• Barabeckis

HJÄLP mig snälla !! tips på bantning !!

Jag börjar bli riktigt deppig .. Jag har gått upp sisådär 40 - 50 kilo på ett år snart kanske .. Jag var smal nästan underviktigt tills jag var 13 eller 14 år sedan börja jag med p-piller och sedan allmöjlig medecin så jag gick nog upp ivikt av det men stannade på 70 kilo några år . nöjde mig , sluta röra på mig för att jag blev utsatt för visa saker börja må änu dåligare drack väldigt mycket och åt skit mat .. Nu sitter jag här med ryggpproblem förlåg ämneomsättning och pallar inte göra ett skit . orkar inte ut o röra på mig för det är alldeles för jobbigt .. Jag har fösökt gå på lchf men kommer  inte på några bra maträtter och blir så otroligt sötsugen .. 
    har gått på pulver diet men tappar suget efter ett tag .  

Jag äter levaxin eller vad det heter mot min ämneomsättning men det funkar inte.. !!!!

har även köpt zumba men får ingen motivation till att träna . JAG är så förbannat depp på att jag inte går ner ivikt och att jag bara ökar o ökar fast jag har minskat på godis läsk och skräpmat .. JAG BLIR SÅ JÄVLA DEPP :(

Någon som har tips på hur jag ska lyckas ?  

• Svar på tråden HJÄLP mig snälla !! tips på bantning !!
  • Gubbas

Tyvärr så finns det inga mirakelkurer eller genvägar till att gå ner i vikt, utan man måste bestämma sig för en förändring och hålla sig till den. Att tappa i vikt tar tid och är vissa stunder Jätte tungt och svårt. Börja med att äta mindre portioner och oftare, blir inte några dippar i blodsockret då = mindre sötsug/småätande mellan måltiderna, ät efter tallriksmodellen, men inte för mycket vitt ris, pasta eller potatis. LÅT BLI fika/Godis och snacks. Ut och promenera en stund varje dag. Försök att hålla ut i minst 1 månad, då kommer du ha märkt att det börjar hända saker och förhoppningsvis bli sporrad att fortsätta, sen blir man ju piggare också och mär därmed bättre.

Varmt lycka till! Det är inte enkelt alltid - men det GÅR!

• nobilis

Jag gick ner över 40 kilo med VV.

Tyvärr gick jag upp 15 för något år sedan. Nu kör jag en hemmavariant av VV. Jag hatar förbud när det gäller mat. Så LCHF är inget för mig.

Till frukost gör jag en smothie med fil, banan, kiwi och fiberhavregryn. Mtcket lättare att dricka än att tugga på morronen. Till lunch havregrynsgröt med nått gott mos/sylt på. Knäckemacka med keso, skinka eller vad som nu finns hemma. Mellanmål någon frukt eller bara en knäckemacka utan nått på. Middag som alltid, men tar betydligt mindre portioner och äter grönsaker til.

Dessutom tränar jag.

Men när jag vägde en bra bit över 100 så orkade jag inte träna. jag började med promenader. Först bara att gå en viss sträcka, sedan ökade jag tempot. När kilona började försvinna började jag på jympa.

Det är inte enkelt i början, krävs en järnvilja och karaktär. Intala sig att jag ska klara detta. Även om det tar emot får man tvinga sig ut på en promenad.

Jag tänkte i banor som : Vill jag verkligen äta detta , eller vill jag komma i mindre storlekar ?  Och för varje kilo och centimeter som försvann blev det mycket lättare att äta rätt och röra sig.

Lördagar struntar jag i vad jag äter. Då stoppar jag i mig lite av varje.              

• Söders fröjder

Har själv ca 40 kg att gå ned och tänker kicka igång med vlcd och sen äta enl tallriksmodellen samt röra mycket på mig

• Lycka

Hej!

Vet vad du går igenom!!

Som ovanstående skriver, det finns inga genvägar och det kommer du också märka när du sätter igång!
    jag har varit jojjobantare sen jag var 18 år gammal (är idag 30 år)!

Jag har provat alla dieter som finns men älskar mat för mycket för att gå på någon konstig diet och dessa tvåveckors dieter e ju bara ett skämt, viss man går ner några kilo, men efter de två veckorna då??
    Nä du måste hitta en livsstil som passar dig!!
    Innan jag fick tummen ur röva för att motionera, för det måste du göra, men på ett bra sätt!

