• Rockan

Varför vill ni lära era barn att utseende är viktigt?

Ja det har jag funderat på ett tag nu. Varför är det viktigt att konstant uppmärksamma barn för deras utseende? Allt detta tjat om fin och söt som i alla fall jag hör och ser i stort sett varje dag, både på FL och i verkligheten. Tror ni det leder till något positivt?

När vi bedömer barn som söta/fina så presenterar vi samtidigt motsatsen för dem; det fula. Söt är bra, eftersom det ger beröm, och fult är dåligt.

Och sen står vi där och undrar varför sju-åringar bantar.

Egentligen är jag förbannat snäll
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 11:49
    Jag tänker mest på mindre barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 10:06
    Jag inte på att aldrig bekräfta det yttre hos barn heller, men jag tycker det är en balansgång och dessutom något som jag tror blir viktigare när barnen är äldre. Jag tycker inte en fyra-åring ska ens behöva fundera över söthet och hur man uppnår det, men jag tror att en sju-åtta-åring (och uppåt) kan behöva få den bekräftelsen. När jag skrev TS var det mest yngre barn jag funderade över, efter ett antal observationer av dessa i min mening ytliga komplimanger som vuxna slänger ur sig i tid och otid.
  • Svar på tråden Varför vill ni lära era barn att utseende är viktigt?
  • pluvdo

Det är väl skillnad mellan att säga att någon ser fin eller söt ut och att säga att fult är dåligt? Om jag säger till min son att han är fin oavsett hur han ser ut just den dagen så lär jag ju honom att han är fin. Att han är bra. Inte att fult är dåligt, utan han är fin precis så som han är. Det är knappast dåligt.

• Cogito ergo sum

Är det inte lite så att man inte får ( enligt vissa) lära sina barn sitt värde..tro inte att du är något?!

Jantelagen 

• Cogito ergo sum
    pluvdo skrev 2012-03-28 11:06:45 följande:
    Det är väl skillnad mellan att säga att någon ser fin eller söt ut och att säga att fult är dåligt? Om jag säger till min son att han är fin oavsett hur han ser ut just den dagen så lär jag ju honom att han är fin. Att han är bra. Inte att fult är dåligt, utan han är fin precis så som han är. Det är knappast dåligt.
  • Rockan
    pluvdo skrev 2012-03-28 11:06:45 följande:

Ja det kan man ju hoppas. Men varför är det viktigt att vara fin då? Då menar jag på utsidan.
  • Majsan70

Jag tänker tvärtom...att jag talar om för mina barn hur söta, fina snygga de är förstärker deras självkänsla och skapar en stark individ som klarar av att stå emot alla de krav o måsten som finns i samhället i dag.
    Jag framhäver det positiva o tar inte fram något negativt alls. Bara för att jag säger att de är söta innebär det inte att jag säger att kompisen är ful.
    Mina barn visste inte vad FUL var förens långt upp i åldrarna.

• Cogito ergo sum
    Rockan skrev 2012-03-28 11:09:32 följande:
    Ja det kan man ju hoppas. Men varför är det viktigt att vara fin då? Då menar jag på utsidan.
    HUr menar du nu?? När man säger att ens barn är fint så menar man ju hela personen.
  • Veladis

Ja, jag tycker beröm/komplimanger/positiv uppmuntran för utseendet tar för stort utrymme jämfört med viktigare egenskaper som borde uppmuntras. Om man åtminstone mellan varje söt/fin komplimangstoppade in positiv respons på andra egenskaper/företeelser...

• Rockan
    Cogito ergo sum skrev 2012-03-28 11:08:52 följande:
    Är det inte lite så att man inte får ( enligt vissa) lära sina barn sitt värde..tro inte att du är något?!

Jantelagen 

Jag vill lära mina barn att vara starka i sig själva och se sin fulla potential. Jag vill inte lära dem att söta människor är bättre.
  • Cogito ergo sum
    Rockan skrev 2012-03-28 11:11:47 följande:
    Jag vill lära mina barn att vara starka i sig själva och se sin fulla potential. Jag vill inte lära dem att söta människor är bättre.
    Vem gör det? Självklart  säger jag att min son är fin, bäst, duktig, söt osv  Det betyder inte att söta är bättre..han är finast i mina ögon oavsett om han är lerig eller uppklädd. Inget fel i det.  Hur gör ni andra när ni berömmer era barn? 
Svar på tråden Varför vill ni lära era barn att utseende är viktigt?