• bodimit

Kattmamma påkörd 4 kattungar kvar hur göra?

Min kära katt blev nyligen påkörd. =´( Efter sig lämnade hon 4 kattungar som är 4 veckor gamla. Hur ska jag göra? De har ju bara diat. Jag har försökt att ge dem flaskmatning med modersmjölk ersättning men de vägrar! Ska jag tvinga dem? Eller ska jag vänta tills de blir riktigt hungriga? Det var nu ca 3 timmar sedan kattmamman var hos dem. Hur ofta ska de äta? Jag tycker att mamman har vart hos dem i princip hela tiden. 

• Svar på tråden Kattmamma påkörd 4 kattungar kvar hur göra?
  • nemo1

Fan vad ledsen jag blir på folk som släpper ut kattmamman, jag har hört hur många fall som helst nu om att mamman är borta eller död. En katt kan bli dräktig direkt efter en förlossning!
    Kattungarna ska ha mjölkersättning som finns på vissa apotek och i djuraffären, EJ vanlig mjölk! Köp RoyalCanin babycat 34 och blöt upp med varmt vatten också. Prova att hälla mjölkersättningen på fat, äter dom inte då så måste du mata, även på natten! 

• nemo1

Du kan även prova köttfärs, den ska vara svensk och fryst ett par dagar först.

• tackförfisken

Ring en jour vet och hör efter! Håller tummar för er.

• hennmau

Jag har fött upp kattungar som var tre DAGAR gamla, med mjölkersättning från apoteket. Nu var de så länge sen, så jag minns inte hur länge jag gav mjölk, men jag kan ändå tro att dina är så stora att dom kan börja äta mat för kattungar. Å nån matning nattetid är då inte nödvändigt, då inte ens jag gjorde de med mina små (pratade så klart med vet som gav mig info).

Dom kommer så klart äta när dom är hungriga, de gjorde min efter lite strulande, de var ju så klart nytt för dom...  

• pluvdo

När jag skulle ta hand om kattungar för ett par år sedan så hade inte apoteket någon kattmjölksersättning, utan man fick gå till en djuraffär för att skaffa det. Bara som en liten varning.

Två kattungar jag hade för några månader sedan blev förkylda när de var en knapp vecka gamla så jag fick handmata dem. De vägrade också till en början så jag fick tvinga dem. Det gick dock lättare när jag blandade ut mjölken med lite mjukost eller burkmat (endera kattungemat eller vanlig kattmat som jag puréade med stavmixer) och efter ett tag började de äta själva ur tallrik.

• bodimit

Jag har nu fått i dem lite modersmjölkersättning. En av dem har ropat på mamma hela natten de andra har haft det lugnt tatt det lugnt. men jag fick dem iallafall att äta lite ersättning. Kanske inte massor men de blir iallafall inte utsvultna. Det är väl ovanligt för dem. Nappflaska gick inte alls men så tog jag en sån medicinspruta och och la i sidan av munnen på dem då fattade de lite och den ena slurpade i sig.  de kanske har fått i sig ca 7 ml var inatt. Ska införskaffa royalcanin babycat blötfoder nu idag och hoppas på att de tar det vore ju så mycket lättare. Stackars små pissar. Jo jag gjorde så att jag masserade baken på dem för att de skulle kissa. En av dem kissade massor men de andra kissade ingenting. Behöver jag göra det nu eller ska de klara det själva? Jag gjorde det för säkerhets skull. Hur ofta bajsar de?

• nemo1

Köp torrfodret babycat 34 också och blöt upp med varmt vatten. Tänk på att ungen ska ligga lite framåtlutad  när du ger mat, annars kommer det lätt ner i lungorna. Åtminstone en gång om dagen måste du få dom att bajsa. Dutta med en bomullsrondell i rumpan med varmt vatten på efter varje måltid. Dom har inte lärt sig kissa och bajsa ännu då detta brukar ske när dom börjar med riktig mat vid 5-6 veckor ålder, en del senare.

• Erase

Snälla, ring en veterinär istället. De talar om precis hur du ska göra. Här på FL kan du få en del bra tips, men tyvärr också "amatör"tips. Vill du att kattungarna ska klara sig så ringer du direkt !

• pluvdo
    nemo1 skrev 2012-03-26 09:01:54 följande:
    Köp torrfodret babycat 34 också och blöt upp med varmt vatten. Tänk på att ungen ska ligga lite framåtlutad  när du ger mat, annars kommer det lätt ner i lungorna. Åtminstone en gång om dagen måste du få dom att bajsa. Dutta med en bomullsrondell i rumpan med varmt vatten på efter varje måltid. Dom har inte lärt sig kissa och bajsa ännu då detta brukar ske när dom börjar med riktig mat vid 5-6 veckor ålder, en del senare.
    Kattungar jag haft har börjat gå på lådan redan innan fjärde veckan.
  • pluvdo

Och ja, ts, mata dem med sån där spruta. De gånger jag försökt med nappflaska på kattungar så har de aldrig tagit den.

Svar på tråden Kattmamma påkörd 4 kattungar kvar hur göra?