• Anonym (vet inte)

Vilken utbildning/yrke passar mig?

Jag vill gärna utbilda mig, men jag har ingen aning om vad jag vill bli! Jag har funderat sen jag var 14 och vet fortfarande inte 9 år senare. Snälla hjälp mig med vad du tror att jag skulle passa i för yrke utifrån min beskrivning av mig själv; (jag är kvinna på 23 år om det nu har något med saken att göra)

-Social och går ihop med de flesta, men vill inte arbeta för mycket med människor
    -Bryr mig mycket om mitt utseende/tycker om att klä mig fint
    -Naturkunskap var mitt favoritämne i skolan
    -Matte är också kul men jag har inte "jätte lätt" för det
    -Tycker om att jobba, men det får inte ta över så man jobbar "dygnet runt"
    -Jag är inte en sån som vill att folks liv hänger på mina beslut, men jag vill ha viktiga arbetsuppgifter, ingen "lekstuga", jag tycker om när det är seriöst
    -Vill inte hålla föredrag eller sitta framför en dator hela arbetsdagen
    -Vill inte ha ett för fysiskt krävande arbete
    -Är ofta glad och skrattar
    -Pålitlig
    -Tycker om att lära mig nya saker
    -Har inte jätte lätt för språk
    -Vill ha en bra lön, inte överdrivet bra men vill kunna tjäna mer än 25.000/mån (brutto och inte nödvändigtvis på direkten, men jag vill kunna klättra i lönestegen)

Vad ser du mig i för yrke?

• Svar på tråden Vilken utbildning/yrke passar mig?
  • zygoma girl

Vill du ha ett jobb som kräver högskole- eller universitetsutbildning och i så fall hur lång?

• Anonym (vet inte)
    zygoma girl skrev 2012-03-27 20:46:32 följande:

Vill du ha ett jobb som kräver högskole- eller universitetsutbildning och i så fall hur lång?

Helst inte en utbildning längre än 3 år, KY-utbildning eller universitetsutbildning. Sorry för min okunskap men vad är högskoleutbildning?
  • katalysator

Några spontana tankar:

Studievägledare
    Handläggare på naturvårdsverket
    Polis
    Lokförare
    Mäklare
    Avdelningschef på IKEA

• Cartjan

Jag tänkte lite på biolog av något slag med tanke på intresset av naturkunskap, och är du mycket ute i fält så jobbar du ofta i team - så socialstimulans och bra sociala färdigheter behövs men du jobbar inte med en drös av människor. Dock kan det ju bli ett skitigt jobb om du är mycket ute i fält men det går ju och jobba med andra uppgifter inomhus också. Vet ej vad en biolog tjänar men det är nog ingen knaper lön iaf.

• slamkrypare

Ingenjör, Arkitekt (dock lite längre utbildning än 3 år, men är man intresserad så går det fort. Mycket datortid förstås men inte nödvändigtvis hela dagarna, varje dag)
    Lantmätare, miljövårdare
    Säljare, handläggare av olika slag (beror på vad du menar med att inte arbeta "för mycket" med människor)
    Kronofogde
    Kriminaltekniker
    Sekreterare, receptionist, assistent
    ...

Har du gjort intressetestet på Arbetsförmedlingens hemsida? Där kan du säkert få bra tips om åt vilket håll du ska tänka.

• sextiotalist

Ingenjör, miljöhandläggare (naturvetenskap, träffa folk, sitta inne, en salig blandning mao), biolog

Jga tycker du skall försöka satsa på arbete inom naturevetenskap, kanske inom miljö/biologi. De jag känner som arbetar inom detta, har ett väldigt blandat arbete, man träffar folk, man sitter inne ibland, får möta olika miljöer och så finns det stor utvecklingspotential 

Svar på tråden Vilken utbildning/yrke passar mig?