• Annsiss

Förskolepersonal med långa naglar

På vår förskola är det någon sorts trend bland personalen att ha långa fixade naglar, typ akrylnaglar. Har själv haft sådana naglar nån period (inte sen jag fick barn) och har svårt att se hur det går ihop med jobbet på förskola. Dels är naglarna känsliga varför jag misstänker att man inte riktigt kan utföra sitt jobb, typ klä på barn ordentligt osv, dessutom samlas ju lätt smuts och bakterier bakom naglarna och personalen hanterar ju både bajs och maten som serveras. Min man är ännu mer undrande än jag och vill ta upp detta med chefen. Överreagerar vi? Kul att se hur andra tänker, inom andra jobb typ vården, restaurang är det ju självklart med korta naglar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förskolepersonal med långa naglar
  • viseversa

Jag tycker det är rent av ÄCKLIGT med långa naglar då jag vet hur mycket skit det samlas under dom. jag hade absolut påpekat det för chefen. 

• Loriyana

Jag jobbar själv med barn och skulle inte ha långa naglar. Samma när jag jobbade inom äldreomsorgen samt när jag arbetade ett tag på resturang några år sedan. Finns vissa yrken där långa naglar helt enkelt inte är lämpligt.

• jådåsåatt

Ja, ni överreagerar. Självklart kan man göra sitt jobb med akrylnaglar som förskolärare. Gällande hygienen så fastnar det alltid skit under naglarna, du får väl utgå från att de tvättar sig emellanåt.

• Annsiss
    jådåsåatt skrev 2012-03-27 19:50:50 följande:
    Ja, ni överreagerar. Självklart kan man göra sitt jobb med akrylnaglar som förskolärare. Gällande hygienen så fastnar det alltid skit under naglarna, du får väl utgå från att de tvättar sig emellanåt.
    ja men för att få bort skit under dessa naglar måste man använda nagelborste.
  • Erica80
    Annsiss skrev 2012-03-27 19:54:51 följande:
    ja men för att få bort skit under dessa naglar måste man använda nagelborste.
    DET är skitsnack.. På en person som alltid har långa naglar växer nagelbädden ut och blir längre än vad den är på en person med korta naglar, vilket gör att det är lättare att hålla rent under dessa naglar än vad det är med korta, där skiten fastnar mellan hud och nagel..

En sak till. En person med trasiga nagelband till exempel har mer baskilusker än vad en person med hela nagelband, spelar ingen roll då om naglarna är långa eller inte

Om man är van vid långa naglar så är det inga problem att göra sitt jobb
  • jådåsåatt

Det behövs väl alltid nagelborste för att göra rent under naglarna om man inte klippet dem så korta att det gör ont?
    Det är en sak om din bacillskräck gör att du klipper ner naglarna så kort du kan men du kan knappast kräva att förskolepersonalen ska rätta sig efter dina nycker.

• Annsiss
    Erica80 skrev 2012-03-27 20:02:42 följande:
    DET är skitsnack.. På en person som alltid har långa naglar växer nagelbädden ut och blir längre än vad den är på en person med korta naglar, vilket gör att det är lättare att hålla rent under dessa naglar än vad det är med korta, där skiten fastnar mellan hud och nagel..

En sak till. En person med trasiga nagelband till exempel har mer baskilusker än vad en person med hela nagelband, spelar ingen roll då om naglarna är långa eller inte

Om man är van vid långa naglar så är det inga problem att göra sitt jobb
    Ja fast det fastnar en hel del skit under själva nageln inta bara mellan nageln och huden.
  • PikkuMyy

Skulle man tvätta sig mindre for att man har langa naglar? Tv'rtom skulle jag tro,man vet ju att det kan samlas en massa gucka d'r... Jag utg[r ifr[n att personalen sk;ter sin hygien, det enda jag skulle reagera p[ var om de rev barnen.

• PikkuMyy
    PikkuMyy skrev 2012-03-27 20:20:04 följande:
    Skulle man tvätta sig mindre for att man har langa naglar? Tv'rtom skulle jag tro,man vet ju att det kan samlas en massa gucka d'r... Jag utg[r ifr[n att personalen sk;ter sin hygien, det enda jag skulle reagera p[ var om de rev barnen.
    Hmmm.. det verkar ha hant nat med mina bokstaver....
  • Loreena

Jag hade halvlånga naturliga naglar när jag jobbade i barnomsorgen. Det var inga problem alls. Jag tvättade ändå händerna typ 20 ggr/dag och använde alltid handskar vid blöjbyten. Men givetvis så gäller det att vara varsam om man har långa naglar så att man inte råkar riva någon. Jag kortade alltid ner mina innan de hann bli så långa att de var i vägen.

Svar på tråden Förskolepersonal med långa naglar