Little Ms Chatterbox skrev 2012-03-26 18:59:42 följande:
www.smp.se/nyheter/lobbyn/ingen-ska-tjana-pen...(3205096).gm
Hur har det varit för er föräldrar med FH-barn? Är det så att era barns förskollärare vet mer om ert barns FH? Är det de som har kommit med tips om hur man lättast kan tackla eventuella hinder som uppkommer i samband med ert barns FH?
Hur är det med all kunskap som ni har om era barns FH, har ni fått införskaffa den själva genom att läsa på nätet, forum, intresseorganisationer, anhörigträffar eller är det från landstinget eller kanske försäkringskassan?
Den tiden som ni lägger ner på era barn med FH, motsvarar det 8, 12, 18 eller 24 timmar om dygnet, utöver normalt föräldraansvar?
Vad tycker ni om insändaren?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-30 00:03
Det har tillkommit ett annat debattinlägg, från Områdeschefen på försäkringskassan.
Lägger in en länk om det,
www.smp.se/nyheter/lobbyn/en-personlig-assist...(3206493).gm
Säg till om det inte går att läsa den heller så får jag försöka igen.
Jag har en son med autism och epilepsi. Ska försöka besvara dina frågor.....
Hur har det varit för er föräldrar med FH-barn? Är det så att era barns förskollärare vet mer om ert barns FH?
Nej, men jag uppskattar deras kompetens som förskolelärare mycket och är väldigt glad att de velat ha handledning kring sonen och att dialogen mellan hem och förskola är suverän. Sonens resurs har ingen utbildning men han är fantastisk ändå. Det är vi som fixat med utbildningar, ser till att det blir handledning, hjälpmedel etc.... Hab handleder både oss och förskolan. Vi har en suverän förskola men vad sonens funktionsnedsättning beträffar kan vi definitivt mycket mer.
Är det de som har kommit med tips om hur man lättast kan tackla eventuella hinder som uppkommer i samband med ert barns FH?
Ja, någon gång....men det funkade inte

Annars är det tvärtom. Vi tipsar
Hur är det med all kunskap som ni har om era barns FH, har ni fått införskaffa den själva genom att läsa på nätet, forum, intresseorganisationer, anhörigträffar eller är det från landstinget eller kanske försäkringskassan?
Införskaffat själva samt fått stöd via habilitering och sjukvården.
Den tiden som ni lägger ner på era barn med FH, motsvarar det 8, 12, 18 eller 24 timmar om dygnet, utöver normalt föräldraansvar?
Så himla svårt att säga..... För det är ju liksom inte så att det är ett arbetspass som påbörjas en tid och slutar en annan. Men det är rätt många timmar.
Insändaren är väldigt insiktslös och gör mig ganska upprörd. Hade dessa pedagoger arbetat med mitt barn så hade förtroendet fått sig en riktigt rejäl törn.