• Upptaget

Avbryta pencilinkuren??

I fredag va jag på vct pga halsont. Tog halsprov som va negativt. Och sen togs även en odling som tar någon dag att få svar på. Läkaren sa att jag kan börja med pencilin om ifall det skulle finnas en infektion.

Först ville jag avvakta tills jag fått provsvaret, men hade så jädrans ont att jag började knapra  pencilien ändå.

Idag fick jag reda på att även det svaret va Negativt. Vilket då innebär att jag "bara" har ett Virus.
    Och pencilin har ju ingen effekt mot virus. Så det jag undrar är om jag ska avbryta kuren eller ej. Vet att man inte ska mixtra med såndant, men vill ogärna tillsätta kroppen antibiotika om det ej behövs.

Råd?   

• Svar på tråden Avbryta pencilinkuren??
  • Frontline

Behöver du inte ta den är det ju bara att sluta helt enkelt.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Upptaget

Mjoo. Men det dillas om att man kan bli resistent och grejer om man avbryter. Förstår inte riktigt om det gäller när man bara har virus också. Tänkte se om någon här kanske vet hur det funkar. =/

• Frontline

Fast gäller inte det om man avbryter under en behandling där man är i behov av den, nu har du ju inget i kroppen som du behöver ta medicinen emot.
    Man ska ju däremot aldrig avbryta en penicillinkur om man får den för exempelvis lunginflammation så har jag fattat det.

• Upptaget

Ja precis. Det va just det jag tänkte på. Det borde ju vara om man BEHÖVER den som man aldrig ska avbryta.

Har kontaktat vårdcentralen och bett dem höra med min läkare! 
    Jag äter liksom 1g 3 gånger om dagen. Det är hög dos tycker jag. Speciellt om jag e behöver det!

Sist jag käka pencilin mådde jag skit av den höga dosen. Vill gärna slippa det.     

• Frontline

Ring 1177 annars och fråga då får du ju svar med en gång istället för att vänta på besked från din läkare...

• Upptaget

Jo det kan man ju iofs göra! tycker bara att dem på 1177 inte har så bra koll som dem borde ha. Aldrig fått vettiga svar från dem. Men skadar ju inte att testa att ringa.

• Sweet life

Avbryt!!

Att äta en hel kur antibiotika när det inte behövs är bara onödigt och skapar onödig resistens!

• Upptaget
    Sweet life skrev 2012-03-27 11:17:56 följande:
    Avbryt!!

Att äta en hel kur antibiotika när det inte behövs är bara onödigt och skapar onödig resistens!
    Jag tänker ju så också. Men sköterskan på vårdcentralen sa att jag kan bli resistent av att avbryta?! :S
  • Sweet life
    Upptaget skrev 2012-03-27 11:19:43 följande:
    Jag tänker ju så också. Men sköterskan på vårdcentralen sa att jag kan bli resistent av att avbryta?! :S
    Nej, det blir du inte... Eller jo, du KAN bli. Du KAN även bli resistent även om du tar det för en infektion. Så resistent KAN man alltid bli...

Jag har fått order från läkare att avbryta behandling när det visat sig att det inte vart något.
  • BuoBä

Anledningen till att man inte ska avbryta kuren i förtid (när man behöver den) är att man oftast känner sig frisk innan man egentligen _är_ frisk. Avbryter man då blir man ofta sjuk igen, och måste ta en ny kur. Ju fler kurer för samma sjuka, desto högre risk för resistens. Så har i alla fall en bekant som kan läkemedel förklarat.

Behöver du inte kuren kan du såklart sluta närsomhelst.

• Upptaget

Tack för era svar! Med tanke på att jag ändå gjort halsprov + odling som visat negativt. Så anser jag att jag ej behöver penicilinen. Känns så jäkla dumt att äta en dunder dos i 10 dagar som ändå ej har någon effekt.

• SIS79

Man ska inte avbryta en antibiotikabehandling då man har en bakterieinfektion - då kan några av bakterierna dö och dom som då finns kvar kan utveckla resistens mot antibiotikumet eftersom dessa då utsatts för detta och liksom "vant sig", men inte dött. Har man således ingen bakterieinfektion så finns där inga bakterier som kan bli resistenta.

• Upptaget

Precis, då har jag förstått det rätt =) Det va inga bakterier, bara ett virus. Så läkaren tyckte jag skulle avbryta kuren, vilket jag gjort nu också. Önskar bara viruset kunde ge mig sig nångång, jäkla långdraget detta! Nästan synd att det inte va bakterier, då hade åtminstonde halsontet slutat med peniclin.

Svar på tråden Avbryta pencilinkuren??