• Poopsy

Behöver tips om min hund som äter avföring!

Hej!
    Min tik på snart 2 år äter avföring - dock ej andras hundar (vad jag vet), utan mer sitt eget och från hästar o kor!

Jag har hört att de gör så när de fattas nått i kroppen?
    Kan det bero på fodret? vi kör på NutraGold.. 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Behöver tips om min hund som äter avföring!
  • LakLak

Det gör min hund med ibland,men då ger jag henne gurka och då slutar hon äta det..prova och se om det funkar för dig med.Lycka till .

• MeAngeleyes

Är hon väldigt glupsk och äter fort så kan det vara så att hon inte tar upp näringen i fodret utan den följer med ut igen och då äter hon sin egen avföring för att få i sig det!

Häst-och kobajs ska du inte låta henne äta alls, det kan vara farligt då det kan innehålla ämnen som är livsfarliga för hundar (tänker medicin, avmaskning osv.)  !!

• dezibel

En huskur mot skitätande hundar är att ge ananas som innehåller en viss aminosyra som dessa hundar lider brist på. Vet inte om det stämmer men det har alltid fungerat :)
    En liten burk krossad ananas  om dagen är vad min vet rekommenderar!

• jezzy

Hade en schäfer som åt sin egen avföring.
    Bytte foder och hon slutade direkt.

• solis ortus
    dezibel skrev 2012-03-26 12:45:43 följande:
    En huskur mot skitätande hundar är att ge ananas som innehåller en viss aminosyra som dessa hundar lider brist på. Vet inte om det stämmer men det har alltid fungerat :)
    En liten burk krossad ananas  om dagen är vad min vet rekommenderar!
    Intressant..skal hör med min vet om det
  • glödlampan

Jag har hört att man ska ge dem banan, men jag har ett svagt minne att hundar inte ska äta banan. Kolla upp det först innan du testar ;)

• Diablo

Vi fick också rådet annanas av en veterinär!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Mariavästerås

Har samma problem med en valp på ca 14 veckor. Ska prova gurkan och funkar inte det byta torrfoder :)

• frågande66
    Mariavästerås skrev 2012-03-26 16:22:47 följande:
    Har samma problem med en valp på ca 14 veckor. Ska prova gurkan och funkar inte det byta torrfoder :)
    Byt inte foder på en så liten valp. Om du inte har andra problem med det än ev. skitätning. Du kan få andra problem. Valpar ska ha den mat dom är vana vid hos uppfödaren.

Ang ananas så ska jag prova det på min skitätande flat coat. Han är omöjlig o äter all skit han kommer över.

Återkommer. 
  • solis ortus

Tillåts hundarna äta avföring även under koppelpromenader?

• Mariavästerås

frågande66, ok ja hon har ju ätit samma hela tiden så vore synd att byta.

solis ortus, nej jag tillåter inte min valp det under promenader, vet inte om dom ska få göra det heller men...  

• Höst flickan

Vissa raser är mer för att äta skit än andra, tex reteriver raserna.
    Tiken kan vara skendräktig o därför äta skit el så tycker hon bara det är underbart gott
    Inte ovanligt...jag brukar säga, var glad så länge hon bara äter, o inte rullar sig i skiten

• Poopsy

Oj! här har de kommit in svar!

Tack så mkt för tipsen! har bytt torr foder så ska testa detta ett tag o se hur det funkar.. ska även testa det där med ananas :)

Solis ortus
    Hon får absolut inte äta avföring när hon går kopplad..

Svar på tråden Behöver tips om min hund som äter avföring!