Raska promenader på ca 50 min, ca 4-6 ggr i veckan och ät mindre kolhydrater, alltså pasta,potatis och allt detta som du redan vet! Efter 8 månader hade jag gått ner 23kilo (från 85 kilo ner till 62kg) bara på promenader och mindre kolhydrater! Och sen ska du tänka på att inte äta för snabbt, du måste känna efter hur mätt du e, annars e risken att man stoppar i sig allt för stora portioner!

Go for it!!

• Barabeckis
    Gubbas skrev 2012-03-28 14:55:36 följande:
    Tyvärr så finns det inga mirakelkurer eller genvägar till att gå ner i vikt, utan man måste bestämma sig för en förändring och hålla sig till den. Att tappa i vikt tar tid och är vissa stunder Jätte tungt och svårt. Börja med att äta mindre portioner och oftare, blir inte några dippar i blodsockret då = mindre sötsug/småätande mellan måltiderna, ät efter tallriksmodellen, men inte för mycket vitt ris, pasta eller potatis. LÅT BLI fika/Godis och snacks. Ut och promenera en stund varje dag. Försök att hålla ut i minst 1 månad, då kommer du ha märkt att det börjar hända saker och förhoppningsvis bli sporrad att fortsätta, sen blir man ju piggare också och mär därmed bättre.

Varmt lycka till! Det är inte enkelt alltid - men det GÅR!
    Att köra enligt tallreksmodellen oshit det funkar inte för mig .. jag har gjort de nu en längre tid .. tyvärr blir jag inte mätt . därför är det bra om jag tex skulle börja med en diet så jag kan minska min magsäck el något sånt ...
  • Lycka

Jag måste också tillägga att försööök att inte stoppa i dig mat eller annat på kvällarna, bara bestäm dig (ohh jag vethur det känns på kvällarna när man sitter fraför tv-n och börjar bli lite sugen, tillslut måååste man bara ha något)!
    Ett tips på att få bort hunger är att dricka ett glas mjölk! Mjölk är nyttigt för hela kroppen och mättande!

• Barabeckis
    Lycka skrev 2012-03-28 15:24:56 följande:
    Jag måste också tillägga att försööök att inte stoppa i dig mat eller annat på kvällarna, bara bestäm dig (ohh jag vethur det känns på kvällarna när man sitter fraför tv-n och börjar bli lite sugen, tillslut måååste man bara ha något)!
    Ett tips på att få bort hunger är att dricka ett glas mjölk! Mjölk är nyttigt för hela kroppen och mättande!
    Men det där med att inte äta mat på kvällarna är rent ut sagt skit snack , bara du inte äter 2 timmar innan du ska sova. Äter du tex 8 o går o lägger dig vid 12 så äre ingen fara. det spelar ingen roll vilken tid på dygnent man äter :) bara man inte går och lägger sig direkt efter man har ätit .. det har jag faktist läst på om ;P 

Men tack för tipsen , jag hoppas jag får orken till allt snart .. lchf är ju ganska populär bara att det finns så ,mycket i den dieten som är löjligt tex att man inte ska äta saker som växer under jorden ? what  ? vad äre fel med det lixom :P hehe det är väl inte direkt så mycket kolhydrater i lök o vitlök oså lixom..  
  • Lycka
    Barabeckis skrev 2012-03-28 15:36:10 följande:
    Men det där med att inte äta mat på kvällarna är rent ut sagt skit snack , bara du inte äter 2 timmar innan du ska sova. Äter du tex 8 o går o lägger dig vid 12 så äre ingen fara. det spelar ingen roll vilken tid på dygnent man äter :) bara man inte går och lägger sig direkt efter man har ätit .. det har jag faktist läst på om ;P 

Men tack för tipsen , jag hoppas jag får orken till allt snart .. lchf är ju ganska populär bara att det finns så ,mycket i den dieten som är löjligt tex att man inte ska äta saker som växer under jorden ? what  ? vad äre fel med det lixom :P hehe det är väl inte direkt så mycket kolhydrater i lök o vitlök oså lixom..  

