• MHM

Min fyraåring hade hål i en tand!!

Var hos tandläkaren idag och min 4-åring har hål i en tand på vänster sida längst bak nere. Kändes skitdumt och jag skämdes som fan! Vi är ju jättenoga med tandborstning och enligt tandläkaren(efter att ha pratat om matvanor och dyl) så beror det på att hon småätit en del i kombination med att det är jättesvårt att komma åt längst bak(?)

Hur som helst. Vi fick en tid för att försöka laga det, men om det inte gick så skulle vi låta det vara. Bör man inte laga hål?

Är det någon annan här inne vars små barn har fått laga? Hur gick det? 

• Svar på tråden Min fyraåring hade hål i en tand!!
  • viseversa

Ja fast det har ju en hel del med vilken kvalite man har på tänderna också! Vissa får hål bara dom tittar på en sockerbit medans andra aldrig haft ett hål i hela sitt liv. Så det behöver inte vara erat fel ts=)

• lolcat

är det ett litet hål och barnet inte samarbetar brukar man vänta på vad vi kallar behandlingsmognad.

Det är lugnt:) oroa dig inte.   Mitt barn har inte haft karies men har lagat en hel del hål på barn ;)

• Kaffegalningen

Ja viseversas inlägg ska du ta till dig!

Vi var fyra syskon, två hade aldrig hål och två hade jämt hål. Jag fick tidigt ansvar över borstningen eftersom jag var så duktig eftersom jag aldrig hade hål, jag kunde låta bli att borsta i veckor (blä!) Sedan borstade jag kvällen före tandläkaren och fick så mycket beröm. Syskonen mamma tokborstade på hade dock hål ändå... Man gör sitt bästa

• Selma1966

En kusin hade massor av hål som liten pga mycket juicedrickande. Mamman tyckte det var nyttigare än saft men tänkte inte på fruktsocker och syra som skadar extra. Vår don har litet gap och vi hår var tredje månad till tandläkaren eftersom han vid karies måste sövas för att de ska komma åt. Men vi har fått beröm hittills för att tänderna är välputsade. Det finns borstar på Apoteket som är som små spetsiga borstar som är bra att använda långt bak i groparna i tänderna. Fungera bra. Sonen måste använda minsta tandborsten för att få plats längst bak men den där extraborsten kompletterar bra.

• buffybus

Vet hur det känns TS. Fast min son hade hål på bägge framtänderna och det fick han när han var 3 år.
    Vi är en familj som aldrig har juice eller saft hemma. Men däremot oboy och det var han såklart väldigt förtjust i och sen har vi haft små ätandet som ett problem

Iallafall så lackar dem hans tänder 1 ggn i månaden och nu ska vi inte komma tillbaka förrän om 2 månader. Skönt

Säger en sak. Köp el tandborste. Det var det bästa tipset från tandläkaren och det har hjälpt enormt på vår sons tänder

Annars gör de inget. Om vår son får ont av sina hål så måste han sövas ner och plocka ut dem med hål i. Annars trillar dem själv ut sen när man ska tappa de

Svar på tråden Min fyraåring hade hål i en tand!!