• Anonym

Tjänstledigt, Absolut inte...

Snart är den här. Sommaren, va skönt.. Eller?

Mitt jobb är väldigt säsongsbetonat, dvs vi har väldigt mkt att göra på vintern.
    men på sommaren så finns det i princip inget att göra alls ibland under flera veckor på rad
    (jobb innom kommunen)

Så jag föreslog att jag kunde "ta lite tjänstledigt" då och då, till ex om man inte gjort något alls Mån-Ons
    så kanske man kunde va hemma Tor-Fred eller bara Fredag osv, dvs väldigt ofta under sommaren.

Och självklart så fick jag ett absolut nej, "Du ska jobba" säger han typ även om det inte finns något att jobba med. (Min chef är av den gammla typen och går i pension om typ 10år) Så att ta tjänstledigt det finns inte på kartan.
    Han har själv aldrig vart ledig eller sjukskriven på typ 40 år. För det ska som sagt var jobbas in i det sista.

Så man måste börja gå och själv "hitta på jobb som inte finns" nu till sommaren.
    Fan att man inte kan få lite tjänstledigt istället, för ekonomiskt skulle man klara sig sjukt bra om man kunde få ledigt eller gå ner till 75% under sommaren..

• Svar på tråden Tjänstledigt, Absolut inte...
  • Zombie

Har du barn under 8 år har du rätt att ta tjänstledigt Max 25%

• Söders fröjder
    Zombie skrev 2012-03-28 06:22:17 följande:
    Har du barn under 8 år har du rätt att ta tjänstledigt Max 25%

Så du menar att man inte får vara tjänstledig annars? Du har fel det du är ute efter är att man får gå ner i tjänst till barnet är 8. Så har du fp-dagar att ta ut ts så kan du göra det men ska ansökas i god tid innan och tjänstledigt skall ansökas 3 mån innan men då förlorar du även ekonomiskt på det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-28 06:10:15 följande:
    .

Så man måste börja gå och själv "hitta på jobb som inte finns" nu till sommaren.
    Fan att man inte kan få lite tjänstledigt istället, för ekonomiskt skulle man klara sig sjukt bra om man kunde få ledigt eller gå ner till 75% under sommaren..
    Tänk att kommunalanställda har så bra betalt att de kan avstå från 25% av lönen och klara sig "sjukt bra" på resten. Grattis!
  • Anonym (kommunalt anstäl)
    Anonym skrev 2012-03-28 07:50:45 följande:
    Tänk att kommunalanställda har så bra betalt att de kan avstå från 25% av lönen och klara sig "sjukt bra" på resten. Grattis!

Det beror kanske på hur mycket den andra parten i hushållet tjänar..
  • Zombie

Nä jag sa att då har du rätt att ta tjänstledigt Om man har barn under 8 år, annars har arbetsgivaren rätt att neka ! Fp är inte tjänstledighet !

• MsM84

Fantastiskt att kommunen har råd att ha anställda som inte har något att göra!

• Anonym
    Söders fröjder skrev 2012-03-28 07:47:41 följande:
    Så du menar att man inte får vara tjänstledig annars? Du har fel det du är ute efter är att man får gå ner i tjänst till barnet är 8. Så har du fp-dagar att ta ut ts så kan du göra det men ska ansökas i god tid innan och tjänstledigt skall ansökas 3 mån innan men då förlorar du även ekonomiskt på det.
    Du behöver absolut inte ha föräldradagar kvar för att gå ner i tid. Du har rätt att gå ner i tid tills barnet är 8 år oavset om du fyller ut med FP eller inte.

Tjänstledighet kan beviljas för studier och militärtjänstgöring, i övrigt är det något man får komma överens med sin arbetsgivare om. Dock tycker jag det är dumt att ta tjänstledigt så som ts föreslår eftersom hennes SGI kommer påverkas om hon inte jobbar.

Ts, har du ingen semester i sommar? Lägg ut den så att du tar ut 2 dagar i veckan i stället.
  • Anonym

Tänk på att tjänstedighet utan lön påverkar SGI.

• Anonym

Hihi, fråga honom om det säsongsberoende kommunala yrket lärare också borde jobba hela somrarna istället för att jobba mer under högsäsong (45h/v hela skolåret) Flört

• Anonym (K)

Det finns ju särskilda regler vad gäller uttag av tjänstledighet, hur mycket man får ta ut, när, hur tidigt man måste ansöka om det, anledning till tjänstledighet och tiden för tjänstledigheten. Jag har ett svagt minne av att det finns en lägre gräns för tjänstledighet, att det måste vara en viss "minsta tid", är ledigheten under denna gräns så får man inte vara tjänstledig utan måste ta ut semester, ob eller obetalda semesterdagar (vilka man bara har ett begränsat antal att ta ut). När jag jobbade inom landstinget (kommunal) och läste in kurser på komvux kunde jag inte ta tjänstledigt om jag var borta från jobbet för studier utan var tvungen att ta ut semesterdagar och sedan ob och fick med andra ord jobba in tid för att kunna vara ledig (trixade även genom att byta arbetspass med arbetskamrater). Nu kommer jag inte ihåg om jag nekades tjänstledighet för att det gällde del av dag och att jag inte ville vara borta från jobbet hela dagar då det skulle innebära en allt för stor ekonomisk förlust eller om tjänstledighet endast beviljades vid en längre, sammanhängande frånvaro (eller hur man nu ska uttrycka det). 

Däremot vet jag att de måste ha en rimlig anledning till att neka tjänstledighet om ansökan om tjänstledigheten i övrigt följer alla regler för denna, när jag ville vara tjänstledig på heltid för studier så skulle jag ansöka om detta 2-3 månader i förväg och de hade då endast kunna kräva att jag skjuter upp tjänstledigheten i 6 mån om verksamheten krävde detta. Men de hade inte kunnat vägra mig tjänstledighet för studierna. Nu är det här många år sen så reglerna kanske inte är desamma idag? 
    Jag föreslår i alla fall att du kollar upp med ditt fack vilka reglersom gäller för tjänstledighet för din arbetsplats. 

Svar på tråden Tjänstledigt, Absolut inte...