19 följande:
    Berätta gärna om det blev bar när du satt upp dom!

Jadå :) jag kan skicka in en bild så kan ni få se. Men paketet blir lite försenat pga leveranstiden. Men jag ska inte glömma :)
  • Fia 28

1,5 gånger bredden är ganska passligt. Tror mina gardiner jag sydde för två veckor sen blev 1,65 x längden på kornischerna. Tunna enfärgade gardiner brukar se bättre ut med mera rynkor.

• IsaDora1

jag beställde 5m och den är uppsydd och uppängd. Jag ska ta en bild sen så ska ni få se hur det blev :)

• IsaDora1
    MissSixty9 skrev 2012-04-23 20:09:27 följande:
    Kul! Det låter som om du är nöjd?

ja jag blev jätte nöjd. Mitt lilla vardagsrum blev lite "större" med en kort kappa än med mörka längder som jag hade innan :P
  • liljan1975

Är det bara jag som har hört att man borde dubbla? Kanske jag som snurrar till det! :)

• Stormorsan
    liljan1975 skrev 2012-05-12 21:54:33 följande:
    Är det bara jag som har hört att man borde dubbla? Kanske jag som snurrar till det! :)
    Inte på öljettkappa, gardinen bör ju vara lite slät mellan öljetterna. Med gaffelkrokar krävs lite mer tyg.  
Svar på tråden Hur många meter typ ska jag beställa till ett fönster som är 3m långt? (till en kappa)