• ProudMama

Standardstorlek på foton, ska framkalla kort och vet inte vad jag ska välja?

Ska framkalla kort på Fuji och det står att man ska välja pappersbredd.
    Jag förstår inte riktigt...

Det står 10x, 11x eller 13x... Är det höjden på korten? Annars blir dom ju pyttesmå!

Någon som brukar beställa därifrån och vad brukar ni välja för storlek?
    Vill ju ha så det passar i album & ramar. Den storlek som liksom är "standard". Vilken är det?

Någon som vet? Obestämd

• Svar på tråden Standardstorlek på foton, ska framkalla kort och vet inte vad jag ska välja?
  • Fia 28
    ProudMama skrev 2012-03-26 14:34:10 följande:
    Ska framkalla kort på Fuji och det står att man ska välja pappersbredd.
    Jag förstår inte riktigt...

Det står 10x, 11x eller 13x... Är det höjden på korten? Annars blir dom ju pyttesmå!

Någon som brukar beställa därifrån och vad brukar ni välja för storlek?
    Vill ju ha så det passar i album & ramar. Den storlek som liksom är "standard". Vilken är det?

Någon som vet? Obestämd
    "Normala" digifoton är 10 x 13 cm.
  • ProudMama
    Fia 28 skrev 2012-03-26 14:35:30 följande:
    "Normala" digifoton är 10 x 13 cm.
    Finns inte och välja på Fuji. :-/
  • Fia 28

Så om du ska ha standardstorleken verkar det som du ska välja 10x och digitalt format.

• inze

Om du väljer 10x så får du bilder i samma höjd som de man fick från vanliga filmrullar som då var 10x15 cm (förhållande 2:3)

Använder du en digitalkamera får du oftast en bildfil med förhållandet 4:3 vilket då ger en bild som blir ca 10x13 om du väljer 10x och 11x15 om du väljer 11x.

Anledningen till att de väljer att ha det så är att de vill att du ska få med allt på bilden.  Men du kommer nog att få en fråga om du genomför din beställning om du vill ha klassiskt format, d v s 10x15 cm men då kommer din bild troligen att besäkras, eller om du vill ha digitalt format (10x13) och då kommer allt med på bilden. 

Oavsett var du beställer så kommer de antingen att göra din bild så att du får med allt på den eller också beskär de bilden för att göra den i samma format som man är van med från den analoga tiden när man fotade med film (om man inte menar lite udda filmformat som t ex Kodak Instamatc som gav kvadratiska bilder).

Problemet verkar vara att de flesta album- och ramtillverkare inte riktigt verkar ha hängt med i utveckligen så att de kan erbjuda passande produkter till bilder tagna med en kamera som ger bildfiler i 4:3 format.

Digitala systemkameror ger fortfarande oftast bildfiler i 2:3 format (som då blir ca 10x15 om man beställer 10x bilder).  

Svar på tråden Standardstorlek på foton, ska framkalla kort och vet inte vad jag ska välja?