Det var iaf det som jag ändrade på innan jag gick ner i vikt, jag har alltid blivit sugen på en smörgås eller godis på kvällarna, så det har funkat för mig! Ofta så blir man väldigt sötsugen på kvällen om man inte ätit en ordentlig fukost! Bara tips, inget skitsnack!=D
  • nobilis
    Lycka skrev 2012-03-28 15:41:14 följande:

! Ofta så blir man väldigt sötsugen på kvällen om man inte ätit en ordentlig fukost! Bara tips, inget skitsnack!=D

Klockrent Glad Det är därför jag tvongar i mig min smothie frukost varje morgon.

VV = viktväktarna. Det tog miog ca 1,5 år att gå ner 42 kg. 

Jag tycker du ska läsa noga om dom olika dieterna som finns. Tänk igenom dom och försök föreställa dig om detta är något du kan hålla livet ut. Om det funkar i din vardag.

Det är därför jag kör VV. Jag vill kunna äta allt, men inte alltid. Och så orkar jag inte lära om.

Det är tufft i början. Man är hungrig, eller snarare sugen. Fundera om du verkligen är hungrig eller om det bara är ett sug du känner. Förstår inte vad du menar med en diet som minskar magsäcken ? Ska du äta lika mycket som nu för att bli mätt men ändå minska magsäcken ?

Jag äter matiga sallader typ vitkål,blomkål, rivna morötter till middagen. Detta mättar bra och länge. Väljer bara fullkornsprodukter. Kollar upp hur mycket en port egentligen är och håller mig till de måtten, fyller ut med sallad.

Låt det få ta sin tid, bryt en ovana i taget, börja med lätta promenader, öka lite vecka för vecka med mat o motion.  Det är järnvilja som gäller helt enkelt. Speciellt i början, sen går det av bara farten.             
  • Lycka
    nobilis skrev 2012-03-28 15:53:19 följande:

Klockrent Glad Det är därför jag tvongar i mig min smothie frukost varje morgon.

VV = viktväktarna. Det tog miog ca 1,5 år att gå ner 42 kg. 

Jag tycker du ska läsa noga om dom olika dieterna som finns. Tänk igenom dom och försök föreställa dig om detta är något du kan hålla livet ut. Om det funkar i din vardag.

Det är därför jag kör VV. Jag vill kunna äta allt, men inte alltid. Och så orkar jag inte lära om.

Det är tufft i början. Man är hungrig, eller snarare sugen. Fundera om du verkligen är hungrig eller om det bara är ett sug du känner. Förstår inte vad du menar med en diet som minskar magsäcken ? Ska du äta lika mycket som nu för att bli mätt men ändå minska magsäcken ?

Jag äter matiga sallader typ vitkål,blomkål, rivna morötter till middagen. Detta mättar bra och länge. Väljer bara fullkornsprodukter. Kollar upp hur mycket en port egentligen är och håller mig till de måtten, fyller ut med sallad.

Låt det få ta sin tid, bryt en ovana i taget, börja med lätta promenader, öka lite vecka för vecka med mat o motion.  Det är järnvilja som gäller helt enkelt. Speciellt i början, sen går det av bara farten.             
    ja herregud vad vitkål e mättande, skitbilligt (1kr/kg på ICA) och gött, blomkål e ännu godare och mättande och morötter får man fin hy av och också mättande och gott! Har slutat med gurka, tomat och vanlig grönsallad, känns som att slänga pengarna i sjön bara!!
  • AA2012

Kolla in denna sidan http://overleva.vimedbarn.se/ en tjej som kämpar med övervikt och hon är helt otroligt duktig, jag tror du blir inspirerad när du läser hennes sida, lycka till!!

• Gubbas

Jag kör själv tallriksmodellen (påminner mycket om viktväktarnas fast jag räknar inte points) och man blir lagom mätt, visst tar det alltid lite tid även om du kör ngn diet innan magsäcken krymper. Tips är att dricka mycket vatten, borsta tänderna eller försöka att göra ngt annat som tar bort fokus på mat. Att vara hungrig är inte farligt, men inte så kul kanske.
    Du har fått många bra tips, nu gäller det för dig att ta till det som du tror passar just för dig. Som sagt: en förändring krävs mycket jobb, men har man verkligen bestämt sig så brukar det gå!

Åter igen Lycka till! Du klarar det om du vill.

Svar på tråden HJÄLP mig snälla !! tips på bantning !!