• Essence

Mensas övervakade iq-test

Jag och sambon ska göra Mensas övervakade iq-test på lördag. Någon här som har gjort det och kan komma med några tips?

• Svar på tråden Mensas övervakade iq-test
  • Klycka

Inte så mycket råd att ge... Antingen kan man det eller så kan man det inte, lite det som är meningen

• Essence
    Klycka skrev 2012-03-30 03:05:11 följande:
    Inte så mycket råd att ge... Antingen kan man det eller så kan man det inte, lite det som är meningen
    Det har gått riktigt bra för mig på alla mindre iq-test man gör på nätet. Jag är så nyfiken på om det övervakade testet är svårare eller uppbyggt på samma sätt. Men du har absolut rätt. Har man inte tänket så hjälper nog inte många råd.. :)
  • DarknessOrFriend

I Svenska MENSA är det progressiva matriser enbart om det inte ändrats nyligen (Alltså samma som dom har som provtest på sin hemsida). Svårighetsgraden något högre främst för att tidspressen är högre. Antal frågor och nödvändigt korrekta svar tror jag är "hemligstämplat".

Ad eundum quo nemo ante iit.
  • before

Så som jag minns testet var det helt visuellt, en figur i en box och så fem-sex att välja från, man skulle se vilka som logiskt hörde ihop. Handlade om vridningar av mönster, färger osv. Kommer inte riktigt ihåg, tog testet, tja, kan det ha varit 1998? De skickar testet till England att rättas, tyvärr kom mitt test bort i Posten dvs det kom aldrig tillbaka efter vad jag hörde från de ansvariga, massor med strul.

• before

Glömde skriva det viktigaste: vill du träna kan du nog göra det med vilka som helst test som handlar om att finna ut vilken figur (visuellt) som logiskt hör ihop med ett urval av andra, borde finnas mängder av av test på nätet tycker jag (google).

• before

Ett tillägg till: tycker testet verkar vara lite opålitligt. Gjorde deras nät-test och fick 135 utan att anstränga mig särskilt mycket, men på det "riktiga" testet fick jag så småningom svaret från de ansvariga (efter att ha jagat dem per telefon) att jag hade haft 120 och då hade jag verkligen fått slita på provet, fick 32 poäng av 36 eller något sådant (fick höra det först) och verkar ju en lite skevt utformad testskala (om den inte är omvänd förstsås). Det verkar svänga otroligt mycket hit och dit, jag litar inte alls på deras så kallade "tester" efter den där episoden. Usch. #besviken

• DarknessOrFriend

Om man tycker det höjer egenvärdet något så kan man ju gå med i sådana föreningar annars lär du nog bli besviken dom allra flesta jag (naturligtvis inte utan undantag) stött på av dem är tämligen fulla av sig själva.

Ad eundum quo nemo ante iit.
  • before

Att göra testet kan vara en kul grej, betyder inte att man behöver gå med. (I mitt fall: kan inte gå med).

• frökenelisabeth
    Essence skrev 2012-03-30 08:29:26 följande:
    Det har gått riktigt bra för mig på alla mindre iq-test man gör på nätet. Jag är så nyfiken på om det övervakade testet är svårare eller uppbyggt på samma sätt. Men du har absolut rätt. Har man inte tänket så hjälper nog inte många råd.. :)

Jag gjorde det för snart tio år sen, då var det övervakade testet likartat dem på nätet men rätt mycket svårare. Fick intryck av att man med lite "lättare" nät-tester vill locka folk att betala för att göra det riktiga.
Svar på tråden Mensas övervakade iq-test