felräknade graviditetsveckor?!
Jag har en ENORM UNDRAN! Jag är nog mest ute efter att prata med någon/några som varit med om ungefär samma sak, inte kanske ha svar eftersom det kan vara svårt att ge.. Nåväl!
För ca 1,5år sedan blev jag gravid. Vi räknade ut vilken vecka hos BM jag var i genom att räkna från sista mensens första dag (som alla bm gör!). Jag var 100%säker på när den mensen var, iochmed att jag minns den dagen helt och hållet. På RUL i vecka 18-19 blev jag tillbaka flyttad 6dagar för att dom sa att fostret var mindre än vad den skulle för den vecka vi trodde.. Jag tänkte på det mycket, eftersomd et inte alls stämde? (KAN DETTA HA MED MIN ÄL ATT GÖRA KANSKE? JAG KAN INGET OM ÄGGLOSSNINGEN..)
Under graviditeten var allt som det skulle, i vecka 36 tror jag så uppskattades barnets vikt till ca 2500g. I 41+4 (11 dagar efter BF) förlöstes jag med ett akut kejsarsnitt då hjärtljuden sjönk och jag inte öppnades tillräckligt fort (jag blev igångsatt pga misstänkt havandeskapsförgiftning) . Sonen föddes alltså 11 dagar över tiden, och vägde 2885g och var 51 cm (väldigt "tanig" för den veckan... När sedan läkaren sydde ihop mig, talade han om att min moderkaka var ordentligt åldrad, han trodde jag hade gått yttligare 1 vecka mer än vad graviditetsveckorna "visade". Dvs att detta skulle ha varit 18dagar över tiden.
Kan det ha stämt, som läkaren sa? Att dom på RUL såg fel, eller att min son bara var liten?? Och att moderkakan var så pass åldrad att sonen inte skulle ha fått ordentligt med näring (att de var därför han var liten?).. Ja jag undrar faktiskt lite över det.
Nu är inget syskon aktuellt på ett par år. Men jag oroar mig ändå lite inför nästa gång, tänk om det sker igen, och den gången är farligt (för det kan väl inte vara bra att ligga i magen utan näring för länge?)? Jag har inte pratat med min Bm, eller annan på sjukhuset då detta inte står i journalen eller liknande.. Detta var bara det läkaren sa till mig under operationen..
Hade dethär kunna vara en risk på något vis?