• SAAS89

    Moderkaka i framvägg ?

    Hej!

    Jag undrar om någon kan berätta vad det innebär att ha moderkakan i framvägg? Är det farligt eller kan det på något sätt påverka förlossningen? Är det något man behöver oroa sig över? Någon som haft moderkakan i framvägg? Är det vanligt? :/

  • Svar på tråden Moderkaka i framvägg ?
  • Dr to be

    Inget konstigt alls. Moderkakan kan placera sig på bakväggen, framväggen eller sträcka sig över båda. Att ha den i framvägg kan innebära att man känner av fosterrörelset något senare än om den satt på bakväggen.

  • JoSoo90

    Jag hade morderkakan i framväg och kände första riktiga rörelsen när jag var mästan i v 25 var lite nojig innan dess men så fort man kände det var det underbart.. Min mage syntes knappt före jag var efter v 20 så andra kunde se :) men sen hade jag kanonkula!!

  • Solaika

    Jag har moderkakan i framvägg. Den enda placering som kan vara farlig är det som kallas placenta previa. Vilket är när den ligger för utgången.

  • frökenelisabeth

    Har också min i framvägg, som andra skriver så har det ingen betydelse förutom just att man kan känna fosterrrörelser lite senare än annars. Och skulle man pga komplikationer behöva gå in i magen och operera kan det bli lite besvärligare när den sitter "ivägen", men det är ju tack och lov väldigt sällsynt

  • SAAS89

    Tack för era svar. Känner mig lite lugnare nu! Denna ständiga oro gör mig tokig! Eftersom jag inte känt av sparkar ännu så blir jag ännu mer orolig att något är fel. Men man får väl helt enkelt försöka slappna av så gott det går! :)

  • any19877

    Har också den i framväg. Är i v 21 nu och började känna mina tvillingar för ungefär en vecka sedan.

  • Solaika

    Jag har en angelsound som jag lyssnade med när oron tog överhanden innan jag började känna lillbus. Nu kickas det rejält varje dag, är i v 23 o började känna fladder för två veckor sen.

  • tattines

    Hur vet man om den är i framvägg? Ska på 3D UL och har för mig att jag läst att man inte ser om den ligger så. Skulle ju vara bra om man visste, känns lite onödigt att betala den summan pengar om man inte ser något.

  • Solaika

    Det talar de om på RUL eftersom moderkakan är en del av det e undersöker då. Placeringen är viktigt just om den ligger för utgången

Svar på tråden Moderkaka i framvägg ?