• Anks

De och Dem, förklaring?

Man måste våga fråga om man vill utvecklas=) 

Jag flyttade till Sverige från Tyskland när jag var 12, kunde inte språket då alls. Är 23 nu och talar flytande svenska och känner inte att jag har några problem med att skriva heller. Men en sak som helt enkelt vägrar att fastna i min hjärna är "De" och "Dem" jag vet att båda uttalas "Dom" så det är inte det, men hur vet jag när jag i skrivandet ska använda "De" eller "Dem"?
    Någon vänlig själ om vill förklara det för mig på ett sätt så att det även vill fastna i min hjärna?

• Svar på tråden De och Dem, förklaring?
  • Khaleesi

Läs min sidfot.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Mornie Alantie

Testa med vi och oss, det är lättare många gånger. Om det passar med vi blir de, oss blir dem. Den regeln fungerar nästan alltid.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Khaleesi

De = they
    Dem = them

Om du nu är bättre på engelska. Tyska kan jag tyvärr inte jämföra med.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • ldis

Det enklaste sättet att hålla isär dessa om man inte har läst så mycket grammatik är (tyvärr eller hur jag ska säga) att gå via engelskan. Nästan ingen har svårt att höra skillnad på they och them på engelska och här kan du direktöversätta till svenska:

De=They
    Dem=Them

Ex:
    Jag såg dem (I saw them)
    De såg mig (They saw me)

Naturligtvis finns det en bra förklaring på svenska också som har med objekt och subjekt att göra, men jag tycker att den här engelska varianten brukar vara lättast speciellt för nysvenskar (min man är också ifrån Tyskland och har använder ovanstående "regel")

Hoppas att den fungerar för dig också!    

• Söders fröjder

Ex om du vill förklara att De vill ha nåt så lär det De men sen har Dem ätit idag

• Khaleesi
    Söders fröjder skrev 2012-03-28 11:28:02 följande:
    Ex om du vill förklara att De vill ha nåt så lär det De men sen har Dem ätit idag
    Vad i hela friden är det för lögner du försöker smälla i TS!!! "Dem" kan aldrig ha ätit! Däremot kan man ha ätit upp dem!

Tack förresten TS för att du ställer frågan!
  • ldis
    Khaleesi skrev 2012-03-28 11:27:21 följande:

Om du nu är bättre på engelska. Tyska kan jag tyvärr inte jämföra med.

Motsvarigheten finns inte på tyska (där är det fler former, ackusativ, dativ osv.).
  • Anks

Tack för alla svar. =)

Någon som har koll på varför "Dem" knappt används idag längre?
    De flesta använder ju bara "De" numera.  

• Khaleesi
    Anks skrev 2012-03-28 11:39:33 följande:
    Tack för alla svar. =)

Jag skulle säga att det är precis tvärtom. Både på Fl och i den lokala dgstidningen breder det ut sig att folk skriver idiotiska saker som "Dem spelade bra", och använder objektsformen som subjekt.

Har inte en susning angående hur denna så (i mitt tycke) självklara språkregel tappade fotfästet totalt. För jag ser till och med att gamla vänner till mig, som skrev helt korrekt i slutet av 80-talet och början av 90-talet när vi brevväxlade, nu har svängt till att börja skriva fel på Facebook. Jag vill smiska upp dem lite!

• Mornie Alantie
    Anks skrev 2012-03-28 11:39:33 följande:
    Tack för alla svar. =)

Min egen tolkning: Ungarna idag kan inte skriva alls och använder sms-språk. Där kan "de" betyda de, dem eller det. När folk försöker skriva mer korrekt tror de att "dem" är lite finare än "de" och då överanvänds "dem" grovt. Det är mycket bättre att skriva "dom " om man är osäker. Det är numera godkänt i skrift. 
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden De och Dem, förklaring?