• annniel

Varför tar ni kuvertavgift?????

Var inne i en annan tråd och istället för att helt kapa den frågar jag här istället. Ni som tagit kuvertavgift på era bröllop, varför gör ni det?

I mina ögon är det utomordentligt oförskämt att KRÄVA att folk skall betala för ens bröllop. Om man nu inte har råd och inte vill vänta tills man har råd, varför inte bara ha som önskemål att få bidrag i bröllopspresent? Då kan ju den som har råd och vill lägga 500kr göra det och den som endast har råd med 100 lägger det.

Är det för att försäkra er om att ni skall få en tillräckligt hög summa? 

Jag tycker det är en enorm skillnad på att KRÄVA en kuvertavgift och ÖNSKA sig pengar.

Har aldrig betalt för att gå på bröllop, skulle aldrig falla mig in, men jag ser framför mig att de som tar betalt är samma typ av folk man ser på lyxfällan som vill unna sig och unna sig men inte betala för sig. På detta sätt så betalar ju gästerna stor det av bröllopet. Ja inte BJUDER brudparet till bröllop direkt.... 

• Svar på tråden Varför tar ni kuvertavgift?????
  • viseversa

Tja vissa har ALDRIG råd att gifta sig=). kuvertavgift är ibland istället för presenter och då tycker jag det är okej!

• annniel
    viseversa skrev 2012-03-28 17:01:14 följande:
    Tja vissa har ALDRIG råd att gifta sig=). kuvertavgift är ibland istället för presenter och då tycker jag det är okej!
    Så om man inte har råd så är det ok att tvinga släkt och vänner att betala?  Har man så dåligt ställt varför gifter man sig inte hemma eller hos någon man känner och lagar egen mat mm? Varför anser man att man har rätt till ett pampigt bröllop på sina vänners bekostnad?
  • Frontline
    annniel skrev 2012-03-28 17:03:27 följande:
    Så om man inte har råd så är det ok att tvinga släkt och vänner att betala?  Har man så dåligt ställt varför gifter man sig inte hemma eller hos någon man känner och lagar egen mat mm? Varför anser man att man har rätt till ett pampigt bröllop på sina vänners bekostnad?
    Man tvingar väl ingen, det framgår väl på bjudningen att det är kuvertavgift och i det läget kan man ju tacka nej.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • annniel
    Frontline skrev 2012-03-28 17:05:26 följande:
    Man tvingar väl ingen, det framgår väl på bjudningen att det är kuvertavgift och i det läget kan man ju tacka nej.
    Jo du tvingar dina gäster. Alla som vill gå på bröllopet TVINGAS betala en fast summa till brudparet. Det är ett KRAV för att få deltaga. 
  • viseversa
    annniel skrev 2012-03-28 17:03:27 följande:
    Tja ingen är tvingad att komma=). Som sagt jag tycker kuvertavgift är okej om man då tackar nej till presenter=). Vem behöver bakmaskiner och våffelgärn liksom? Då skulle jag häldre se att alla kom faktiskt. 
  • viseversa
    annniel skrev 2012-03-28 17:08:20 följande:
    Jo du tvingar dina gäster. Alla som vill gå på bröllopet TVINGAS betala en fast summa till brudparet. Det är ett KRAV för att få deltaga. 
    nej man kan tacka nej om man inte vill betala! Nej man TVINGAR inte sina gäster det är frivilligt!
  • webby

Jag tycker att om man bjuder till bröllop så bjuder man. Man ska inte behöva betala "inträde". men visst, önska sig pengar kan man väl göra, fast då skriver man ju ingen fast summa, det är ju bara sniket. 

• sär skriven

Det är såhär enkelt; Antingen vill man gå och då betalar man det angivna priset, eller så tackar man nej. Det är en inbjudan, inte en delgivning. Fan vad folk ska gnälla.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • annniel
    viseversa skrev 2012-03-28 17:09:19 följande:
    Tja ingen är tvingad att komma=). Som sagt jag tycker kuvertavgift är okej om man då tackar nej till presenter=). Vem behöver bakmaskiner och våffelgärn liksom? Då skulle jag häldre se att alla kom faktiskt. 
    Jag talar inte om gästerna nu som kan tacka ja eller nej utan om giriga brudpar....

Frågan är varför man KRÄVER detta? Varför ÖNSKAR man sig inte ett litet bidrag då istället? Om du skall gå på mitt bröllop skall jag minsann ha en present (kuvertavgift) för minst 350kr av dig...det är ju det man säger. Ingen är fri att spendera det man vill och har råd till utan det är ett krav för att få vara med.
Svar på tråden Varför tar ni kuvertavgift?????