• Anonym

Lärare- vård av barn

Jag skulle vilja ha en utförlig utredning om hur Försäkringskassan räknar ersättning för Lärare.

Arbetsgivaren redovisar endast den tid som finns i stämpelklockan men jag jobbar 45 timmar per vecka. Dvs. min arbetsgivare drar 1,4 dagar per dag jag är hemma för vård av barn. (Skulle man vara sjukskriven/hemma och vabba en månad betyder det att man blir återbetalningsskyldig på lön till arbetsgivaren, vilket hänt en kollega).

Oavsett om jag har schemalagd tid som bara är 3 timmar den dagen dras alltså en heldag och jag redovisar till Försäkringskassan att jag varit borta en hel dag. Jag jobbar alltså 9 timmar per dag och ingen gör jobbet om jag inte är där... .

• Svar på tråden Lärare- vård av barn
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi beräknar din ersättning för vård av barn/tillfällig föräldrapenning enligt följande:

Din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) x 0,97 x 0,8/din årsarbetstid.

Om du har en årsarbetstid som är beräknad i timmar kommer du i ansökan om tillfällig föräldrapenning att få ange hur stor del av dagen som du har avstått från arbete samt hur många timmar du skulle ha arbetat den dagen.

Om du har en årsarbetstid som är beräknad i dagar anger du i ansökan endast hur stor del av dagen som du har behövt avstå från arbete.

Kontakta den/de som har hand om din lön hos arbetsgivaren för att få veta hur just din årsarbetstid beräknas.

Hälsningar
    Louise, handläggare

• Anonym

Kan du förklara formeln. Dvs. vad står 0,97 och 0,8 för?

• Försäkringskassan

Hej!

0,97 är en omräkningsfaktor som är bestämd av regeringen och 0,8 står för att man får 80% av den SGI som man har blivit fastställd på.

Hälsningar

Maria, handläggare 

• Anonym

Denna omräkningsfaktor finns alltså enbart bland lärare, oavsett om det är en ferietjänst med 45, 5 timmars arbetsvecka eller om det är en semestertjänst med 40 timmars arbetsvecka? 

Är det samma omräkningsfaktor i båda fallen, och om så, hur kan det komma sig?

Om man (vid en ferietjänstgöring) endast efterfrågar den schemalagda arbetstiden av en arbetsgivare (vid kontroll mot arbetsgivare),  hur ska Försäkringskassan då få veta hur många timmar läraren egentligen skulle ha jobbat den dagen om läraren inte har visat sin totala arbetsdag (ca 9 timmar per dag, om man slår ut 45 timmar på en vecka i per dag)?

Försäkringskassan kan ju inte räkna sin ersättning på de (i värsta fall) 4 timmar läraren har schemalagd arbetstid. I sådana fall ska väl ändå ersättningen vara högre per timme?

Och, hur gör försäkringskassan i de fall där en lärare både har en anställning och ett eget företag?

• Försäkringskassan

Hej!

Nej, SGI räknas ut på samma sätt för alla. Det finns inget special för lärare. De flesta lärare har årsarbetstid i dagar. Det innebär att du inte får ersättning från oss per timme. Är du borta en hel dag med tillfällig föräldrapenning så får du en hel dag i ersättning från oss. T.ex. Du arbetar 5 dagar/vecka och din årsarbetstid blir då 260 dagar. Din dagersättning beräknas då så här: årsinkomst x 0,8 x 0,97/260 dagar= ersättning per dag.

Om du arbetar både i eget företag och som anställd beror det på hur du skulle ha arbetat just den dagen du söker ersättning för. Om du bara skulle ha arbetat i det egna företaget så får du ersättning för det och om du skulle arbetat i båda så får du ersättning för båda inkomstbortfallen.

Hälsningar
    Elin, handläggare

Svar på tråden Lärare- vård av barn