• Anonym (bonusmamma)

Ansvar som bonusmamma hjälp!!

Är så trött på att vara bonusmamma! jag har alltid varit delaktig i mitt bonusbarn(undantag vid första året)jag och min man har alltid kommit bra överens om barnuppfostran(har 2 gemensamma i dag)
    Nu när hans "egna" barn är i en känslig ålder (9år) så verkar det som om han får göra allt utan att få konsekvenser! några saker är tex att bonusbarnet ljuger,får utbrott för inget, säger dumma saker till oss,osv!
    Nu har jag nått den punkten att jag vill inte ha något med bonusbarnet att göra!(ansvar) har bonusbarnet en del själv då jag är mammaledig för tillfälligt. Jag hjälper gärna till för jag försöker behandla han som min egen men det kanske är fel?!
    Jag har prövat att inte lägga mig i men det slutar nästan alltid att min man frågar mig om hur jag tycker osv. min frga är nu: Kan man leva i en familj och att jag inte gör något med barnet i fråga?! nu menar jag tex tandläkarbesök,klippig och sånt.
    Är det någon som har det så?eller några tips?
    Kanske är det bara jag som är den elaka styvmodern?

SNÄLLA INGA PÅ HOPP! VILL HA TIPS TACK GladSVARAR INTE PÅ DUMMA KOMMENTARER !

• Svar på tråden Ansvar som bonusmamma hjälp!!
  • Ess

Min mans barn var tonåringar, så jag kunde hjälpa till om jag blev ombedd. Ville dom vara hos mig när vi var ensamma så fick dom sköta sig själva typ laga mat och så.

Läkarbesök osv kan du med gott samvete lägga på föräldrarna.
    Prata med din man att din och barnets relation är dålig för tillfället, så får han gå in och ta skiten och även det praktiska. Att du helt enkelt vill backa nu för att det inte ska skära sig ordentligt, va rakt på sak och ärlig när du pratar med honom så att han förstår.

• Sinne12

JA du kan utmärkt väl leva i en familj utan att ta ansvar för hårklippning, tandläkarbesök och sådant. Det har barnet en mamma och pappa som torde vara utmärkt kompetenta till. Är de INTE det är det fortfarande deras ansvar.

Det enda du INTE kan göra är att utesluta barnet från uppenbart gemensamma saker eller basala saker inom familje/hushållsramen. Dvs du kan inte ge sjutton i att laga mat till barnet men laga till dig/övriga. Det vet du garanterat själv, men för att poängtera att det är DÄR ansvarsnivån för en bonusmamma ligger. Och allt över det är en bonus.

Dvs, sålänge barnet inkluderas i hushållet såtillvida att det får mat, dess kläder tvättas ihop med övrigas tvätt, det får tröst när det behöver osv. Så ALLT annat kan du kräva att barnets pappa gör. Inklusive löser barnomsorgen när han jobbar - oavsett om du är mammaledig eller ej.

Du har inget föräldraansvar för barnet, i meningen se till det tar sig till skola/skolskjuts, kommer till bokade tandläkar och VC-tider eller för den delen att boka dessa, inte varken boka tid eller ta barnet till klippning alt klippa det. Osv osv. Det är pappans och mammans ansvar.

Uppfostransmässigt kan du både strunta i att lägga dig i det, men upprätthålla de husregler som finns och gäller alla. Du kan också själv sätta "hårdare" regler rent mot dig. Får barnet säga håll käften eller idiot till pappa är du ändå i fin fulla rätt att tycka att barnet INTE får säga det till dig.

Du är fortfarande en bra bonusmamma, INTE elaka styvmodern. Att sätta ner foten är dessutom om du frågar mig BÄTTRE för barnet med, än att curla pappan mot din vilja och för han ska slippa ta sitt ansvar och lassa det på dig.

Sen är ju frågan vad man själv VILL och kan leva med. Jag ser mina bonusar som mina egna (så gott jag nu kan det utan att ha egna barn då), och tar gärna "fullt ansvar" för dem. Men den sekund pappan börjar FÖRUTSÄTTA det - då tänker jag sluta med det. Hänger du med hur jag menar?

När din man frågar hur du tycker, svara ärligt. Men förklara gärna att det känns somd et spelar ingen roll vad du tycker och att du undrar varför han frågar t ex.

