• KePe

Kall eller varm mjölk?

Killen som fyller 4 dricker en massa mjölk och förut skulle den alltid värmas, nu tar han den kall, varm är bäst för kroppen har jag läst. Hur gör ni?

Jag ska lära mig koka god välling som våra barn aldrig fått märkligt nog, jag har ätit massor som vuxen.

• Svar på tråden Kall eller varm mjölk?
  • Khaleesi

Värma mjölk åt en fyraåring? Det har jag aldrig hört talas om annat än om man ska göra varm choklad. När dricker han den? Till maten eller vid andra tillfällen.

Välling är nog bra, men låt pojken avgöra om han tycker om det. Välling är en typisk sådan sak som vissa älskar och som andra får kväljningar av.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Pickeli

I vilket sammanhang? Om sonen gillar att ta en kopp varm mjölk till kvällsmålet eller till mellanmål så är det bra? Låt honom själv avgöra?

Mina killar dricker mjölk till maten, kall. Har aldrig druckit eller blivit erbjuden varm mjölk. Förutom enstaka tillfällen när vi dricker varm choklad.

Google it!
  • KePe

Han är 3 och fyller 4 i sommar, dricker mjölk i flaska för det är praktisk med minst spill, mkt som alla pojkar så jag försöker få i honom annat också. Klagade om kall förut så den värmdes till kroppstemp som är bäst fär magen också, men jag har slöat och provat med kall som han tar nu.

• Khaleesi

Hm. Om pojken nästan är 4 kanske det börjar bli dags att vänja honom av med flaska? Kvällsfika vid köksbordet innan det är läggdags istället för nappflaska i sängen?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • KePe
    Khaleesi skrev 2012-03-28 16:10:44 följande:
    Hm. Om pojken nästan är 4 kanske det börjar bli dags att vänja honom av med flaska? Kvällsfika vid köksbordet innan det är läggdags istället för nappflaska i sängen?
    Varför då, han har det inte i förskolan och vill precis som jag ha något att dricka när han tittar på TV eller i sin Ipad, flickan gjorde samma men har slutat. Enda som kan skadas är tänder men det är mammas ansvar som är tdl. Jag provar med allt annat men då skriker han. Vid bordet kan annat fungera och våra barn fikar inte, ingen i familjen där fika betyder kaffe.
  • pigglet

Har faktiskt aldrig hört talas om någon som serverar mjölk varm, annat än till semlor då...
    Så som svar hur vi gör - barnen dricker mjölk kall direkt från kylskåpet, precis som vi vuxna och ALLA andra barn jag mött på tex förskolor (är förskollärare). 

• la dolce vita

Vi värmer ofta vår dotters mjölk, fast hon dricker i glas. Känns lite mysigare i magen med lite varm mjölk

• KePe
    pigglet skrev 2012-03-28 20:24:21 följande:
    Har faktiskt aldrig hört talas om någon som serverar mjölk varm, annat än till semlor då...
    Så som svar hur vi gör - barnen dricker mjölk kall direkt från kylskåpet, precis som vi vuxna och ALLA andra barn jag mött på tex förskolor (är förskollärare). 
    Vår dotter värmer sin mjölk själv och jag undviker allt kallt efter att ha läst på om vad som är bäst, utom i hetta då vi vill kyla ner oss.
    En del somnar bättre med varm mjölk.
    Bebisar får varm.
    Det händer att vi får halsont av iskall glass, jag låter min smälta en del först.
  • La Lola
    KePe skrev 2012-03-29 00:21:34 följande:
    Vår dotter värmer sin mjölk själv och jag undviker allt kallt efter att ha läst på om vad som är bäst, utom i hetta då vi vill kyla ner oss.
    Bebisar får varm.
    Det händer att vi får halsont av iskall glass, jag låter min smälta en del först.
    Bebisar får varm mjölk? Menar du kroppstempad bröstmjölk då alltså?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Khaleesi
    la dolce vita skrev 2012-03-28 22:11:31 följande:
    Vi värmer ofta vår dotters mjölk, fast hon dricker i glas. Känns lite mysigare i magen med lite varm mjölk
    I magen kanske, men den stackars munnen då..?
  • pigglet
    KePe skrev 2012-03-29 00:21:34 följande:
    Bebisar får varm.
    Fast visst är det precis tvärt om? I hetta ska man absolut INTE dricka kallt, det är inte alls bra för magen och den största orsaken till att vi blir dåliga i magen när vi åker på semester till varma länder. Inte heller när man bastar ska man dricka kallt...
    Var har du läst att det är bäst at dricka varm vätska? Du får gärna länka... jag har aldrig hört det.  
  • KePe

Att man ska äta allt varmt men inte hett vet de flesta, men inte att ex. turkarna dricker the för att hålla värmen nere. Jag blir kallare av att dricka kallt och tvärtom. Man brukar faktiskt dricka varmt när man fryser och det hjälper.

• Selma1966

Varm mjölk är gott och det händer att sonen väljer det till frukost. Men jag kan inte se någon orsak till varför den alltid ska vara varm. Det händer att han får en liten skvätt honung i också. Hellre det än varm choklad även om det också är populärt.

Svar på tråden Kall eller varm mjölk?