Dra ut visdomstand, någon kunnig?
Hej! Var hos en ny tandläkare igår då jag är ny i staden och gillar inte bemötandet på folktandvården. På hemsidan stod det bland annat att han var inriktad på bettfysiologi vilket passar bra då jag alltid gnisslat tänder, har senaste åren börjat pressa tänder vilket medför migrän, muskel - käkvärk, ömma tänder, dålig sömn osv. Min tänder har tom känts lösa då och då på morgonen, som en "knäppande" ljud och kände att det behövdes undersökas. Var 5 år sedan tandläkaren men hade tack och lov inga hål!:) dock såg han ju på mina tänder att jag pressar, extremt mycket tydligen, många slitna tänder. Han var jättepedagogisk, kände och lyssnade på käken, undersökte min nacke och ryggmuskler osv. Tydligen har jag ett "ovanligt" knäppande i käken när den rörs i sidled, och mitt bett stämmer ibte riktigt ihop längre. Han undersökte och funderade länge på vad förändringen i käken kunde bero på - med pressningen som konsekvens. Första iden var att sätta in en bettspärr men slutligen kom han fram till att det antagligen är mins visdomständer som ställer till det. De har nu kommit upp ordentligt, vilket han tror har bidragit till en störd käke då de sitter lite dumt, har tydligen ganska dåligt med plats. Så det blir utdragning!två till att börja med sen får vi se om de andra behöver tas. Har dragit tänder när jag var yngre så är inte rädd för ingreppet, bara kostnaden - ca 1500 per tand. Finns det någon kunnig om detta? Kanske har ni gjort samma sak? Har aldrig hört talas om att visdomständer kan orsaka svår tandpressning? Litar på tandläkaren, han verkar kunnig på området, mem blir ändå fundersam.. Vill ju inte göra nåt "onödigt" som kostar en MASSA pengar...