• Myran22

Någon som har Fothult soffa från IKEA? Bra eller dålig? Är IKEA-möbler bra överhuvudtaget?

Då vi ev ska flytta till mycket fräschare så vill vi köpa en ny soffgrupp. Har kollat lite på Mio, men det är ju jättedyrt. Jag är inte en sån som vill ha samma soffa i 10-15 år heller utan tycker det är kul att byta någongång.

Hittade en soffa på IKEAs webbplats, Fothult heter den. Ska ha en 2-a och en 3-a och dom var ju billiga. Gillade även färgen, är allergisk mot vita och beiga soffor. Men vinrött är ju ganska så fint också. Vet inte om den finns i andra färger än den bruna.

Ni som har den, vad är bra och vad är dåligt? Vill höra allt!

Bra att veta innan vi åker massa mil till ikea ifall att soffan är rena skiten.

Är är en adress till sidan iallafall: www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=51555&langId=-11&parentCats=15585*15770*15944

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Någon som har Fothult soffa från IKEA? Bra eller dålig? Är IKEA-möbler bra överhuvudtaget?
  • Gith

Vi har matsalsbord och stolar från IKEA. Det är inget fel på dem. Jättebra kvalitet tycker vi. Soffa köpte vi på eurpoamöbler för ett par år sedan, de däremot ser nedsuttna ut alla redan och det trodde man ju att de skulle hålla formen lite längre.

• Linda 24

Jag älskar IKEA dom är fantastiska.
    Har köpt en hel del där och är väl nöjd med allt förutom bokhyllor och badrumsskåp med playwood baksidor. Det är billigt men bara skräp.

Sofforna brukar vara toppen men den ska ju provsittas innan så att man inte sitter som på en köksbänk.

En IKEA runda är alltid välinversterad tid. Men se till att kunna stanna läänge.
    Tror att ni kommer bli jättenöjda. Vinrött låter superläckert.

• Poena

Jag är jättenöjd med våra soffor från Ikea (Ektorp). Vi har haft dem i snart 4 år och jag tycker fortfarande de är lika fina som när de var nya! Det som är toppen är att det går att tvätta överdraget i 60 grader (tror ej det går på den Fothult) samt byta till andra överdrag. Vi har två olika överdrag att byta mellan. De är också jättebekväma och det är många av våran släkt och vänner som säger detsamma! Jag har faktiskt inte testsuttit i just Fouthult så jag kan inte säga något om den specifikt men den är snygg!

• saelma

Hej, vi har en fothult och den är jätteskön.
    vi har en tresits och har varit nöjd sen vi köpte den i augusti.

• Cuthalion

Mina föräldrar har bokhyllan Billy. De är runt 20 år gamla och håller fortfarande

• Nightwish3

Hej hej
    Jag har massor från ikea i mitt hem, det mesta har hållt riktigt bra. Det enda som jag känner mig lite mindre nöjd med är vårat matbord, det har blivit massor med repor i det. (men det beror på att en viss dam i hushållet i kan hålla i sina saker utan att slå dem i bordet) men bordet är även lite mjukt i trät.

Jag har soffan fothult i tre sits, det är nu 1,5 år sedan vi köpte den och den är fortfarande väldigt fin i färgen och skön att sitta i. Det enda negativa är att den är rätt grund, det är svårt att ligga två i den. Men tar man bort kuddarna i ryggen på den så ligger två stycken jätte bekvämt i den. Den är även lätt att dammsuga.

Hoppas att du blir nöjd med ditt köp oavsett vad du väljer!

• Myran22

Nightwish3:

Va bra att du är nöjd med soffan. Det med att den är grund, tycker jag bara är bra. Eftersom jag är så kort (155 cm) så sitter jag riktigt illa i soffor som är för djupa eftersom jag inte kan böja på benen om jag vill ha stöd för ryggen (låter kanske konstigt).

Det jag funderar på är om det inte ser dumt ut på "riktigt" eftersom ryggdynorna är högre än ryggstödet?
    Hur är det med sittdynorna? Dom kanar inte iväg va? Hadde en soffa för massor med år sedan som sittdynorna kanade iväg på så man var tvungen att fixa till det hela tiden om man inte skulle åka i golvet *s*.
    Efter det har vi haft hörnsoffa med dynor som sitter fast med dragkedja och knappar.

Hoppas du kan svara på mina frågor, fast dom var många

• Monsa

Jag tycker det är helt ok med Ikeas soffor och mycket annat men vissa grejer som en byrå vi har är ren skit!!!! Så vissa grejer får man liksom räkna med att dom kan paja och speciellt expeditbokhyllan, den tål inte mer än några isär och ihopskruvningar Annars är jag stort Ikeafan så kolla bara lite hur saker är gjorda, ibland kan man göra det själv, som fotpallar, jättenkelt!!!!! Ha det gott och hoppas sofforna blir bra, vi har en stor mysinge!!!

• Myran22

Någon som har tips på soffor som inte är så djupa? Vill kunna luta mig mot ryggstödet och samtidigt kunna böja på benen.

Kollade djupet på fothult och det är 88 cm. Är inte det väldigt mycket? Vi har runt 50-60 nu tror jag. I våran som vi har nu sitter jag skönt i, men med nästan 30 cm till så finns det ingen chans...

• Nightwish3

Va bra att du är nöjd med soffan. Det med att den är grund, tycker jag bara är bra. Eftersom jag är så kort (155 cm) så sitter jag riktigt illa i soffor som är för djupa eftersom jag inte kan böja på benen om jag vill ha stöd för ryggen (låter kanske konstigt).
    SVAR: Min mamma är väldigt kort och hon säger att hon sitter väldigt skönt i den. Den är inte heller så mjuk så man sjunker ner utan lite lagom skulle jag vilja säga.

Det jag funderar på är om det inte ser dumt ut på "riktigt" eftersom ryggdynorna är högre än ryggstödet?
    SVAR: jag har en bild på soffan när den stod i mitt gamla hem, jag sätter upp den i mitt galleri om du vill se. Jag har kompletterat med en JennyLund fotölj också.

Hur är det med sittdynorna? Dom kanar inte iväg va? Hadde en soffa för massor med år sedan som sittdynorna kanade iväg på så man var tvungen att fixa till det hela tiden om man inte skulle åka i golvet *s*.
    SVAR: sittdynorna sitter som berget, jag brukar fixa till dem varannan vecka då jag dammsuger soffan, men de sitter väldigt stabilt.

Hoppas du kan svara på mina frågor, fast dom var många
    Jag hoppas att du är nöjd med mina svar, om du vill kan jag ta lite foton på min soffa som den ser ut nu efter 1,5 års anvädning. Säg bara till så fixar jag det
    Jag tycker att fothult är en väldigt bra soffa, framförallt otroligt prisvärd, jag menar varken jag eller min sambo behöver gråta ihjäl oss den dag vi känner för en ny

Svar på tråden Någon som har Fothult soffa från IKEA? Bra eller dålig? Är IKEA-möbler bra överhuvudtaget?