• isen

Det här med "obruten förpackning"?

Jag har köpt en ny hårfön. Viktigt var att den skulle ha kalluftsläge, för det är det enda jag kommer använda. Väl hemma packade jag upp den och testade de olika lägena, men tyckte inte alls jag fick den kalluft som jag önskat, jämfört med min gamla som blåste kallt. Den nya blåser bara mindre varmt, men inte kallt.

Så jag funderar på att lämna tillbaka den och istället köpa en ny av märket jag hade tidigare.

Men till frågan. Det står på kvittot: 30 dagars öppet köp vid obruten förpackning. Nu är ju förpackningen inte sådan att det syns om den varit öppnad eller ej. Får man då lämna igen den? Om jag skulle säga att det berodde på att jag inte var nöjd med funktionerna, kan de då neka mig att få pengarna tillbaka?

• Svar på tråden Det här med "obruten förpackning"?
  • cloudberry79

Öppet köp är något annat än reklamationsrätt! Om varan inte gör det den lovar så kan du reklamera den, även om det inte är något annat fel på den.

Sur, grinig och på smällen.
  • Nemi76

Syns det inte att förpackningen varit öppnad så hade jag lämnat tillbaka den utan att säga varför jag ville lämna tillbaka den. Du måste ju inte säga anledningen, du kan ju lika gärna ha hittat en bättre, eller ångrat köpet helt enkelt...

• Lilo84

Vid obrutenförpackning menas (i alla fall på mitt jobb) att kartongen(och allt innehåll också såklart) är i så snyggt skick att varan kan säljas igen!

• pluvdo

Som cloudberry säger så spelar det väl ingen roll ifall förpackningen är bruten eller ej då den inte håller vad den lovar. Då faller den ju under reklamationsrätt, inte öppet köp.

• isen

Ok, tack för svaren. Jag gör så att jag går tillbaka med den, och frågar de så får jag väl säga som det är, att jag inte är nöjd. Tyvärr har de inte det andra märket på den affären, så kan inte bara byta. Känner mig alltid så hemsk när jag vill lämna tillbaka grejer och inte köper nåt annat :P Trots att jag själv jobbar i butik och inte tänker nåt särskilt när någon vill lämna tillbaka något, det är kundens rätt kan jag tycka :)

Men förresten.. Om jag nu skulle reklamera den, kan de då säga att jag bara får byta den mot ett annat ex. (fast jag tog sista ur hyllan så inte säkert det finns fler) ifall det är nåt fel på just mitt exemplar? 

• cloudberry79
    isen skrev 2012-03-28 15:33:55 följande:
    Ok, tack för svaren. Jag gör så att jag går tillbaka med den, och frågar de så får jag väl säga som det är, att jag inte är nöjd. Tyvärr har de inte det andra märket på den affären, så kan inte bara byta. Känner mig alltid så hemsk när jag vill lämna tillbaka grejer och inte köper nåt annat :P Trots att jag själv jobbar i butik och inte tänker nåt särskilt när någon vill lämna tillbaka något, det är kundens rätt kan jag tycka :)

Men förresten.. Om jag nu skulle reklamera den, kan de då säga att jag bara får byta den mot ett annat ex. (fast jag tog sista ur hyllan så inte säkert det finns fler) ifall det är nåt fel på just mitt exemplar? 
    Ja, de har rätt att försöka åtgärda problemet/felet, men i ditt fall är det ju egentligen inget fel, den har bara inte den funktion som utlovas. I så fall får du ju ta hem en annan, testa och lämna tillbaka den också om den inte blåser kalluft.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Nemi76

Jag uppfattade det som att det inte är fel på varan, den bara inte blåste tillräckligt med kalluft jämfört med vad TS förväntat sig. Istället för att vela med reklamationsrätt hade jag lämnat tillbaka den, fått pengarna tillbaka och köpt en ny hårfön, men då provat den ordentligt i butiken så den blåste tillräckligt med kalluft

• jassikan

Är förpackning lika snygg, och all inredning på plats, som när du köpte den så borde det inte vara något problem att ångra köpet.

Vad gäller ev. reklamation så är det subjektivt vad som är kallt och inte.
    En reklamation i lagens mening är när något har ett ursprunligt fel/ej stämmer överens med avtal. Kan vara svårt att åberopa när det gäller känsla, upplevelse, färgton etc.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

http://www.konsumentverket.se/sv/Klaga/Klagoguiden/Naringsidkare-eller-privatperson/Vara-eller-tjanst/Vara/Fel-pa-varan/

Vad är ett fel på varan?

Varan ska stämma överens med vad ni har avtalat. Du ska få den vara som du beställt och den ska också fungera.

http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Reklamation/

För att du ska kunna reklamera något krävs att felet fanns från början.

• isen

Tack alla för svar!
    Jag gick dit och sa att jag ville lämna tillbaka den. Hon kollade så allt var i kartongen och frågade om jag inte blev nöjd. Sa precis som det var, och det var inga problem. Hon frågade bara om jag ville titta på en annan modell.

Svar på tråden Det här med "obruten förpackning"?