• MiniEm

Hur förvara/sortera lego?

Hur ska man göra med allt smålego? Sortera olika färg i olika askar eller varje byggsats i en egen låda? Eller kanske sorterat efter storlek i olika lådor? Eller tex allt lego city i en låda osv?
    Som det är nu ligger alla bitar i en enda stor låda och vill man bygga en viss grej efter beskrivning tar det ju evigheter att hitta rätt liten bit!
    Hjälp!

• Svar på tråden Hur förvara/sortera lego?
  • strojes

När jag var liten hade vi ganska mycket lego men vi hade det aldrig sorterat. Mamma sydde ihop ett par lakan och klippte till en stor rund bit slog öljettringar runt om och trädde i ett snöre. Allt lego hälldes ut på tyget och gick lätt att sprida ut och gjorde det lite mindre bökigt att leta efter bitar än om legot ligger i en låda. När leken var slut var det bara att dra ihop tyget med snöret och ställa undan. Alla beskrivningar hade vi i plastfickor i en pärm.

• katalysator

Vi hade lego i en låda och duplo i en låda, ingen annan sortering. En stor del av charmen med lego var att behöva leta och bygga Cool Men det var extremt sällan som någon byggde något efter beskrivning, vi hittade mest på egna saker.

• YokohamaNr2

Min händige man har byggt ett legobord till sonen. Det är en enkel träskiva som topp med en kant runtomkring som vilar på uppochnervända plastlådor. Under den har han satt fast utdragningslådor. Dessa är de färgglada plastlådorna i olika storlekar som finns på IKEA. Det är även dessa som bordskivan vilar på (jag kollade när han gjorde det och det såg faktiskt inte så svårt ut )

Sorteringen funkar dock inte än men teoretiskt sett så ska typ konstruktionsprylar som hjul och andra mer special lego vara i ett par lådor

Sen 'vanligt' lego i andra lådor och där kan man ju färgsortera om man orkar

• colanappen

häll allt i en enda låda... bygga lego går ju ut på att det tar flera timmar att hitta en speciell bit... + allt tillsammans är positivt för fantasin man tar en annan bit helt enkelt...

• Alinara

När jag var liten byggde vi bara efter beskrivning första gången vi fick en byggsats. Sen använde vi vår fantasi och kreativitet för att vidareutveckla och kombinera olika byggsatser. Jag tror inte att det fungerar att sortera det på något sätt som gör att man hittar det snabbare. Om man ska sortera efter byggsats innebär det ju tex att man aldrig skulle kunna blanda bitar för att bygga något nytt. Och att sortera efter färg tror jag inte gör det så mycket lättare att hitta en specifik bit...

Vi hade som strojes en typ av enkel tygpåse som vi hade legot förvarat i och som legot låg på när vi letade bitar. Det gjorde det lättare att hitta bitar eftersom de låg utspridda på tyget. Samtidigt gick det supersnabbt att plocka ihop legot! Så det rekommenderar jag!

• Argo

Finns ju en hel vetenskap kring att sortera Lego. Det normala andrasteget (efter att ha haft allt i en låda) är att dels sortera efter färg men samtidigt ha vissa detaljer, ex hjul, fönster, dörrar, i särskilda boxar. Går att köpa förvaringsmöbler/-lådor på ex Claes Ohlsson eller IKEA.

• MiniEm

Tack för era svar!

Vi måste ha det sorterat på nåt sätt eftersom sonen mest gillar att bygga efter beskrivning och är extremt noga med att hitta rätt bit och blir tokig när han inte hittar. Detta gör ju att det blir jag som får sitta och leta med honom ;). Iofs något jag gillar men har kanske inte lika mycket tid till det.

Tror jag gör som Argo beskriver!

Svar på tråden Hur förvara/sortera lego?