• Linda 28

klinkers på plastmatta???

har titta på en köpelägenhet där den nuvarande lägenhetsinehavaren har lagt klinkers på plastmatta i badrummet. hur själva arbetet är utfört vet jag inte. då jag helst vill ha badkar innebär det att golvet kommer utsättas för mer vatten. nu finns det en dusch-kabin. jag behöver hjäp om detta då jag ej vill gå på en nit vid ett eventuellt köp av denna lägenhet.

Endast seriösa svar!!!    

• Svar på tråden klinkers på plastmatta???
  • Ripper500

Hjälp med vad?
    Det är ju ingen fara att lägga klinkers på en plastmatta. Plastmattan fungerar ju som tätskickt.
    Dock kan man ju aldrig veta om de brytit tärskicktet (plastmattan) eller om den var i hemskt dåligt skick. Men det kan man ju heller inte veta vid en omrenovering av ett badrum.

Badkar behöver ju inte innebära mer vatten på golvet!

• Twin Dad

Det som slår mig är om plastmattan under är tillräckligt hård. Om den är för mjuk och du ställer ett badkar där på finns väl risk att klinkersena spricker av vikten från badkarsbenen.
    Nästa fråga är ju om det finns något fall mot golvbrunnen, så att inte vattnet blir stående.
    Att vattnet skall gå igenom klinker och plastmatta känns högst otroligt men de andra sakerna jag nämnde kan vara värt att kolla upp.

• Linda 28

twin dad tack för ditt svar. hade faktiskt inte tänkt på det =)

• MammaTove

Förlåt TS, men du verkade få så kompetenta svar att jag bara måste ställa en fråga om just plastmatta och klinkers.

Får man lägga klinkers på plastmatta? Vi har plastmatta i vårt badrum, och vi vill ju gärna lägga klinkers uppepå (gjort av ett proffs då) men har varit så osäkra på om det verkligen är ett godkänt tätskikt (ur försäkringsbolag etc. synvinkel..). Någon som vet det?

• Karl Pilkington

Jag har fått höra att det kan vara så att under en plastmatta kan man sätta balkarna(bjälkarna? - ni fattar vad jag menar) bredare isär. För klinkers kan de behöva vara satta tätare om det skall hålla. Är det lite för brett så kan det tydligen innebära att klinkersgolvet kan få sprickor. Egentligen skall man be en fackman kolla detta om man skall lägga klinker på plastmatta.

• Twin Dad
    Karl Pilkington skrev 2012-03-27 20:42:11 följande:
    Jag har fått höra att det kan vara så att under en plastmatta kan man sätta balkarna(bjälkarna? - ni fattar vad jag menar) bredare isär. För klinkers kan de behöva vara satta tätare om det skall hålla. Är det lite för brett så kan det tydligen innebära att klinkersgolvet kan få sprickor. Egentligen skall man be en fackman kolla detta om man skall lägga klinker på plastmatta.
    Precis. Alla badrum är inte byggda för att klara vikten av kakel/klinker. Kolla med fackman är ett bra tips.
  • MammaTove

Tack  Karl Pilkington och Twin Dad!
    Nu blev jag klokare, och ska ringa en kollegas man för att be honom komma och kika!  

• LekandeLätt
    Karl Pilkington skrev 2012-03-27 20:42:11 följande:
    Instämmer. Kolla även hur det är gjort kring golvbrunnen, det är nog knepigt att få det rätt när man sätter kakel på en befintlig plastmatta. Plastmattan är ju redan klar så att säga i golvbrunnen.

Jag skulle ringa ett försäkringsbolag också för att fråga om det är en godkänd lösning så att om det skulle bli en skada finns iaf chansen att få ersättning.
  • tuzzla

Läs gvk.se/branschregler och klicka på frågor och svar. Där finns just det här upptaget, och generellt kan man säga att det inte är godkänt...

• Pappa G

När är förändringen från matta till klinker gjord?
    Mattan måste ju vara godkänd för att klara keramik ovanpå.

Det du beskriver KAN vara ett riskobjekt..

• Studentpappa

Har man inte gjuten platta ska golvet vara reglat CC30 för klinkers.
    Rent krasst så är väl klinkers utan platta en iaf för mig icke attraktivt lösning då risken för att det spricker när golvet rör sig är för stor.
    Sen så är ju även golvvärme ett måste om man inte vill ha skor i badrummet.

Jag pratade med en kompis som jobbat länge med renovering av försäkringsskador innan vi gjorde vårt badrum. Han hade samma åsikt om hus utan platta.
    Han hade gjort likadant i sitt hus trots att han är snickare och enbart betalade för materialet.

Svar på tråden klinkers på plastmatta???