• Nape

Stanna hemma från skolan pga bruten arm? 2 v. säger läraren

Hej!
    Dottern åkte inlines igår och landade på sin arm när hon föll. Vi var på akuten där hon undersöktes och röntgades. Läkaren visste inte säkert vad det var- de läkarna som läser röntgenbilder jobbar bara kontorstid. MEN- hon såg i alla fall att det var vätska vid armbågen. Vätska brukar innebära att något är brutet eller att man har en spricka.

Dottern blev gipsad. När någon kollat på röntgenplåtarna får vi brev om vad de såg. Är det inget brutet ska hon ha gipset 2-3 veckor, annars längre.

Idag gick hon till skolan, stolt över sitt gips. *s* Då sa läraren att hon måste stanna hemma två veckor. VA? Jag kan inte vabba två veckor, vi fick inte ens läkarintyg (som man måste ha efter en vecka). De sa _ingenting_ på sjukhuset om att man måste vara hemma.

Enligt läraren är det för att hon i första hand kan bli slagen eller skadad av de andra barnen. Men..sådant SKA ju inte hända på en skola.

Hur har ni andra gjort? Känns helvrickat, hon mår superbra och har inte speciellt ont nu när det är gipsat. Det enda är att hon behövde ipren på natten, sedan sov hon som en stock. Och- vi VET inte om det ens är en minsta spricka.

• Svar på tråden Stanna hemma från skolan pga bruten arm? 2 v. säger läraren
  • Frontline

Går ju inte att vara hemma 2 veckor för det, möjligtvis första dagen efter det har hänt ifall dom har ont.
    Jag vet många barn som har gått till skolan med bruten arm eller ben och oftast tycker dom det är lite coolt att visa upp gipset...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Nape

Ja exakt! Hon är 10 och coolast i stan nu. *s* Två veckor hemma är LÅNG tid, speciellt om man mår bra. Hon smittar ju inte ens. Och vi vet inte om det ens är minsta lilla spricka.

Tycker nog skolan resonerar lite hysteriskt.

• Csillag

Min dotters kompis bröt BÅDA sina armar för 2 veckor sedan när min dotter och hon åkte skidor.

Hon va hemma första 3 dagarna o sen ville hon tilbaka till skolan.

Då de va båda armarna som va brutna så va mamman osäker,Men de va inga problem alls i skolan.

Dom andra barnen hjälper henne med böckerna o toa har hon lärt sej sköta sj nu.

Hon e mycket gladare nu när hon börjat skolan igen.

Tror både de e bra för den sociala biten med vännerna + att dom halkar inte efter lika mkt om dom kan va med i skolan.Även om do kanske inte kan skriva så kan dom lyssna under lektionen.

Dotterns kompis tycker bara de e skoj att va tillbaka.

Det va dessutom hennes lärere som uppmuntra henne så tycker de verkar som ditt barns lärere verkar lite kontig i sitt tänkande.

Visst att h*n kan skada sej,men de kan dom göra hemma oxå.Barnen kommer komma efter om h*n inte får va i skolan.

• Miniz1983

Skolan/läraren har ingen rätt att kräva att barnet ska vara hemma pga bruten arm.

• Mynta

Haha, va?! Det var det dummaste jag hört!! Givetvis ska hon vara i skolan om hon mår bra och inte har jätteont.

• Nape

Tack för alla svar!
    Jag har ringt och rådfrågat sjukvårdsrådgivningen. Där möttes jag av ett gapskratt. *s* NEJ, man stannar inte hemma 2 veckor med ett barn som _kanske_ har en spricka i armen och som mår finemang.

Nu ska jag bara få läraren att förstå det.. *suck*

• LillaJag76

Varför ska hon vara hemma i 2 veckor.
    Dottern fick en spricka i armen när hon var två år och fick gips i 5 veckor. Detta hände sista semesterveckan och på måndagen var hon på förskolan igen. Fick lite mer hjälp vid maten då det var högern men i övrigt var det full fart...
    Nu har dottern en i klassen som har gipsat benet upp till låret och sitter i rullstol hon var INTE hemma mer än tills det onda gott över...

• Norrskenet

Jag är själv lärare och skulle aldrig kräva något sådant. Om dottern i övrigt mår bra, ej har för ont el liknande så ska hon självklart vara i skolan! Om inte läraren lyssnar på dig, prata med rektorn!

• mammamebarn

Båda mina pojkar har varit tillbaka i skolan redan dagen efter armfrakturerna, varför ska de vara hemma om de inte har ont?

Svar på tråden Stanna hemma från skolan pga bruten arm? 2 v. säger läraren