• MHM

Barn födda sent på året, när börja skolan?

Min dotter fyller 5 år i december i år, och kommer alltså börja i förskoleklass nästa år- året hon fyller 6. Många har frågat mig varför jag inte skjuter upp det ett år - för det är så synd om henne, som kommer att vara ygnst då hon bara är 5½ när hon börjar.

Hur gör ni andra? Min dotter är väldigt mogen och leker som bäst med äldre barn. Hon har bättre kontakt med kompisarna här i 6-7 års åldern än dagisgruppen som är 3-4 år.  Ser ingen anledning att skjuta upp skolstarten för henne.

• Svar på tråden Barn födda sent på året, när börja skolan?
  • Diablo

Nej, skjut inte upp det, det kommer vara jättejobbigt när hon är äldre och hon är året äldre än alla sina kamrater.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Tingeling3

Jag skulle inte skjuta upp det. Speciellt inte som du skriver att hon är mogen för åldern.

• augustisten

Min pojke är också född i december 06 och vi kommer inte att skjuta upp förskoleklassen.

Vi pratade faktiskt lite med pedagogerna på förskolan om det eftersom han har lite dålig impulskontroll och svårt att sitta still men de tyckte absolut inte det. Han är tidig verbalt och har börjat läsa lite så de trodde att han skulle få väldigt tråkigt om han är kvar på förskolan och i stort sett alla kompisar försvinner.

De var också noga med att poängtera att förskoleklassen inte är skola och att barn brukar mogna mycket under det året. Skulle det sedan vara problem att fortsätta till ettan kan man i så fall överväga att låta barnet gå ett ytterligare år i förskoleklass. Då ser man ju hur det fungerar i den miljön - men de trodde inte att det skulle vara några problem.

Sedan kommer ju inte alla andra barn vara födda i januari utan de kommer att vara fördelade under året. Min pojke är född i mitten av december och i förskolegruppen han går i nu finns ett barn med samma födelsedag och tre barn som fyller senare i december. Bara ett barn som är fött i början av året, resten är födda från augusti och framåt, och då blir det ju det tidigt födda barnet som inte riktigt "passar in" i gruppen (även om det inte är något större problem - men kanske lite tråkigt för det barnet ibland).

• Två döttrar och en son

Är hon "normalt" moget för sin ålder (el tom mer än de flesta) så skulle jag INTE skjuta upp förskoleklasstarten! Första året är ju mer likt vanlig förskola än vanlig skola så de kommer ikapp och i fas med varandra.

Om man däremot har ett barn som är fött sent på året och är sen i sin mognad jämfört med de flesta andra i samma ålder så skulle jag överväga att skjuta upp skolstarten.... Men troligen inte ändå om det inte finns andra särskilda skäl. Tror de förlorar mer än de vinner i längden på att man gör så ifall de inte har något funktionshinder.
    Andra barnen går ju i samma årsskull som de andra födda samma ÅR. Det lär de sig snart...

Jag har en son född i början av okt som ska börja fskklass i augusti. Han är lite omogen ännu men ändå ska han absolut börja till hösten.

• Två döttrar och en son
    augustisten skrev 2012-03-28 13:35:19 följande:
    Min pojke är också född i december 06 och vi kommer inte att skjuta upp förskoleklassen.

Vi pratade faktiskt lite med pedagogerna på förskolan om det eftersom han har lite dålig impulskontroll och svårt att sitta still men de tyckte absolut inte det. Han är tidig verbalt och har börjat läsa lite så de trodde att han skulle få väldigt tråkigt om han är kvar på förskolan och i stort sett alla kompisar försvinner.

De var också noga med att poängtera att förskoleklassen inte är skola och att barn brukar mogna mycket under det året. Skulle det sedan vara problem att fortsätta till ettan kan man i så fall överväga att låta barnet gå ett ytterligare år i förskoleklass. Då ser man ju hur det fungerar i den miljön - men de trodde inte att det skulle vara några problem.

Sedan kommer ju inte alla andra barn vara födda i januari utan de kommer att vara fördelade under året. Min pojke är född i mitten av december och i förskolegruppen han går i nu finns ett barn med samma födelsedag och tre barn som fyller senare i december. Bara ett barn som är fött i början av året, resten är födda från augusti och framåt, och då blir det ju det tidigt födda barnet som inte riktigt "passar in" i gruppen (även om det inte är något större problem - men kanske lite tråkigt för det barnet ibland).
    Håller med om att det är bättre att de börjar fsk det år de ska fylla sex och ifall man under slutet av det året anser (lärare och föräldrar) att barnet är för omogen och inte redo för vanlig skola så kan barnet gå ett år extra i fsk-klass istället.
  • Tant Prysselius

Det är oftast inget problem. Min son fyller också i slutet av året, de flesta i hans klass fyller år under årets första 4 månader (är alltså 11-8 månader äldre än honom). Men han är inte efter dem andra i skolan för det. Han var inte först med att lära sig läsa, men heller inte sist. I matte är han en av dem bästa i klassen.

Låt din dotter börja förskoleklassen med sin årskull. Om det skulle visa sig att hon inte är mogen kan hon få gå ett extra år i förskoleklassen, men det är ytterst ovanligt att det behövs. 

• Mamma och Mor

Vår dotter fyller år 13 december och vi har valt att låta henne börja sexårsverksamheten tillsammans med andra 2006-or. Vi var i valet och kvalet hur vi skulle göra, men väljer att låta henne börja då hon redan nu kan läsa/skriva litegranna samt känns mogen att börja. Dessutom har hon flertalet kompisar bland dem som börjar förskoleklass i höst och vi vill gärna att de följs åt upp i skolklass.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • MHM

Tack för alla svar! Ja, jag tänker låta henne börja med samma årskull. Förstår inte alls varför man ska dra ut på det, går ju som ni säger att gå om förskoleklassen om det skulle behövas - vilket jag absolut inte tror.

• straw2008

Får man generellt välja när man ska börja förskola ? Vad jag vet så börjar man den årskullen man blir tilldelad ?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Tazzme

Jag är född i slutet på december och har gått i samma klass som de som var födda samma år, även fast jag var född sent på året.

Jag har inte lidit av det på något sätt och tycker att det är onödigt att barn skulle börja skolan ett år senare bara för att de är födda sent på året. Det startar ju ändå bara en ny årskurs varje år, så hur man än gör så kan det ju ändå vara närmare ett års åldersskillnad mellan yngst och äldst.
    Och bortser man från det så utvecklas barn ändå så olika, så även om din dotter kanske är yngst på klassen så behöver hon inte nödvändigtvis vara senast i utvecklingen. Dessutom, hur man än svänger på det så är det ju ändå någon som är yngst/minst(mogen).

Nä, att låta någon börja senare i skolan enbart p.g.a. födelsedatumet. En annan sak är ju om man själv, som förälder, känner att barnet inte är moget att börja skola ännu. Men det är ju en helt annan sak.

Så jag tror du gör helt rätt Glad

Svar på tråden Barn födda sent på året, när börja skolan?