• Hemulia

Rullgardin utan att borra hål i väggen

Mitt problem verkar hopplöst, men jag försöker ändå!

Jag behöver sätta upp rullgardiner här hemma men har en extremt petig hyresvärd som helst inte vill att man ska göra minsta lilla hål i väggarna. De nya tapeterna ska enligt honom sitta i 10 år minst...

Jag vill alltså lyckas få upp rullgardiner i fönstrena utan att borra hål i vägg eller fönsterkarm.
    Några tips på hur jag löser detta? 

• Svar på tråden Rullgardin utan att borra hål i väggen
  • Venne

Jag hade nog snarare ringt hyresgästföreningen och frågat om råd. Att sätta upp rullgardiner måste väl ändå göra hål som räknas som normalt slitage.

• förvildad

Bara gör hål - eller fråga gubben hur du skall göra

• Hemulia

Men finns det inga upphängningslösningar som inte kräver hål? 
    Någon anordning som går att haka fast på gardinstångsfästena till exempel? 

• Steffi

Jag har för mig att vi har haft rullgardiner som man kunde fästa i gardinfästena. Men jag minns inte var vi fick tag i dom. Kollat Jysk.. Rusta Ikea?

• E mil

Det går bra att sätta upp rullgardiner utan att borra i vägg eller tak om man har fästen för gardinstänger!

Vi har precis satt upp två stycken. Visserligen sa de på Jysk, där vi köpte dem att det inte gick, utan det skulle tvunget borras i tak eller vägg. Men det hindrade inte oss!

Det enda vi behövde köpa till är små brickor som passar i gardinstångsfästet som man sedan kan skruva fast rullgardinen i. Vi köpte brickorna på en stormarknad som också säljer gardinstänger. De fanns nämligen inte på Jysk!

• Ripper500

Om ni inte får borra så borde ni kräva hyresvärden på en lösning! Man måste få skymma fönstren i sovrummet!

• Hemulia

Vad är det för typ av brickor du menar då?

Jag har tittat på fästena på rullgardinen men inte lyckats förstå hur de ska gå att haka på det vita vägggästet men jag antar att det är där brickan gör sitt?

• eulalian

Haha vi använde superlim för våran vägg bestod av pulver :p

• E mil

Det är bara en liten fyrkantig plåtbit med lite vinklade kanter och ett hål i mitten. Två i varje paket med skruvar till. Svårt att beskriva.....

Dessa skjuter man in i gardinstångsfästet och det fästet i rullgardinen som skulle skruvats in i väggen skruvar man fast där i stället. Man använder de små skruvarna som följde med plåtbitarna. Det gör att man sätter rullgardinen i spänn utan att göra hål i väggen!

Hmmmm..... Blev det något tydligare?

• jassikan
    E mil skrev 2012-03-28 10:02:20 följande:
    Det är bara en liten fyrkantig plåtbit med lite vinklade kanter och ett hål i mitten. Två i varje paket med skruvar till. Svårt att beskriva.....

Dessa skjuter man in i gardinstångsfästet och det fästet i rullgardinen som skulle skruvats in i väggen skruvar man fast där i stället. Man använder de små skruvarna som följde med plåtbitarna. Det gör att man sätter rullgardinen i spänn utan att göra hål i väggen!

Hmmmm..... Blev det något tydligare?

De är jättesmidiga. Men tyvärr är det inte alla rullgardiner som passar i dessa fästen.
    Rullgardinerna vi köpte på IKEA sist hade helt egna fästen som inte passade i de hållarna.

Svar på tråden Rullgardin utan att borra hål i väggen