Asperger barn....
Jag utreds just nu för ev Asperger bl a.
Har en 5-årig son som är väldigt lik mig och börjar undra om han kan ha liknande problem...
Han vill i princip aldrig gå till förskolan och det är en kamp varje morgon. Trots att han verkar glad när han väl kommit dit och gått in och han säger alltid att det varit roligt och personalen säger att allt gått bra. Men ändå är det samma sak nästa morgon igen....
Sen är han helt fixerad vid tv-spel och dataspel. Bara det han vill göra hemma.
Han gillar inte att gå ut.
Klär inte på sig automatiskt utan man måste tjata och hjälpa honom något ska hända. Även på förskolan har han svårt för det men det går lite bättre om han får sitta för sig själv.
Han kissade på sig varje natt till för bara ett par mån sedan. Han vill bara äta tre olika maträtter hemma och vägrar prova nått nytt. Har hänt att han kräkts om han ändå försökt.
På förskolan är han bättre med maten men vill inte gärna smaka om han är misstänksam.
Han är intresserad av andra barn och upplever inte att han vill vara själv hela tiden. Men ändå är han inte särskilt aktiv utan väljer mycket hellre att sitta med tv-spel ensam om han får än att leka med de andra.
Han kan bli otroligt överdrivet ledsen om han blir tvingad att göra något te x gå till dagis eller följa med ut när han inte vill. Skriker och gråter högt. Går inte att motivera.
Känner igen mig själv mycket i honom märker jag...
Hur var era barn som har AS i den åldern?
Har ett äldre barn som inte alls är som han.