• Thyris

Lågt blodtryck och hög puls, gravid i v29.. 'vad kan det bero på??

Ska ringa bm i morgon och fråga såklart, men tänkte bara höra om nån mer har/har haft det så? Är så sjuukt trött och lite små yr.. Hjärtat slår hårt och i morse efter frukost låg pulsen på 120 slag i minuten och blodtrycket på 95/65...  Blir så himla anfådd så fort jag bara går en liten bit eller bara ens pratar i telefon. Måste dra efter andan hela tiden och flåsar... Har haft dåligt järnvärde ( låg på 108 så det var väl inte katastrof dåligt men under gränsen på 110) och äter tabletter för det. Så sist had edet gått upp till 117. Äter även b12 tilskott pga b12brist för några år sen ( får väl äta dom livet ut)

Vad kan detta bero på?? Det har blivt mkt värre bara de senaste två veckorna och är riktigt jobbigt :-/ Är i vecka 29 nu..   

• Svar på tråden Lågt blodtryck och hög puls, gravid i v29.. 'vad kan det bero på??
  • Sweet life

Lågt blodtryck är inte ovanligt när du är gravid och högre puls är inte heller ovanligt...

Men är du orolig är det självklart att du ska kontakta din BM...

• Thyris

Ovanligt är det säkert inte. Jag brukar ha ganska lågt även när jag inte är gravid, men inte sån rush på pulsen. Mår riktigt pissigt när den rusar iväg så .

• h0ney

Vet känslan.. har också lågt tryck sen innan och det är sämre nu. Har fått börja med järntabletter nu också, gick in i v 27 idag.. märkte när jag var hos bm i vecka 24 att jag har dåligt värde, dumma jag som inte tänkte på och börja med järn innan.. Förklarar väl varför man mår som man gör, konstant trött, yrslig och svim attacker. Kan inte stå upp för länge

• Thyris

Jag får be bm göra en ny koll på hb, det hade gått upp sist men nu mår jag helt plötsligt mkt sämre än när det det låg som lägst får mjölksyra i musklerna bara av att stå upp och har sammandragningar väldigt ofta. Men det är säkert helt normalt, bara att bita ihop i 10 veckor till *s*

• Ruggugglan

Jag hade hög puls (110-120) och normalt blodtryck under min andra graviditet. Varken min barnmorska, läkaren på spec. MVC eller allmänläkaren reagerade på det så det är säkert normalt och vanligt.

Flåsandet känner jag igen. Blev andfådd av att gå i normal takt! Till och med min chef märkte skillnaden på mig och frågade flera gånger om jag mådde bra.

• Sweet life

Att man blir andfådd beror på att lungorna tar upp mer syre och att du har en större blodvolym.. Jag blir andfådd bara av att gå från soffa till sängen och när jag lägger mig ner, eller reser mig upp... Drygt som fan!

• Thyris

Ja man blir ju anfådd bara av att prata, har svårt att läsa gonatt saga för vårt andra barn utan att få andnöd... Värst är nog denna förlamande trötthet dom kommit tillbaka. Är så sjukt trött så det snurrar i skallen. Är nog världens tråkigaste mamma och gnälligaste fru just nu , ha ha

• TantH

jag har oxå lågt blodtryck  100/45 puls på 90, runt vecka 29. hade bra järndeppåer så jag skulle inte ta järntabletter. Men jag blev inte bättre så jag får käka det nu. Jag har blivit piggare och gladare fast blodtrycket är inte speciellt förändrat, 110/60. Bättre att det är ett lågt blodtryck men om man svimmar av det är det inte bra, man kan ju falla illa o slå sig. jag blev sjukskriven 25% pga blodtrycket, yrsel och sammandragningar.

Svar på tråden Lågt blodtryck och hög puls, gravid i v29.. 'vad kan det bero på??