• Styrmansmamma

Sätta upp skylt angående att besökare ska ignorera hunden.. Vad skriver man bäst för att ALLA ska fatta

Har lite problem med min hund som tar över och skäller och beter sig illa när vi får besök, har därför sökt hjälp hos en hundexpert som gav mig tipset att "ta över" besökarna och att min hund inte får hälsa på besökarna alls utan besöker är till mig och hunden ska gå och lägga sig och inte involvera sig i mina gäster.

Experten tyckte att det bästa är att sätta upp en skylt vid infarten eller bredvid dörren för att slippa springa ut och skrika det när de kommer...
    Jag vill be alla som kommer att de totalt ska ignorera min hund från det att de kommer tills att de går hem. Men hur ska jag formulera mig så att verkligen alla förstår att jag menar allvar, att det gäller alla och hela tiden utan att det ska verka otrevligt.. 

Tänkte mig en liten skylt ca 20x20 cm bredvid ringklockan där det står någon mening i tydlig, rak men ändå välkomnande text..

Vill att det ska vara så tydligt att även min envetna envisa gamla farbror som anser sig själv vara hundarnas guru ska förstå att han verkligen ska ignorera huden när jag öppnar dörren...  

Tacksam för tips!!  

Kalle Anka är baserat på mig
  • Svar på tråden Sätta upp skylt angående att besökare ska ignorera hunden.. Vad skriver man bäst för att ALLA ska fatta
  • katalysator

Får du ofta oannonserade gäster? Annars verkar det lättast att förklara det för dem på telefon innan de dyker upp!

Annars skulle jag skriva ungefär

Klappa inte hunden!

Välkommen hem till oss. Vi håller på att uppfostra vår hund till att lyssna på oss och inte vara framfusig mot besökare. Klappa eller prata därför inte med vår hund förrän vi sagt till honom att hälsa på dig. Tack!

• Styrmansmamma
    katalysator skrev 2012-03-28 21:06:05 följande:
    Får du ofta oannonserade gäster? Annars verkar det lättast att förklara det för dem på telefon innan de dyker upp!

Annars skulle jag skriva ungefär

Klappa inte hunden!

Välkommen hem till oss. Vi håller på att uppfostra vår hund till att lyssna på oss och inte vara framfusig mot besökare. Klappa eller prata därför inte med vår hund förrän vi sagt till honom att hälsa på dig. Tack!
    Ja faktiskt så får vi ofta besökare som bara ploppar förbi, min sambos vänner kommer lite titt som tätt.. 
    Grejer är den att gästerna får inte klappa eller hälsa på hunden alls Någonsin...Vår hund lugnar sig oftast direkt när det kommer folk hon känner väl, men med bekanta /främmande går hon efter och morrar och vaktar hela tiden de är här så just därför sa hundexperten att varken jag eller hunden får ut något av att gästerna ska hälsa på hunden så därför så är det bara så att hunden "finns inte" för gästerna alls..och gästerna finns inte för hunden. Det är det jag vill förmedla...Tungan ute
    Kalle Anka är baserat på mig
  • Dexter dot com

Hund under träning!!! Ignorera,rör inte och titta inte ens på hunden. Tack!!

Då tror jag budskapet gått fram men gör skylten större så absolut ingen missar den.

• kellikopter
    Dexter dot com skrev 2012-03-28 22:49:46 följande:
    Hund under träning!!! Ignorera,rör inte och titta inte ens på hunden. Tack!!

Då tror jag budskapet gått fram men gör skylten större så absolut ingen missar den.
    katalysator skrev 2012-03-28 21:06:05 följande:
    Klappa inte hunden!

kanske en blandning?

"Hund under träning! Klappa inte hunden!
    Välkommen hem till oss. Vi håller på att uppfostra vår hund till att lyssna på oss och inte vara framfusig mot besökare. Klappa eller prata därför inte med vår hund"
  • Jackson

Fast kanske i försvenskad text! Stoppskyltar eller "Varning!" brukar vara effektiva.

• ElectroDiva

vår hund är likadan,, men det hjälper inte att ignonera, han ska hoppa på alla och verkligen SE MIG SE MIG !!!..

så vi har bara skrivit angående den delen ( vi bor i lägenhet och har en lapp på dörren med en bild på hunden överst) "Hunden ska ha alla fyra tassar i backen när du kommer in, låt honom inte hoppa "

sen längre ner så har vi - Välkommen till oss, men kom ihåg att DU är gästen, JAG bor här..

hatar när folk ska komma hit och bossa ner hunden från soffan , skicka iväg ur rummen osv 

• Styrmansmamma

Tack för tipsen! Det där med att ha någon form av stop skylt (stop symbol) med va smart...blandar nig lite mellan era tips! Lägger upp en bild sen :)

• solskina

Min hund har löss. Ser dom dig så blir du smittad. 

typ. Löss fungerar bra vid hundmöten med. 

• Speciella Tina

Jag hade nog hållt dörren låst, så besökarna fick knacka på. Det ger tid till att platsa hunden, och i lugn och ro släppa in gästen. Därefter kan ni förklara att hunden inte får bemötas av besökaren, och att ni förväntar er att det följs.

• Mavios

Först en parentes:
    Att hunden har ohyra/sjukdom osv, är ingen bra lösning att kläcka ur sig. Har man sagt det flera gånger vid olika tillfällen till olika personer kommer det troligen gå rykten om att man har stora problem med vården av hunden....

