• Anonym

Asperger barn....

Jag utreds just nu för ev Asperger bl a.
    Har en 5-årig son som är väldigt lik mig och börjar undra om han kan ha liknande problem...
    Han vill i princip aldrig gå till förskolan och det är en kamp varje morgon. Trots att han verkar glad när han väl kommit dit och gått in och han säger alltid att det varit roligt och personalen säger att allt gått bra. Men ändå är det samma sak nästa morgon igen....
    Sen är han helt fixerad vid tv-spel och dataspel. Bara det han vill göra hemma.
    Han gillar inte att gå ut.
    Klär inte på sig automatiskt utan man måste tjata och hjälpa honom något ska hända. Även på förskolan har han svårt för det men det går lite bättre om han får sitta för sig själv.
    Han kissade på sig varje natt till för bara ett par mån sedan. Han vill bara äta tre olika maträtter hemma och vägrar prova nått nytt. Har hänt att han kräkts om han ändå försökt.
    På förskolan är han bättre med maten men vill inte gärna smaka om han är misstänksam.

Han är intresserad av andra barn och upplever inte att han vill vara själv hela tiden. Men ändå är han inte särskilt aktiv utan väljer mycket hellre att sitta med tv-spel ensam om han får än att leka med de andra.

Han kan bli otroligt överdrivet ledsen om han blir tvingad att göra något te x gå till dagis eller följa med ut när han inte vill. Skriker och gråter högt. Går inte att motivera.

Känner igen mig själv mycket i honom märker jag...

Hur var era barn som har AS i den åldern?

Har ett äldre barn som inte alls är som han. 

• Svar på tråden Asperger barn....
  • Malvan

Er situation är väldigt lik vår. Ta en sak i taget. Nu är det din utredning att fokusera på först.
    Fortsätt att se din son för den har är och stötta honom idet han har svårt med. 
    Barn som inte har större problem än vad han verkar ha utreds oftast inte förrän under lågstadiet om barnet ser ut att ha problem då.  På tex bloggar och/eller FB kan du läsa mer om hur familjer med AS delar med sig av strategier som funkar bra.
    Aspergers syndrom är ingen sjukdom och inget handikapp. Det betyder mer att man tänker på ett annat sätt än många andra,men man är ju inte sämre för det  <3

• Anonym
    Malvan skrev 2012-03-28 20:37:47 följande:
    Er situation är väldigt lik vår. Ta en sak i taget. Nu är det din utredning att fokusera på först.
    Barn som inte har större problem än vad han verkar ha utreds oftast inte förrän under lågstadiet om barnet ser ut att ha problem då.  På tex bloggar och/eller FB kan du läsa mer om hur familjer med AS delar med sig av strategier som funkar bra.
    Aspergers syndrom är ingen sjukdom och inget handikapp. Det betyder mer att man tänker på ett annat sätt än många andra,men man är ju inte sämre för det  <3

Nej men det är ett funktionshinder. Eftersom att samhället är skapat för "normaltänkande" människor så blir det nästan som ett handikapp.

Sen det faktum att man med AS ofta är lättstressade gör en väldigt sårbar. Jag har själv precis fått diagnosen, och har en son på 3 som jag med största säkerhet kan säga också har det.
  • Anonym

Hälften av det du beskrev passar in på min fem åring, resten på min fyra åring. Ingen av dem har as. Däremot arbetar jag med barn med as och kan självklart se flera saker som passar in på as men även på trots. Sen är ju as ärftligt så det kan ju vara en tanke att göra en utredning i lågstadiet om du fortfarande misstänker as, för att killen ska få den hjälp och det stöd som han har rätt till i skolan.

• Anonym (personal)
    Malvan skrev 2012-03-28 20:37:47 följande:
    Hej, ville bara hjälpa till att reda ut begreppen. Handikapp och funktionshinder är bara två ord som beskriver samma sak.
    Asperger är ett funktionshinder och det innebär att man har autism, men är i övrigt normalbegåvad, till skillnad från om man har diagnosen autism, så har man också en sk. utvecklingsstörning. 
  • Anonym (anna)

Oj, jag var exakt som din son när jag var barn. Och är nog fortfarande mycket på samma sätt.
    Det har lett till att jag har väldigt få vänner i vuxen ålder och tycker att det är jobbigt att jobba eftersom att jag tycker det är så svårt att lämna hemmet. Och det är svårt att förklara varför. Om jag ska jobba, eller träffa en vän eller något annat så kan jag få ångest och bli ledsen över att jag måste gå hemifrån, så jag ringer och avbokar istället. Hemmet är min trygghet. Trots det så är jag social och har roligt om jag väl kommer iväg. Men jag har inte aspergers, vad jag vet.  Det kan vara så att det är ett beteende som man som föräldrar präglar barnet till att ha. Om du har den problematiken så kan du kanske omedvetet lärt barnet att vara likadant.

Svar på tråden Asperger barn....