• Hon den där

Kan man ge köttfärs?

Är det nån som är bra på det där med utfordring av hundar och vet om man kan ge rå köttfärs ( fläskfärs och nötfärs och lammfärs) i det vanliga torrfodret?

Eller måste man tillaga det först?   

• Svar på tråden Kan man ge köttfärs?
  • dezibel

Det går alldeles utmärkt att ge rått.

• voldis

Nej jag tror det e samma som men människor. Nöt kan du ge rått men jag skulle inte ge rått fläskkött

• Hon den där

Så dom blir inte dåliga i magen av köttfärs eller får mask eller nåt annat obehagligt ?

• Hon den där
    voldis skrev 2012-03-28 09:42:10 följande:
    Nej jag tror det e samma som men människor. Nöt kan du ge rått men jag skulle inte ge rått fläskkött

Synd eftersom fläskfärsen är billigast :-P men kan man tillaga den då? kanske koka eller steka?
  • hymafr

Jag har alltid gett mina hundar lite rå blandfärs när vi t ex lagar tacos.
    De har aldrig mått dåligt av det.
    Däremot reagerar de flesta hundar på om köttfärsen är färskt. Dagsgammal brukar de rata.

Har fått tipset av veterinär att ge färsk köttfärs/blandfärs till nyopererade hundar. Det brukar få upp dem ur korgen       

• Smulan 89

Pappa köpte nyligen en schäfervalp och uppfödaren brukar ge lite rå nötfärs i maten en gång i veckan. Det skulle var nötfärs och inget annat. Vi frågade.

• Hon den där

Men då verkar det vara delade åsikter om man kan ge fläskfärs eller inte? Det är ju ganska stor prisskillnad på fläsk och nötkött.

• dezibel

När man Barfar ger man allt kött rått oavsett om det är nöt,lamm,gris så det är inte skadligt på något sätt. Jag själv tycker fläskfärsen är för fet och ger nötfärs enbart men har du en hund med högt energibehov så är ju fläskfärsen ok. Är hunden inte van med rått kött kan den reagera med dålig mage så fasa in den med små portioner i början.

• Hon den där
    dezibel skrev 2012-03-28 10:49:14 följande:
    När man Barfar ger man allt kött rått oavsett om det är nöt,lamm,gris så det är inte skadligt på något sätt. Jag själv tycker fläskfärsen är för fet och ger nötfärs enbart men har du en hund med högt energibehov så är ju fläskfärsen ok. Är hunden inte van med rått kött kan den reagera med dålig mage så fasa in den med små portioner i början.

Min hund behöver lägga på sig en hel del, han är ett riktigt benrangel så passar fläskfärs bra då?
  • dezibel

Det borde funka bra men byt till ett "workingfoder" med högre energiinehåll om du vill ha upp honom i vikt eller ännu hellre till färskfoder som nog är billigare än färsen och innehåller allt en hund behöver.

Svar på tråden Kan man ge köttfärs?