• VaBussig

Jätteallergisk, snälla säg att det finns någon katt som vi kan skaffa??

Jag älskar djur, och mitt favoritdjur är katt.
    Vi hade katt när jag var liten och jag älskade det, sen blev min mamma jätteallergisk och vi fick avliva katten, vilket jag tyckte var grymt jobbigt.

Jag är väldigt allergisk mot pollen och har även testat mig för katt nu och det visade sig att jag också är allergisk mot katt.
     Jag skulle så gärna vilja skaffa en katt, min dotter vill ha det, min sambo och självklart jag också. Man mår ju så mycket bättre om man har djur i närheten.

Finns det någon katt som allergiker tål, någon som har erfarenhet av något sånt?? Vill ju ha en katt med päls.

• Svar på tråden Jätteallergisk, snälla säg att det finns någon katt som vi kan skaffa??
  • Snow Crash

Testa om du klarar av sibiriska katter! Jag har bekanta som är allergiska mot alla kattraser utom sibiriska. De ser ut lite som norska skogskatter, stora med massa fluffig päls. Leta upp nån uppfödare och fråga om du får komma hem till dem och andas!

• Butterflie

Är väl naken katt då..
    men har du inga vänner som har katt? Prova och umgås med deras, vem vet kanske du inte har så ont utav det.
    Vet vissa som varit hemma och varit allergiska som bara blir 'förkylda' typ och då tar de en allergitablett mot pollen och sedan är allt som vanligt igen.. Och du kanske inte skulle ha en långhårig men prova och umgås med en korthårig katt.

• Solaika

Finns en kattras som är utan svans.. Minns inte vad den heter.. Men den tål min jätteallergiska mamma iaf.

• Drömmar och förhoppningar

Jag har folk i bekantskapskretsen som har haft norsk skogkatt trots multiallergier mot allt möjligt, bl a just katt. Det enda är att man måste borsta katten varje dag och verkligen sköta pälsen, men det fungerade toppen - trots att de är långhåriga. Det är ju inte pälsen i sig som man är allergisk mot, snarare mjället som finns i huden på katterna.

• Jag

Ja sibiriska katter ska vara allergi tåliga. Men har man långhåriga katter ska man kunna ta hand om pälsen.
    Sen har jag hört att vissa är allergiska mot korthåriga men inte långhåriga och tvärtom, vet inte hur det är för dig, men kan vara värt att kolla upp =)

Nakenkatter har hår.

• Jag
    Solaika skrev 2012-03-27 11:50:43 följande:
    Finns en kattras som är utan svans.. Minns inte vad den heter.. Men den tål min jätteallergiska mamma iaf.
    Manx kanske?
  • VaBussig
    Butterflie skrev 2012-03-27 11:47:25 följande:
    Är väl naken katt då..
    men har du inga vänner som har katt? Prova och umgås med deras, vem vet kanske du inte har så ont utav det.
    Vet vissa som varit hemma och varit allergiska som bara blir 'förkylda' typ och då tar de en allergitablett mot pollen och sedan är allt som vanligt igen.. Och du kanske inte skulle ha en långhårig men prova och umgås med en korthårig katt.
    Men exakt så var det med min mamma, vi visste att hon var allergisk mot katt men ändå inte så extremt.
    Vi vågade skaffa katt men efter ett halvår blev hon jättedålig, det utvecklade sig under tiden, så nu tål hon inte katter, kanske hälsa på en kort stund hos någon som har katt men aldrig bo.

Så jag är lite rädd att det blir så för mig också, jag har umgåtts med en katt en hel dag, min sambos föräldrar har katt så det blir ju så när man hälsar på. Det kan börja klia i min näsa och lite täppt men det är allt.
    Jag har dock aldrig varit i samma hus som en katt mer än 1 dag´och då är det lite svårt att bedöma.
  • nillanG

Kanske dumt att prova, men alla jag känner som är kattallergiker klarar av någon anledning av sina egna katter (till stor del iaf.) kanske vänjer man sig?

• Butterflie

jaha där fick man lära sig en massa nytt =) trodde det var pälsen folk var allergiska mot.

• VaBussig
    Solaika skrev 2012-03-27 11:50:43 följande:
    Har den päls?
Svar på tråden Jätteallergisk, snälla säg att det finns någon katt som vi kan skaffa??