• Anonym (bonusmamma)

Jag vill ta ansvar för bonusbarnet men ibland blir det att min man tar det för givet! Jag ordnar klipp tid och tar han dit! går till tandläkaren, köper kläder (pappan betalar) läser hembrev i från skolan,fixar mat till utflykt osv!

klart jag tvättar och lagar mat till bonusbarnet och andra vardagliga  sakerGlad

Förstår hur ni menar väldigt kloka ordGlad

Vill att man ska vara en HEL familj fast det är 1 barn som är hos oss v.v!
    jag accepterar inte att något av barnen säger dumma saker eller slås och det gör inte pappan inte heller men ibland så kan han vara för "snäll" när han beter sig illa.
    ett exempel; om vårt gemensa barn gör något så kan han dra in fredags godiset! Det har nog aldrig hänt med bonusbarnet!
    jag ville dra in fredagsgodiset för någon vecka sen då han ljög för mig (hade bevis om att han ljög!) men han tycket inte att jag skulle göra det,så han fick sitt godis och pappan pratade med sin son men inget mer!
    tycker han skyller för mycket  på att han är inne i en känslig pariod men det finns väl gränser?!

ska prata med min man  så han kan göra lite mer själv.

• Anonym (bonusmamma)

Jag har en bonusdotter på snart 7 år samt att jag har 2 st 4åringar sen tidigare.

Vi behandlar alla 3 så lika vi kan och ansvarar lika mycket för sitt eget som den andres.

Sen är det så att jag har mer ansvar för hem och barn då jag jobbar 70% och han heltid i grannstaden (nästan 2 h restid/dag)

Jag hämtar alltid på dagis/skola. Han brukar oftast lämna sin dotter på skolan.

Tanläkartider, läkarbesök mm brukar hennes mamma oftast fixa. Men skulle det krisa sej så har jag inte alls nåt emot att följa henne. 

Jag anser att bor man under samma tak har man samma ansvar för såväl bråkiga barn som lämningar och hämtningar.

Jag inte du ska acceptera att bonusen beter sej hur som helst och det spelar ingen roll att man går igenom en fas man ska ändå få konsekvenser! Annars lär dom ju sej att det är ok att bete sej hur som helst bara för att man känner för det. Sen får man kanske ha en annan förståelse när dom går igenom olika faser!

Jag kan erkänna att jag avskyr 6-7årsåldern och håller på att få ett bryt på bonusens "förvirrade tillstånd" MÅNGA gånger varje dag. Jag vet ju att det är en fas och försöker ha förståelse, men samtidigt så tillrättavisar jag henne när hon inte beter sej eller inte lyssnar.

Kommer få en hjärnblödning när mina 2 brudar kommer i den åldern.. ;)                     

• Litet My
    Anonym (bonusmamma) skrev 2012-03-28 13:22:31 följande:
    Jag vill ta ansvar för bonusbarnet men ibland blir det att min man tar det för givet! Jag ordnar klipp tid och tar han dit! går till tandläkaren, köper kläder (pappan betalar) läser hembrev i från skolan,fixar mat till utflykt osv!

klart jag tvättar och lagar mat till bonusbarnet och andra vardagliga  sakerGlad

jag accepterar inte att något av barnen säger dumma saker eller slås och det gör inte pappan inte heller men ibland så kan han vara för "snäll" när han beter sig illa.
    ett exempel; om vårt gemensa barn gör något så kan han dra in fredags godiset! Det har nog aldrig hänt med bonusbarnet!
    jag ville dra in fredagsgodiset för någon vecka sen då han ljög för mig (hade bevis om att han ljög!) men han tycket inte att jag skulle göra det,så han fick sitt godis och pappan pratade med sin son men inget mer!
    tycker han skyller för mycket  på att han är inne i en känslig pariod men det finns väl gränser?!

Klart du kan strunta i de bitarna, är bioförälder själv och lever med hans bonuspappa sedan 5 år tillbaka, även fast sonen bor här nästan jämt så tycker jag det är självklart att fråga snällt om bonuspappan tex kan klippa sonen eller om han kan ringa ett samtal för honom, men det är absolut inget krav eller tvång. Huvudansvaret för barnet har jag (och hans biopappa)

Som någon skrev "en bonusförälder har inga rättigheter, men heller inga skyldigheter" mer än att behandla barnet väl/vara snäll och inte utesluta det. Där borde man börja och gemensamt komma övernes om vem som gör vad och framför allt vad/om bonusföräldern vill göra något.

