• Anonym (Längtarefterbarn)

Väntetid till utredning Örebro

Jag hoppas få hjälp av er som gjort fertilitetsutredning i Örebro.

-Hur länge fick ni vänta på att utredningen sattes igång?
    -hur många månader tog utredningen innan behandling sattes igång?
    - hur lång tid fick ni vänta i kö till ivf (ni som gjort det)?
    -ni som behövde titthålsoperation: fick ni göra direkt eller fick ni vänta på den också?

Sitter och väntar otåligt på kallelsen.. Hoppas att ni kan hjälpa mig att svara på mina frågor :) berätta gärna hur det gått för er också :)

• Svar på tråden Väntetid till utredning Örebro

Puffar

• slamkrypare

Det går under vårdgarantin så inom 3 månader ska ni ha fått tid till utredning. Dock kan det förskjutas något om det blir för nära sommaren då de har semesterstängt några veckor (har haft tidigare i alla fall så jag antar att de har det fortfarande).
    Hur länge det dröjer att få behandling och för att komma till IVF beror givetvis på om och vad de hittar för fel. Hittas inga fel direkt tar det längre tid än om man redan från början har en tydlig orsak.

För oss såg det ut så här (det är några år sedan):
    Sökte i början på juni, fick tid för första besöket i mitten på september.
    Då jag har PCO-s som jag redan visste om innan så skulle vi ha kommit igång med hormontabletter (Pergotime) så fort sambon hade lämnat och fått svar på sitt spermaprov. Men mina blodprover visade att jag inte hade fullgott skydd mot röda hund (sprutan man tar på mellanstadiet) så jag fick ta om den vaccinationen. Vaccinet innebär en viss risk för grava fosterskador så då fick vi vänta 3 månader innan vi kunde sätta fart ordentligt.
    Tog 6 kurer under 9-10 månaders tid. Jag har långa cykler även med behandling + att vi tog någon månads uppehåll mellan kur 4 och 5 för att vila kroppen. Behandlingen gav ägglossning men ingen graviditet. Jag tror att det var i oktober, ett år efter utredningsstart alltså, som vi sattes på turlistan för IVF och i december gjorde vi första äggplocket som gav många ägg men tyvärr blev inget befruktat. I mars gjorde vi nästa försök med ICSI (alltså att man väljer ut en enda spermie och injicerar direkt i ägget), då blev det befruktning och insättning som gav oss en liten pojke.
    Så från utredningsstart till graviditet tog det alltså ca 1,5 år.
    Titthålsoperation har jag inte gjort, men de jag har hört om har fått göra den relativt snabbt.

Räkna med att hela processen med utredning och behandling är en enda lång väntetid! Man väntar på kallelse, väntar på provsvar, väntar på nästa undersökning, väntar på behandlingsstart, väntar på provsvar igen, väntar på mens eller att förhoppningsvis få göra gravtest, vänta vänta vänta...    Det eviga väntandet var det jag tyckte var jobbigast med denna cirkusen. Medicinering, gynundersökningar och biverkningar var inte alls så farligt tyckte jag. Och samtidigt är det en otroligt spännande resa och man lär sig mycket om kroppen på vägen (om man är intresserad av att lära sig sådant).

Lycka till!

• Anonym (utredd)

Hej!

Jag och min sambo har gjort utredningen i Örebro. I november 2011 ringde jag till fertilitetsenheten på USÖ och inom tre månader fick vi en tid hos läkaren (januari). Innan besöket lämnade vi blodprov och sambon spermaprov. Efter läkarbesöket fick vi ta om några blodprover. Nu i april kör vi igång med donatorinsemination. Så jag tycker att det har gått snabbt faktiskt.

Lycka till!!

tack så mycket för era svar! Känns skönt att få höra om andras erfarenheter!! Jag vet nu lite mer om hur det går för oss. Vår tid på fertilitetskliniken är daterad i mitten av juni och då har vi väntat i tre och en halv månad.. Räknar man från det att jag ringde och bad dem skicka hem papper åt oss så är det tyvärr drygt 4 månader som kommer ha förflutit. Känns otroligt jobbigt att bara gå och vänta. Jag vet redan att jag har psos och inte ägglossar naturligt men inte har det gått fortare för det. Kanske går fortare när utredningen väl är igång dock. (förhoppningsvis)
    En operation har dock blivit bokad pga misstänkt endometrios, men för att få det fick jag gå genom akuten. Hur som helst.. man väntar och väntar...

Tack igen för era svar!!

Nu kan jag fylla på med egna erfarenheter. Från första samtal till första besöket blev väntetiden ca 4 månader (alltså mer än vårdgarantin). Eftersom jag misstänker endometrios Så försökte jag snabba på processen så jag sökte akut till kvinnokliniken däremellan och fick en laparoskopi inbokad ca 1 och en halv månad senare. (om 2 veckor) På operationen genomförs också kontraströntgen/spolning när jag är sövd.

Innan mitt första möte kommer alltså alla nödvändiga undersökningar vara gjorda vilket egentligen är väldigt bra!

Min erfarenhet är att väntan är hemsk! Det tog två månader innan jag ens fick veta när vi fått vår tid inbokad. En annan erfarenhet är att man själv måste ringa och tjata och att de inte är så bra på att ge besked. Sambon har tex inte fått svar på de tre månader gamla spermaprovet än trots två påringningar.

Nu har ju vår tid inte infallit än så mer vet jag inte.

Svar på tråden Väntetid till utredning Örebro