• boy

lchf utebliven viktminskning

Har nu ganska länge ( snart 1 år) ätit strikt lchf, strikt i veckorna, små undanta på helgen.

Börjar dagen m smoothie på mjölk, grädde o proteinpulver

lunch: kött / fågel/fisk m blomkål el broccoli. Gräddsås el beasås

middag: samma som ovan

mellis: ca 10 skivor herrgårdsost eller 1 dl nötter

Har inte gått ner ett skit !!!! Vad ska jag göra ? Vill inte sluta för i övrigt mår jag bra men jag har stooor övervikt som bara måste bort. ( typ 20 kilo, vet inte vad jag vill väga än )

Innan lchf åt jag ca 10 mackor om dagen + godis varje dag. Bara det borde göra skillnad men ikke   

• Svar på tråden lchf utebliven viktminskning
  • Tallen

Kan vara undantagen på helgerna som som är boven, prova 3 veckor strikt samt under dessa veckor äta äggröra med ost och skinka och en skvätt grädde i till frukost istället för smoothie och proteindrink.

Lycka till!

• La Aurora

*favoritar*

Jag får heller ingen viktminskning så man kanske kan få lite tips... :)

• yena89

Det där var ganska enkelt. Du äter för mycket kolhydrater. Har du räknat hur mkt du får i dig per dag?
    Rekommenderar dig att gå in på matdagboken.se och skriva in allt du äter.
    Orkar du inte räkna finns det färdigberäknade recept ute men då på sidor där man betalar. Rekommenderar fettdieten.se eller matdagboken.se då kan du bara kolla på recepten, laga maten och så vet du hur mycket du får i dig beroende på hur många portioner du tar :)

Man bör alltså inte äta mer än 20g kolhydrater, har du ätit så i ett år borde du veta det? Däremot blir det fel om man försöker räkna i huvudet.
    Man ska inte äta mer än 1-2dl mejerier och man bör absolut inte fuska på helgerna för då förstör man fettförbränningen, kroppen bränner kolhydrater först och sen ska den ställas om till fettdrift igen (visserligen snabbare än förra gången men ändå)

1dl kan du äta som snacks till helgen.
    Så fram till din viktnedgång, inget fuskande tyvärr. MAX en gång i månaden men även det gör att viktnedgången går slöare.
    Måndag-Lördag äter du MAX 20g kolhydrater, på Söndag kan du äta 30g vilket ger utrymme för hemmgjord glass eller nötter.

Nu lär du väl ändå frågat i en annan tråd så mitt svar var onödigt x)

• Gladskit

Fuska på helgen innebär att din kropp aldrig ställer om sig till att använda i första hand fett som bränsle. Köp hem ketosticks så ser du när du hamnat i ketos. I det läget vill du befinna dig för att den processen ska sätta igång.

Och fusk kan innebära en god LCHF-dessert eller så, inte 300g smågodis eller en påse chips. Inte om du är seriös med din viktnedgång.

I övrigt är det väl toppen att du mår bra, det är ju en vinst i sig. Men jag förstår att du även vill gå ner i vikt!

• boy

Jo det e enkelt...... Jag förstår oxå att jag äter för mycket kolhydrater pga speciellt min frukost. MEN man tycker att från att ha ätit MINST 10 mackor m sylt om dagen ( o då pratar vi ljus limpa ) o godis VARJE DAG så borde bortfallet av det göra att man minskar i vikt.....Därför känns det hopplöst när 1 dl mejeri / dag för mycket kan ställa till det på detta vis. Jag ska nu testa att ta bort mejerierna o se vad som händer.

Det som jag syndat med vissa helger är liiiite godis o 1 fralla. Fel, jag vet. Men samma sak där, från att ha plockat MAXIplockgodis fulla innan o nu ta 1 påse nappar ( ibland). Det e stor skillnad på mängd....

Jag e väldigt påläst o har gått mycket kurser så jag vet igentligen problemet men ibland behöver man bara beklaga sig lite o att nån säjer SKÄRPNING      

• MajaVira

Problemet blir ju att om du äter för mycket kolhydrater är det plötsligt antalet kalorier som räknas, spelar ingen roll att du följer LCHF i övrigt.

Så om du inte kan hålla dig på en tillräckligt låg nivå med kolhydrater - utan att synda - är det bättre att hitta ett annat sätt att gå ner i vikt.

• Hejhoppsan

Precis! Både GI och LCHF handlar om att förändra kroppens kemi och hur och vad den förbränner. Fuskar man så spricker det!

• yena89
    boy skrev 2012-03-27 16:30:09 följande:
    Jo det e enkelt...... Jag förstår oxå att jag äter för mycket kolhydrater pga speciellt min frukost. MEN man tycker att från att ha ätit MINST 10 mackor m sylt om dagen ( o då pratar vi ljus limpa ) o godis VARJE DAG så borde bortfallet av det göra att man minskar i vikt.....Därför känns det hopplöst när 1 dl mejeri / dag för mycket kan ställa till det på detta vis. Jag ska nu testa att ta bort mejerierna o se vad som händer.

Det som jag syndat med vissa helger är liiiite godis o 1 fralla. Fel, jag vet. Men samma sak där, från att ha plockat MAXIplockgodis fulla innan o nu ta 1 påse nappar ( ibland). Det e stor skillnad på mängd....

Jag e väldigt påläst o har gått mycket kurser så jag vet igentligen problemet men ibland behöver man bara beklaga sig lite o att nån säjer SKÄRPNING      
    Ja alla kroppar reagerar olika. Själv rasade ner i vikt trots att jag inte åt strikt (fast jag trodde jag åt strikt). Andra rasar ner hela vägen. Andra faller lätt för sötsaker. Andra tror dom kan fuska. Andra kan fuska och går ner i vikt ändå. Så ser verkligheten ut :)
    LCHF är inte EN diet, den ska anpassas. Det är heller ingen mirakelmetod som många verkar tro. Det handlar även om att ge kroppen näring. Visst kan man gå ner av att vräka i sig kött, beasås, bacon och ägg, men mår kroppen bra av det? Det tror iaf inte jag. Kroppen måste ändå få i sig alla vitaminer och mineraler för att fungera, en nöjd kropp ger förmodligen en bättre vktnedgång.

Så, sluta fuska (förutom med LCHF-godis), dra ner på mejerier eller motionerar lite mer (då kan du ta en shake efter träningen) och använd matdagboken :)
Svar på tråden lchf utebliven viktminskning