Tycker det är synd och skam hur en del främst biopappor verkar det som använder sin nya som gratis barn/städ/matlagning/barnpassningspersonal.
  • M166

Det finns ju helt olika upplägg i nya familjer. Och visst fungerar det för många att inte ta över något som helst ansvar. 
    Själv kan jag inte tänka mig att INTE ta över ansvar. Däremot kan jag inte leva med att ansvar LÄGGS på mig av bioföräldern. Eller att det skulle tas för givet att jag gör någonting för bonusarna. 

För mig låter det som du beskriver som om ni behöver koordinera era förväntningar på barnen samt vilka handlingar leder till vilka konsekvenser och sedan köra på den linjen. Det låter även som om du inte känner att du får säga till barnen, vilket känns konstigt för mig om du samtidigt har ansvar för olika saker. 

• Oldie
    M166 skrev 2012-03-28 17:06:07 följande:
    Det finns ju helt olika upplägg i nya familjer. Och visst fungerar det för många att inte ta över något som helst ansvar. 
    Själv kan jag inte tänka mig att INTE ta över ansvar. Däremot kan jag inte leva med att ansvar LÄGGS på mig av bioföräldern. Eller att det skulle tas för givet att jag gör någonting för bonusarna. 

För mig låter det som du beskriver som om ni behöver koordinera era förväntningar på barnen samt vilka handlingar leder till vilka konsekvenser och sedan köra på den linjen. Det låter även som om du inte känner att du får säga till barnen, vilket känns konstigt för mig om du samtidigt har ansvar för olika saker. 
    Håller med.

TS, sen om du och barnet har en svår period nu i er relation finns det ingen anledning att ha barnet hemma hos dig, hade kanske varit bättre för er båda att barnet var på fritids.
  • Anonym (bonusmamma)
    Oldie skrev 2012-03-29 10:32:40 följande:
    Håller med.

TS, sen om du och barnet har en svår period nu i er relation finns det ingen anledning att ha barnet hemma hos dig, hade kanske varit bättre för er båda att barnet var på fritids.
    i vår kommun måste barnen vara hemma även om jag inte är barnets biologiska förälder! gäller dagis också! när bonusbarnet gick på dagis så fick jag hämta när jag slutade jobba(1,5-2 timmar innan manen)
  • Anonym
    Anonym (bonusmamma) skrev 2012-03-30 08:45:51 följande:
    i vår kommun måste barnen vara hemma även om jag inte är barnets biologiska förälder! gäller dagis också! när bonusbarnet gick på dagis så fick jag hämta när jag slutade jobba(1,5-2 timmar innan manen)

Det finns otaliga trådar om detta. Din kommun försöker att lura dig. Det finns lagar kring detta som gäller för hela Sverige, alltså alla kommuner. Sedan vill de spara pengar och försöker att lura familjer att hålla barnen hemma. Det är vårdandshavarens tider som gäller. Inte bonusförälderns tider. Ring skolverket
  • Ess
    Precis som anonym här ovanför skriver så stämmer inte detta. Barnen går efter VÅRDNADSHAVARENS tider och ingen annans.
  • Nellee
    Anonym (bonusmamma) skrev 2012-03-28 13:22:31 följande:

När det handlar om konsekvenser så måste ni vara överens över vad det blir. Men jag är kraftigt emot att ex dra in fredagsgodis, kalas och liknande. Dels så har det inte med att göra med vad barnet har gjort, dels så kan det handla om flera dagar till dess och en konsekvens ska barnet få direkt så att han/hon förstår kopplingen. 

Men nu handlar det inte om det. Om han ljuger, vad handlar lögnerna om? Att slå någon är aldrig okej och det måste pappan arbeta med. Har pojken det jobbigt i skolan? Har det varit tufft med honom innan eller är det något som kommit nu? Hur är din relation med barnet? Om ni umgås själva, hur är han då?

Självklart behöver du inte ta ansvar för hans barn, det är något som du själv måste få bestämma.
    Det stämmer inte alls. Kolla upp det, för det är helt enkelt inte sant. 

Don't you black or white me
  • Oldie
    .
    Anonym skrev 2012-03-30 09:30:26 följande:
    Det finns otaliga trådar om detta. Din kommun försöker att lura dig. Det finns lagar kring detta som gäller för hela Sverige, alltså alla kommuner. Sedan vill de spara pengar och försöker att lura familjer att hålla barnen hemma. Det är vårdandshavarens tider som gäller. Inte bonusförälderns tider. Ring skolverket
    Det är som anonym skriver, du blir lurad!
    Bonusen har ingen rätt att vara hemma bara för du är det!
    Ess skrev 2012-03-30 10:20:46 följande:
    Precis som anonym här ovanför skriver så stämmer inte detta. Barnen går efter VÅRDNADSHAVARENS tider och ingen annans.
    TS, kolla upp detta och lyssna på Ess, hon har helt rätt!

