• Mamaia

HJÄLP! Öronskabb och Stronghold - kissen kliar sönder sig!!

SNÄLLA är det någon som har erfarenhet av detta?

Våran fina lilla kissemissa (drygt 6 månader gammal) som vi hämtade för några veckor sedan hade uppenbarligen ovälkomna hyresgäster med sig i pälsen, nämligen öronskabb. Hon kliade och ruskade på huvudet, och när jag såg att det var mörkt jox i öronen ringde vi veterinären direkt och fick en snabb tid - och läkemedlet Stronghold utskrivet.

Detta var måndagen den 19/3, alltså en vecka + en dag sedan.
    Har läst på nätet att det bör sluta klia ca 3 dygn efter att man applicerat Stronghold, men våran stackars katt kliar sig fortfarande massor. OCH idag när vi kom hem så har hon kliat/rivit bort päls så det är sårigt fram på och lite runtom halsen Gråter Jag vill bara gråta när jag ser henne, det gör ont i hela mig!! Veterinären har stängt för idag..

Hon äter och leker och verkar pigg för övrigt..vi har varit noga med att göra rent öronen på henne som man också ska..

Är det NÅGON här som kan något om öronskabb och/eller om läkemedelet Stronghold??
    Ska det vara såhär långdraget? Det känns gräsligt att bara se på, utan att kunna hjälpa henne Skrikandes

• Svar på tråden HJÄLP! Öronskabb och Stronghold - kissen kliar sönder sig!!
  • Diablo

Det är kanske rävskabb? Tycker du ska ringa veterinären igen så fort de öppnar. Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Mamaia
    Diablo skrev 2012-03-27 18:13:04 följande:
    Det är kanske rävskabb? Tycker du ska ringa veterinären igen så fort de öppnar. Lycka till!
    Kan en innekatt få det..?

Veterinären har ju tittat på de små kräken i mikroskop, och menade att det var öronskabb..är det svårt att se skillnad? Kan hon ha misstagit sig?

Tack för ditt svar!
  • viseversa

Fast öronskabb sätter väl sig inte på övriga kroppen. utan bra i öronen? Eller har jag fel?

• Mamma Annie

Öronskabb sitter i öronen ja, men de kan ju få klåda utanpå öronen och på huvudet och halsen också.. TS, ring veterinären och rådgör imorgon!

• MaNiMi

Vår hittekatt hade svår öronskabb, till henne använde sig veterinären av ett annat medel, förvisso längre behandlingstid, men medlet i sig lindrade också, Surolan hette det.
    Vissa veterinärer säger att det är verkningslöst osv...men hon blev iaf av med sin svåra skabb på det sättet.

När vi fick hem katt nr 2 så visade det sig att hon också hade öronskabb, då hade vi flyttat å den nya veterinären skrev ut Stronghold...tyckte inte alls den fungerade lika bra,,fick behandla 3 ggr (ska gå en viss tid mellan) och det slutade med att jag tjatade till mig surolan igen och sen har de inte haft några mer problem.

• nemo1

Stronghold är det bästa medlet att ta bort skabb med. Ibland behöver man upprepa proceduren men det är även viktigt att rengöra öronen tills alla djur är borta och döda. Ta en bomullsrondell med lite barnolja eller matolja på och vrid runt i örat och ta sedan några tops och ta bort det ni ser men ej peta in i hörselgången. Stronghold är väl i två eller tre pack? Har aldrig varit med om att det bara är en pipett?? Rengör öronen som jag sa och ta sedan en till pipett i nacken.

• IceJossan

Det kan ta längre tid att bli av med öronskabben om det är illa, det kan krävas en behandling till efter tre veckor.

Öronskabben kan även ha orsakat öroninflammation, vilket gör ont och som katten försöker klia bort. Det behandlas oftast med Canaural eller Surolan som är receptbelagt.

• Ini

Jag tror katten kan vara känslig mot Stronghold, Biverkan av medlet är pälsavfall och klåda. Min katt fick också klåda pälsavfall och sår utav kliandet,  Jag satte tratt på katten och tvättade såret med anti-bakteriell sprit. Då läkte det snabbt.

• IceJossan

Ta (köp?) en spruta (utan kanyl så klart) och spruta in olivolja långt in i hörselgången. Olivolja är svagt antiinflammatorisk, kväver skabben den lägger sig över och är lenande i öronen. Ha en stor handduk eller filt nära till hands när du gör detta så att du snabbt som attans kan vika över den över katten så att den skakar ur oljan i handduken istället för över hela dig och ditt hem :p Det går på en halv sekund efter att man sprutat in oljan, så du får vara snabb :p
    Det kan även vara en öroninflammation som uppkommit nu, det är jättevanligt i samband med öronskabb och det kräver receptbelagt öronmedel.

Svar på tråden HJÄLP! Öronskabb och Stronghold - kissen kliar sönder sig!!