Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (trött flickvän)

sambon kan inte hantera pengar!

min sambo verkar aldrig ha blivit "uppfostrad med pengar". alltså typ - handlar du upp din hundring på godis så är den hundringen borta sen. ojdå. vad ska vi köpa mat med?

detta är såååå frustrerande.

ingen av oss har haft så mycket till inkomst under våra år tillsammans, men det har gått ihop sig (detta anser jag endast vara min förtjänst då jag räknar vart varenda krona går för att det inte ska bli minus varje månad, och verkligen snålat snålat snålat jämt och tjatat tjatat tjatat på sambon. känner mig lite som hans mamma när det kommer till detta. ändå är han nästan 10år äldre än mig, så jag tycker nånstans i bakhuvudet att det är han som borde lära mig.

för många år sen tjänade han massor och kunde köpa prylar hejvilt. sen blev han blåst av en tjej som handlade dagarna i ända med hans kort och detta gav honom betalningsanmärkningar på en hel del summor, som fortfarande ligger obetalda. i huvudet lever han dock kvar på att han har en rejäl inkomst varje månad, trots att han knappt har NÅNTING nu (tack o lov har han fått ett nytt bättre betalt jobb nu så förhoppningsvis kommer det bli bättre).

Det brukar liksom vara nere på några få hundralappar kvar på kontot (om ens det!) i slutet av månaden. "Ja, men herregud det är ju inte noll" verkar han tänka(??) och liksom MÅSTE bränna de fjuttiga sista kronorna på nått han "faktiskt var tvungen att köpa" - så står han där totalt black 1-2 v innan lön, och jag får hushålla med de FÅ tusenlappar jag har kvar för att vi ska kunna överleva.

Har försökt få honom att göra budget ett antal gånger, men det liksom fiser av. (de flesta) räkningar blir ju alltid betalda - men sen är det alltså inte många hundringar kvar. Jag anser att om det skulle se ut så på kontot så är det ju helt enkelt köpstopp - dessa få kronor ligger kvar till eventuella oförutsedda utgifter. Men för sambon är det som att "nämen? har jag kvar en femhundring mer än vad jag trodde? hihi! Vad ska vi köpa för dem?!" Det är som att det bränner i fingrarna på honom.

Vad gör jag med detta stora barn?

• Svar på tråden sambon kan inte hantera pengar!
  • katalysator

Sluta betala åt honom, skulle jag säga. Se till att han pytsar in halva kostnaden till hyran, matkontot, eventuellt gemensamt sparkonto etc. tillsammans med alla andra sina räkningar, och låt honom sköta sina egna inköp bäst han kan resten av månaden.

katalysator skrev 2012-03-28 21:27:29 följande:
    Sluta betala åt honom, skulle jag säga. Se till att han pytsar in halva kostnaden till hyran, matkontot, eventuellt gemensamt sparkonto etc. tillsammans med alla andra sina räkningar, och låt honom sköta sina egna inköp bäst han kan resten av månaden.
    han pytsar in halva kostnaden till hyra, mat osv. (men det är ju bara för att jag tjatat för att få honom att förstå att det betalar sig inte själv!)
    många av inköpen gäller ju oss gemensamt - men jag anser att vi kan/måste vänta med dem till sedan, medan han anser att vi måste köpa nu nu nu. hans egna grejer skiter jag i - MEN då ryker ju också hans sista slantar där... vilka jag skulle vilja att han har kvar (eftersom det inte är nån stor summa) ifall de skulle behövas till annat.
  • MsM84

Ni tänker olika. Du verkar vara ekonomisk, medan han inte klarar av att ha en krona utan att vilja spendera den. Det är inte lönt att du irriterar dig för han lär inte ändra sig. Däremot kan du hitta ett sätt att bli ok med situationen. Tex: ni betalar hyra, lägger undan pengar till mat och liknande, tar lite till ett sparkonto och det som är kvar på hans konto får han göra precis vad han vill med och det drabbar bara honom själv. 

• Anonym (Värre än värst)

Jag är fly förbannad på min egen sambo som är hundra gånger värre än din! Han har inte fått betalt ordentligt från sitt jobb på flera månader, hans arbetsgivare kommer troligtvis gå i konkurs snart.

Har tittat på senaste månadens utdrag från banken som kom med posten. Han har satt in 3500 (ingenting!) senaste månaden. Sen tagit ut 3000 i kontanter i stora summor (vad sjutton gör ha med dessa pengar!?) och spenderat 1700 på krogar och cigaretter...

Slutbalansen var -3050. Det var innan jag åkte iväg i 11 dagar för att hälsa på min familj.

Hur f*n tänker han!!!?? Vad ska vi leva på? Kylskåpet är tomt. Jag har sopat golven i över en månad för att vi inte har råd att köpa en ny damsugare. Jag har hål i mina jeans.

Jag gjorde abort för en månad sedan för att vi inte har råd med ett till barn. Så går han och super upp det lilla vi har Gråter 

• NadiaMi

TS:

Gör ett tillägg till räkningarna och lägg upp ett sparande som ni kan ta av vid oförutsedda utgifter.
    En femhundring var per månad som läggs till de 'fasta utgifterna' fast går till sparkontot så har ni snart en buffert som iallafall täcker upp de lite mindre överraskningarna.