När det gäller hunden som ska ignoreras kanske stoppskylten (det är tydligt) tillsammans med texten Hund under träning - ignorera hunden helt (alternativt: klappa inte, prata inte, titta inte) skulle fungera. Vis av människosläktet, så tror jag nog att du tyvärr ändå får påminna de envisaste flera gånger. Det finns många hundexperter som "ska bara...." oavsett vad man säger.

Lycka till med hunden!

• amia01

Blir kanske lite ot här, men jag förstår inte riktigt problemet. Varför inte helt enkelt platsa hunden när det kommer besökare?
    Vår ena hund blir väldigt glad när det kommer främmande människor och hälsar på honom, och för att slippa hans upptrissade lyckorus ser vi till att han lägger sig i sin korg och inte stör oss. Han är givetvis spänd till en början, men när han legat ett tag och inser att det inte blir mer spännande än så, så brukar han slappna av. 
    Vi ber alltså hunden ignorera gästerna, och inte tvärt om. Har tyvärr erfarenheten att det kan vara svårare att uppfostra människor än hundar, framföralt känsligare...  

• Styrmansmamma

Amia01 : problemet är att min hund blir inte glad och vill hälsa utan att min hund skäller, morrar, går efter gästerna och morrar åt dem... Jag har försökt med ALLT typ sitt, plats, tyst osv men det är inte en lösning för oss. Därav gick jag till en hundexpert som lärde mig att om hunden beter sig såhär när det kommer gäster så löser det ingenting med att blanda in lydnad som tex plats i korgen utan jag ska tydligt visa att hunden hör inte hemma i hallen när det kommer folk utan hon ska ignoreras och då lära sig att det är jag som tar hand om alla gäster. Hon ska inte hälsa på Gästerna ALLS! :)

• amia01

Ok, är ju lite så jag menar.
    Om vi ser/hör att besök är på väg in, så ser vi alltid till att hunden ligger i köket innan gästerna kommer in. Just för att dom som du skriver inte ska hälsa på varandra i första läget alls. Det är våra gäster, och hunden ska inte vara där och störa, oavsett om det är glädjefnatt eller morrande...Och hunden ignoreras tills den är avslappnad och lugn i sin korg, och då kan den få komma upp och hälsa.
    Ibland händer det dock att gästerna hinner in innan vi hinner reagera, och jag antar att det är vid sådana situationer du vill informera gästerna om vad som gäller. Vi gör precis som hundexperten sagt, visar att hunden inte hör hemma i hallen, tar lugnt och tydligt med hunden till korgen och platsar den där, och berättar för gästerna om det behövs att dom inte ska ägna hunden så mycket som ett ögonkast oavsett hur mycket den försöker locka till sig uppmärksamhet. Dvs. Jag är helt med på det där med att ignorera, men tycker att det är viktigt att se till att det är hunden som får flytta på sig, och ge tid för att prata med gästerna och förklara situationen. Det kan så lätt bli missförstånd med skyltar tycker jag.

• tattines

Min hund blir alltid jätteglad om det kommer någon. Eller så blir hon osäker och ställer sig och skäller som en galning. 

Tycker det med skylt verkar jättebra och det kommer jag själv att testa då vi flyttar. Du får skriva att du vill att de respekterar det hela för det är något jag tycker är jävligt störande att folk inte gör. 

Om jag lägger min hund i bädden eller liknande innan gästerna kommer så hjälper inte det det minsta, hon flyger upp i alla fall. Tror jag i mitt fall måste be folk ignorera först så hon inte är lika intresserad längre. Sen i nästa steg får jag lära henne att gå till sin plats medan jag öppnar. 

• Äggfis

En polare skrev "Vänligen ignorera hunden - kissar vid stress". Ingen petade på jycken förrän skylten var nere igen Flört

• Styrmansmamma

Äggula : haha ja den väcker ju lite tanke iaf...
    Jag tror det blir

"Hej du! Välkommen hem till oss!
    Hunden vår är under träning så Vi ber dig därför att varken titta eller prata till hunden utan Ignorera henne helt är du snäll! "

Men skulle vilja korta ner det till bara 3 rader... Några tips?

• Mamma SL

Du har redan fått många bra förslag här men att hitta något som ALLA förstår är en utopi eftersom folk har en tendens att vara idioter...

• Äggfis
    Styrmansmamma skrev 2012-03-29 18:26:05 följande:
    Äggula : haha ja den väcker ju lite tanke iaf...
    Jag tror det blir

"Hej du! Välkommen hem till oss!
    Hunden vår är under träning så Vi ber dig därför att varken titta eller prata till hunden utan Ignorera henne helt är du snäll! "

Men skulle vilja korta ner det till bara 3 rader... Några tips?
    Du behöver nog inte fundera så mycket kring vad du ska skriva eller hur pedagogiskt det behöver vara - folk är jävligt dåliga på att följa såna anvisningar. Så fort de ser hunden har de en tendens att drabbas av demens. De som aldrig lyssnat tidigare lär förmodligen inte ens registrera att det sitter en instruktionsskylt på dörren. Håll det kort på skylten och upprepa verbalt direkt när du öppnar dörren är mitt råd. Varför det är just det som gäller med hunden kan man ta när besökaren kommit in och lyssnat på de första direktiven. Alternativt att man går ut, stänger dörren och pratar med besökaren innan den ens kommit in, som t ex de som lyssnar jäkligt dåligt. Kan de inte acceptera era "spelregler" så bör de kanske inte heller kliva över tröskeln, det är ju trots allt för jyckens skull.
Svar på tråden Sätta upp skylt angående att besökare ska ignorera hunden.. Vad skriver man bäst för att ALLA ska fatta