• JagominÄlskling

När kan man ta bort spjälskydd i spjälsäng?

Precis som frågan låter...

• Svar på tråden När kan man ta bort spjälskydd i spjälsäng?
  • Pickeli

När? Ja du kan väl ta bort det när som helst när du har tid och lust och längre inte anser att det behövs?

Det finns ju där för att bebisen inte ska fastna med sina fötter och händer i det, samt mjukt för kroppen om barnet gillar att ligga intill spjälorna.

Jag tycker nog att man ska ha spjälskydd sålänge barnet har spjälsäng.

Google it!
  • Kina79

När det bara är i vägen

Mina var nog ca 15-18 månader tror jag.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • MommyOf2

I vissa länder har de förbjudit spjälskydd...ska tydligen höra ihop med spädbarnsdöd.

• Pickeli
    MommyOf2 skrev 2012-03-26 15:42:21 följande:
    I vissa länder har de förbjudit spjälskydd...ska tydligen höra ihop med spädbarnsdöd.
    Va!? Hur tänkte dem då?!
    Google it!
  • MommyOf2

Nåt med att de inte får nån riktigt med frisk luft och att när de vänder på sig och landrar med ansiktet emot...

• La Lola

När man vill. Såklart.
    Men varför vill man ta bort det undrar jag? Det måste väl vara praktiskt så länge man har spjälsängen kvar? Jag har ingen aning eftersom mina aldrig sovit i en spjälsäng....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mercurialis

Jag instämmer i "när man vill"-kören.

Med första barnet hängde spjälskyddet med i lite mer än ett år. Till andra barnet hade vi inget spjälskydd alls.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • älskarlivet81
    La Lola skrev 2012-03-26 15:54:09 följande:
    När man vill. Såklart.
    Men varför vill man ta bort det undrar jag? Det måste väl vara praktiskt så länge man har spjälsängen kvar? Jag har ingen aning eftersom mina aldrig sovit i en spjälsäng....
    Nej det var inte särskitl praktiskt för oss efter ett tag eftersom vår dotter ändå fick ut fötterna mellan spjälorna och på så sätt fastnade eftersom spjälsängsskyddet också var där..
  • La Lola
    älskarlivet81 skrev 2012-03-26 21:10:22 följande:
    Nej det var inte särskitl praktiskt för oss efter ett tag eftersom vår dotter ändå fick ut fötterna mellan spjälorna och på så sätt fastnade eftersom spjälsängsskyddet också var där..
    Ojdå, nä det var ju inte bra.
  • älskarlivet81
    La Lola skrev 2012-03-26 21:17:27 följande:
    Ojdå, nä det var ju inte bra.
    Hon sticker dock fortfarande ut fötterna genom spjälorna, men fastnar inte längre.. Hon är snart 2 år oc sover i spjälsäng fortfarande..
  • La Lola
    älskarlivet81 skrev 2012-03-26 21:22:39 följande:
    Hon sticker dock fortfarande ut fötterna genom spjälorna, men fastnar inte längre.. Hon är snart 2 år oc sover i spjälsäng fortfarande..
    ok.
  • honeydew

Vi har vårat spjälskydd kvar fortfarande till tjejen som är 22 mån. Hon sover i spjälsängen då så klart. Planerar att ta bort den då vi tar bort en sida på spjälsängen, men än så länge trivs hon bra där i. Blir lite mer ombonat och mysigt.

• SailorGirl

Vi provade att ta bort när dottern var 16 månader, men hon blev väldigt orolig över att det inte fanns något för spjälorna, så det får vara kvar lite till. Känns inte som något man behöver ha bråttom med.

Svar på tråden När kan man ta bort spjälskydd i spjälsäng?