• Mamma och Fru

Försäljning av dryck!

Hej!!

Jag undrar om nån vet hur det ser ut med reglerna ang försäljning av dryck? Får vem som helst sälja?

Tänkte följande, köpa in billig coca cola, fanta etc från tex Ö&B, och sälja.

Mannen har eget företag, och dom håller på starta upp en ny verksamhet med försälning av däck tec, och då är frågan om det går sälja denna typ av dryck i "butiken", eller måste man köpa in via grossist? 

Tacksam för svar! (blev inte klok av googlandet) 

• Svar på tråden Försäljning av dryck!
  • zygoma girl

Du kan, vad jag vet, sälja vad du vill såvida ingen har rättigheterna till försäljningen av just den produkten.

Men varför köper ni inte av grossist? Du behöver ju inte köpa hela lastpallar för det och grossistpriser torde vara billigare och varorna lättare att sälja vidare med förtjänst. Personligen skulle jag itne köpa lågpriscola på en däckfirma men möjligen märkescola.

• Mamma och Fru

Då vi inte vet hur det kommer att fungera, så var tanken att prova sälja i mindre skala... Såklart så ska det vara äkta vara!! (Ö&B som ex, för dom brukar väl ha billiga plattor ibland?)

Ja då bör det ju inte vara nga bekymmer :)  

Eftersom jag "bara" är frun, så har jag ju inget att säja till om, dock så kommer jag med ideer och förslag ;)  

• Mandel

Min erfarenhet är att det oftast tyvärr är dyrare att köpa av grossister eller fackkedjor.

Nu brukar jag inte köpa mat för mitt företagets räkning, men på min förra arbetsplats köptes det godis, livsmedel m.m. och ibland kom det reklamblad från lite mindre grossister och de hade dyrare priser utan moms mot vad vi då sålde ute i butik för med moms...

Nu har jag märkt att det är billigare att köpa både kontorsartiklar och rengöring/städ på ex ÖoB än på Procurator.
    Köpte ex pärmar på ÖoB nu för 15kr inkl. moms och de kostar minst 25kr + moms på kontorab/procurator och liknande.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Pappa G

Finns inte något som säger var du köper in dina varor.
    Mycket vanligt att göra som du beskriver.

• ella02
    Mamma och Fru skrev 2012-03-26 19:11:05 följande:
    Hej!!

Jag undrar om nån vet hur det ser ut med reglerna ang försäljning av dryck? Får vem som helst sälja?

Tänkte följande, köpa in billig coca cola, fanta etc från tex Ö&B, och sälja.

Mannen har eget företag, och dom håller på starta upp en ny verksamhet med försälning av däck tec, och då är frågan om det går sälja denna typ av dryck i "butiken", eller måste man köpa in via grossist? 

Tacksam för svar! (blev inte klok av googlandet) 

konservkompaniet
  • cattus

Man brukar kunna avtala med tex Coca-cola om att de ställer in en drickeskyl och ni köper Cola från dom och tjänar en del i mellanskillnad. Ring dom så kanske ni har en kyl på kuppen! (Obs då får ni bara ha deras produkter i den)

• cattus

Många kunder brukar vilja köpa dricka medan man tex väntar, när det är varmt ute eller bara för att man är törstig just då.

Svar på tråden Försäljning av dryck!