Blir så arg att systemet lyckar lura familj efter familj på detta, speciellt i er sist där det för tillfället inte funkar bra mellan dig och bonusen.
  • Anonym (bonusmamma)

ska försöka svara på era frågor!
    Om han ljuger, vad handlar lögnerna om?
    svar: det kan vara nästan vad som helst men något exempel är tex om han ringer och säger att han ska gå till ett visst ställe tex lekplats! så befinner han sig inte där utan är någon helt annan stans! personligen tycker jag att det är ganska allvarliga saker att ljuga om för om det skulle hända något med han eller med någon i familjen och jag måste ha tag i han så är det bra att veta var han håller hus!

vill på peka att han bonusbarnet inte slås,var bara vad jag inte skulle acceptera!

Har pojken det jobbigt i skolan?
    svar: Nä det går bra i skolan och aldrig problem med att han ska dit=)
    Har det varit tufft med honom innan eller är det något som kommit nu?
    svar: han har alltid varit ganska lätt att ha och göra med och är en snäll kille "egentligen" så tror det är en fas nu men tycker att jag får ta mycket av det i med att jag är med han mycket själv.

Hur är din relation med barnet?
    svar: vi har en bra relation och har alltid gått bra. har träffat han sen han var nyfödd då jag känt föräldrarna innan vi börja inleda ett förhållande. Tar med han på olika saker tex badhus,tivoli ,marknader,cirkus osv så vi gör något roligt ibland=)
    När vi är själv så tycker jag att det funkar bättre än om pappan är med!(för det mesta) klart han beter sig som alla andra barn och ska inte göra något osv.

Har sagt till min man att han kan gå på fritids för att jag inte vill ha ansvaret när han jobbar men i med att han ringde angående dagis för ett par år sen så säger han bara att han inte får det pga det! ska prata med han igen om det och se om han kan ringa igen och kolla om det går att lösa ändå!

tack för alla era svar och jag ska se om det verkligen är så att dom lurar oss!

• Oldie
    Anonym (bonusmamma) skrev 2012-03-30 13:41:02 följande:
    Har sagt till min man att han kan gå på fritids för att jag inte vill ha ansvaret när han jobbar men i med att han ringde angående dagis för ett par år sen så säger han bara att han inte får det pga det! ska prata med han igen om det och se om han kan ringa igen och kolla om det går att lösa ändå!

tack för alla era svar och jag ska se om det verkligen är så att dom lurar oss!
    Hej igen :)
    Inte ringa och kolla :) ringa och kräva!
    Finns prejudikat på att det är så lagen ska tolkas, endast de juridiska vårdnadshavarnas arbetstider som styr tiderna på fritids/dagis.
  • Sanningsdan

Min 13-åring har inte min man något ansvar för som hans bonusfar. Eller ansvar, det klart man alltid har ansvar som vuxen gentemot ett barn men det som rör honom, klläder, klippning, skola, läxor och läggtider är jag och sonens pappa fullt kapabla att ta hand om själva. Däremot ser han ju till att han får mat i magen om jag inte är hemma, tvättar hans kläder när han tvättar allas, byter i hans säng när han byter i allas, väcker honom på morgonen osv.

Uppfostran tar han inte del i, behövs det sägas till om nåt (ytterst sällan) så föredrar jag att göra det själv. Kanske är de mer som kompisar eftersom de träffades först när sonen var 10 år, blir kanske annorlunda om man haft sina bonusar sen de var små.

• Anonym

Lämna in avskedsansökan som bonusMAMMA och bli bonusVUXEN iställetGlad. Nu är detta min tolkning men bonusmamma känner jag det som att man tar på en mer "mammig" roll. Jag har en bonusvuxen roll hos oss dvs ingen del i läxor, hämta, lämna , skjutsa, presenthandlande allt. Det enda jag gör är att fxa käk när jag lagar mat och tvättar barnets kläder när jag ändå tvättar och behandlar barnet respektfullt när det är här.

Svar på tråden Ansvar som bonusmamma hjälp!!