• Anonym (eva)

Var i Stockholm bor DU? Var ska man inte bo?

Lägger tråden under anonyma diskussioner eftersom man kanske inte vill "outa" sig.

Jag vill gärna höra var i Stockholm som ni bor och vad ni tycker om det området.
    Skriv gärna om områden i Stockholm där ni absolut aldrig skulle bo.
    Lite guidning till en icke-Stockholmare alltså! :)

P.s Jag förstår ju att innerstan är att föredra(?) men det finns väl bra/dåliga områden även där?      

• Svar på tråden Var i Stockholm bor DU? Var ska man inte bo?
  • Anonym

Vi bor i Bagarmossen och tycker det är underbart. Inte alls som en del påstår. Mycket barnfamiljer och mycket äldre.

Enligt oss är den gröna linjen från Gullmarsplan till skarpnäck bästa platsen i Stockholm att bo på. Det vill säga Skärmarbrink, Hammarbyhöjden, Björkhagen, Kärrtorp, Bagarmossen och Skarpnäck. Men även vissa områden på Farsta linjen är bra.

Personligen håller vi oss ifrån den blå och röda linjen helt och hållet men det finns säkert bra områden där också :)

• Anonym (08:an)

Bor i innerstan och skulle säga att innerstan/närförort inte har "dåliga" områden. Det är (om man inte haft tur och/eller lång väntetid i bostadskö) så dyrt att skaffa sig boende där att det inte finns "sämre" områden. Sedan har ju de olika stadsdelarna olika karaktär - fiiina Östermalm, coola söder, design-vasastan osv.

Har själv (i mina ögon) haft sån tur att jag har en HR i city och trivs med närhet till allt stan har att erbjuda  av restauranger, kultur, shopping, parker mm och skulle inte kunna tänka mig att bo nånstans "längst ut" på tunnelbanelinjerna, vare sig det vore Alby (söder om stan räknas väl som "inte så bra område") eller Mörby Centrum (norr om stan och "fint") -men det är ju latmasken i mig som säger det och inte för att de nödvändigtvis behöver vara sämre områden!
    Men till din fråga så brukar man väl säga att bra områden skulle kunna vara tex Nacka/Värmdö, Hägersten, Bromma och "Norrförorter" som Järfälla, Täby mm

• Jäded

Valfri betongförort främst utmed tunnelbanans blå och gröna linjer. Söderförorter överlag.

• Anonym (eva)

Jag söker nämligen tillfälligt boende där för tillfället och har snöat in mig på innerstan. Det är dock svårt att få tag på lägenheter så tankarna har börjat gå åt att tänka utanför boxen men jag är lite nipprig och vill helst inte bo så långt ut. Har varit en del i Sthlm som yngre (haft vänner där) och minns att jag darrade som ett asplöv när jag gick till/åkte tunnelbana själv om kvällarna. Visst finns rötägg överallt men jag vill undvika längre t-baneturer så långt jag kan.

• Jäded

Alltså lyckas du få en hyreslägenhet i innerstan så är det bara att gratulera.
    Annars får du suck it up och ta vad som erbjuds, ungefär som alla andra som vill bo i sthlm.  

Inte för att jag rekommenderar att bo utmed de södergående tunnelbanelinjerna, men varför måste du åka tunnelbana på kvällstid helt ensam då?
    Väljer man bort de vidrigaste platserna är det ingen större fara att åka tunnelbana på kvällen.  

• Gabzan

Jag har bott lite överallt i Sthlm och av dom platser jag bott på kan jag

Rekomendera
    Bromma, Kungsholmen, midsommarkransen, Farsta, Södermalm, Huddinge, Solna

Inte rekomendera
    Alby, Hässelby, Vällingby, högdalen, Tumba

Är det bara tunnelbana eller pendel oxå?

• Gabzan

Men det beror ju på vilket område det är i tex Huddinge. Jag bodde i centrum (som har typ alla nödvändiga affärer, likaså Farsta) men skulle inte vilja bo i Skogås eller trångsund men det räknas oxå till huddige

• Anonym (huddinge)

ts det blir lite lättare att begränsa om du syftar på norr,söder eller västerort etc

• Anonym (Trånkan)
    Gabzan skrev 2012-03-28 13:20:02 följande:
    Men det beror ju på vilket område det är i tex Huddinge. Jag bodde i centrum (som har typ alla nödvändiga affärer, likaså Farsta) men skulle inte vilja bo i Skogås eller trångsund men det räknas oxå till huddige
    Vad är det för fel på Trångsund?

Jag bor i Trångsund och stormtrivs! Ett tryggt område att bo i, däremot skulle jag INTE bo i Skogås.. Där har jag bott, och aldrig mer, mycket kriminalitet och a-lagare...
  • Anonym (huddinge)
    Anonym (Trånkan) skrev 2012-03-28 13:25:11 följande:
    Vad är det för fel på Trångsund?

Jag bor i Trångsund och stormtrivs! Ett tryggt område att bo i, däremot skulle jag INTE bo i Skogås.. Där har jag bott, och aldrig mer, mycket kriminalitet och a-lagare...

Håller md,inte Skogås,Slempan eller Vårby...
Svar på tråden Var i Stockholm bor DU? Var ska man inte bo?