• HelleGbg

LCHF ej bra för Gallan???

Läser medicin,och läste just då att för mycket fett inte alls är bra för gallan...Men hur funkar det då med LCHF????
    Det är ju bara fett man ska äta typ.......Får det inte att gå ihop riktigt när tom en doktor (ANNIKA DAHLQVIST) rekommenderar LCHF........Kan någon förklara??

• Svar på tråden LCHF ej bra för Gallan???
  • Emmi27

Jag åt strikt GI fas 1 i nästan ett år och fick till slut Gallsten. Men man ska ju inte äta bara fett och protein under lång tid, varken inom Gi eller LCHF, iaf vad jag förstått det som med LCHF. I GI finns ju olika faser och det är bara i första fasen man äter så strikt.

• crossfit

Jag fick problem, men en del verkar klara av mycket fett. Har dock träffat några fler än jag som fått problem.

• HelleGbg

Men många har ju LCHF som en livsstil att man bara äter lchf hela tiden.......Hur funkar det ett helt liv????

Äter du blandad kost nu då efter ditt gallstensanfall??

• yena89

Vet du hur gallan fungerar överhuvudtaget? Eller lyssnar på bara på några tokiga professorer som säger fett är farligt? :)

Kolla här,
    när man äter fett produceras galla. So far so good. När man äter väldigt lite fett så produceras lite galla men allt används inte så det blir stående i gallgångarna. Efter ett tag hårdnar det och det är DET som blir gallstenar.
    Du får alltså inte gallstenar av fett utan av att äta lite fett.
    Har du då innan LCHF ätit väldigt fettsnålt, så har du redan gallstenar. När du sen äter en fettrik kost så sköljs dom stenarna ut, man får ett gallstensanfall.
    Jag själv åt fettnsålt innan LCHF och hade alltså fått gallstenar som sköljdes ut med LCHF, det gjorde satans ont. Men sen hade jag inte fler problem.

Tusentals människor skulle väl knappast äta LCHF om Gallproblem var en välkänd bbiverkning? :)
    Det finns även dom som har opererat bort gallblåsan och äter LCHF utan problem :)

Så, man ska äta lagom med fett för att galla inte ska bli stående i gallgångarna. :)

Sen är ju självklart alla olika men dom flesta som får gallbesvär av LCHF får det nog för att dom redan har stenar som sköljs ur och ibland går det inte av sig självt utan måste opereras ut. Väntar man för länge blir det inflammation.

Fick du ditt svar nu? :)

• HelleGbg

jo jag vet hur gallan fungerar, läser som sagt medicin. Men undrade mer över då hur olika läkare kan gå ut med då olika uttalanden. Så frågan är vem har rätt?????

• HelleGbg

sen när man pratar med folk så säger de ju också olika rön.. tex vårdlärarna... men jag håller på lchf!!!!

• yena89

Men om du läser medicin borde du ju förstå själv om du tänker efter lite ;) Lite fett, mindre galla går det åt, mer galla står i gångarna och blir till stenar :)

Alla tusentals människor motbevisar ju teorin att fett ger gallstenar.

Men det är klart man får gallproblem av LCHF, men då har man ju oftast redan gallstenar, självklart det också :)

• yena89

Sen är inte LCHF bara en massa fett. Det är 75E% fett. I praktiken blir det inte massvis med fett. Mer fett ja, men man häller inte i sig fett. Det är inte mer protein än livsmedelverket rekommenderar så man ska inte äta mer kött heller :)

Sen finns det ju alltid dom som gör fet, som äter sämre mat typ massa korv bacon, beasås, majonäs och annat i stora mängder och knappt grönsaker. Lite som viktväktare som lägger points på godis och skit ^^

• HelleGbg

happ, nu hänger jag med mer....:)) Tack.....o sen är jag inte läkare ännu, utan bara en studerande än så länge...;)))

• enautodidakt
    yena89 skrev 2012-03-28 11:52:00 följande:
    Vet du hur gallan fungerar överhuvudtaget? Eller lyssnar på bara på några tokiga professorer som säger fett är farligt? :)

Kolla här,
    när man äter fett produceras galla. So far so good. När man äter väldigt lite fett så produceras lite galla men allt används inte så det blir stående i gallgångarna. Efter ett tag hårdnar det och det är DET som blir gallstenar.
    Du får alltså inte gallstenar av fett utan av att äta lite fett.
    Har du då innan LCHF ätit väldigt fettsnålt, så har du redan gallstenar. När du sen äter en fettrik kost så sköljs dom stenarna ut, man får ett gallstensanfall.
    Jag själv åt fettnsålt innan LCHF och hade alltså fått gallstenar som sköljdes ut med LCHF, det gjorde satans ont. Men sen hade jag inte fler problem.

Tusentals människor skulle väl knappast äta LCHF om Gallproblem var en välkänd bbiverkning? :)
    Det finns även dom som har opererat bort gallblåsan och äter LCHF utan problem :)

Så, man ska äta lagom med fett för att galla inte ska bli stående i gallgångarna. :)

Sen är ju självklart alla olika men dom flesta som får gallbesvär av LCHF får det nog för att dom redan har stenar som sköljs ur och ibland går det inte av sig självt utan måste opereras ut. Väntar man för länge blir det inflammation.

Fick du ditt svar nu? :)
    Exakt så.  
  • crossfit

Men galla blir inte stående i gallgångarna däremot samlas det i gallblåsan. I gallblåsan blidas stenarna, det finns olika sorters stenar. Dessa bildas av olika orsaker. Vissa stenar består av tex kolesterol. En del har betydligt större benägenhet att bilda stenar.
    En del kan äta fett men får anfall av äpple. Man får prova sig fram.
    Många med gallstensbesvär blir inte bra ens efter galloperationer.
    Det är väl som med så mycket annat få vittnar om att man inte klarar av en diet. Man hör mest om de lyckliga fallen.
    Men faktum är att många mår väldigt bra av LCHF. De som mår dåligt av dieten äter den inte så länge.
    Jag åt den några månader men det passade inte mig.

• Loreena

Det har väl antagligen skrivits tidigare men jag skriver det ändå. Gallan är till för att spjälka fett. Om man äter fettsnålt så stor gallan still i gallblåsan för länge och gallstenar bildas. Om an sedan börjar äta fet mat så bildas det inte några nya gallstenar, vilket är bra. Men samtidigt så kan det ökade flödet av galla dra med sig de redan bildade gallstenarna ut i gallgången och där kan det i värsta fall bli stopp! Man kan tyvärr inte lösa problemet med att leva på fettsnål kost.. för då bildas det nya gallstenar hela tiden.

Svar på tråden LCHF ej bra för Gallan???