Lägger ni förresten ihop matbudgeten?
    Om inte så kan det också vara ett alternativ så blir de pengar han har kvar verkligen 'fria att använda till lite vad som helst' och matpengarna finns kvar intakta även om han skulle köpa godis för sin sista hundralapp.
    Tar ni till lite i överkant på matkontot så finns det utrymme för lite okynneshandling och blir det pengar kvar så flytta över överflödet till sparkontot vid månadens slut när det är dags att fylla på igen. Det både boostar sparandet lite extra och ger illusionen av att matpengarna preciiis räcker till och inte går att skära ner på.

NadiaMi skrev 2012-03-29 10:23:14 följande:
    TS:

Gör ett tillägg till räkningarna och lägg upp ett sparande som ni kan ta av vid oförutsedda utgifter.
    En femhundring var per månad som läggs till de 'fasta utgifterna' fast går till sparkontot så har ni snart en buffert som iallafall täcker upp de lite mindre överraskningarna.

Lägger ni förresten ihop matbudgeten?
    Om inte så kan det också vara ett alternativ så blir de pengar han har kvar verkligen 'fria att använda till lite vad som helst' och matpengarna finns kvar intakta även om han skulle köpa godis för sin sista hundralapp.
    Tar ni till lite i överkant på matkontot så finns det utrymme för lite okynneshandling och blir det pengar kvar så flytta över överflödet till sparkontot vid månadens slut när det är dags att fylla på igen. Det både boostar sparandet lite extra och ger illusionen av att matpengarna preciiis räcker till och inte går att skära ner på.
    som det är nu så går vi ju i stort sett minus varje månad, så nån endaste krona till sparande finns tyvärr inte, annars hade man förstås gjort så.

brukar dela upp det så jag tar all matinköp medan han tar hyran (brukar bli nästan exakt samma månadskostnad).
  • Anonym
    Anonym (Värre än värst) skrev 2012-03-29 10:16:55 följande:
    Jag är fly förbannad på min egen sambo som är hundra gånger värre än din! Han har inte fått betalt ordentligt från sitt jobb på flera månader, hans arbetsgivare kommer troligtvis gå i konkurs snart.

Har tittat på senaste månadens utdrag från banken som kom med posten. Han har satt in 3500 (ingenting!) senaste månaden. Sen tagit ut 3000 i kontanter i stora summor (vad sjutton gör ha med dessa pengar!?) och spenderat 1700 på krogar och cigaretter...

Slutbalansen var -3050. Det var innan jag åkte iväg i 11 dagar för att hälsa på min familj.

Hur f*n tänker han!!!?? Vad ska vi leva på? Kylskåpet är tomt. Jag har sopat golven i över en månad för att vi inte har råd att köpa en ny damsugare. Jag har hål i mina jeans.

Jag gjorde abort för en månad sedan för att vi inte har råd med ett till barn. Så går han och super upp det lilla vi har Gråter 
    ojsan.....
  • NadiaMi
    Anonym (trött flickvän) skrev 2012-03-29 14:26:28 följande:
    som det är nu så går vi ju i stort sett minus varje månad, så nån endaste krona till sparande finns tyvärr inte, annars hade man förstås gjort så.

brukar dela upp det så jag tar all matinköp medan han tar hyran (brukar bli nästan exakt samma månadskostnad).
    Men ändå har han "råd" att köpa saker så "hans" pengar tar slut halvvägs genom månaden medan du har pengar kvar?

Se över det ekonomiska igen.
    Stapla upp alla utgifter. Räkna ut på ett ungefär hur mycket ni lägger på mat och räkningar. Räkna ut ett snitt på det ni inte betalar varje månad.

Jag tror helt ärligt att det kan bli betydligt bättre om hans okynneshandlande upphör, eller iallafall minskar till en nivå där det inte går ut över den gemensamma ekonomin utan bara drabbar honom själv.

tillägg efter att ett telefonsamtal med sambon som var på stan idag:

han frågar om jag tycker han ska handla finkläder på dressman för en femhundring när de nu hade ett sånt bra erbjudande (vi behöver lite finare kläder om en månad när vi ska på en finare tillställning och vi inte äger just några sådanna kläder i nuläget).

jag frågar om han verkligen har en femhundring över till det då?

han svarar "nä, den femhundringen ska jag ju ha till bensin egentligen (noga uträknat då han pendlar till jobbet med bil) men jag tänkte bara fråga vad du tyckte"

????

rätt simpelt tycker jag. då han ju alltså inte har en femhundring över till finkläder så har han ju inget att köpa för nu, utan får ta det när han får pengar nästa gång? men sånt här förstår han inte verkar det som, såhär är det jämt, så detta är bara ett exempel ur mängden, och varje gång känns det som att jag pedagogiskt får förklara att har man inga pengar kan man inte handla....

det är liksom hans TÄNK jag vill försöka ändra. få han att förstå hur pengar fungerar.

• Anonym

dumpa... att leva med ett stort barn är jobbigt men det är ännu jobbigare för att inte säga omöjligt den dagen det finns små barn också.

Anonym skrev 2012-03-29 18:22:02 följande:
    dumpa... att leva med ett stort barn är jobbigt men det är ännu jobbigare för att inte säga omöjligt den dagen det finns små barn också.

jag älskar honom ju. jag vet bara inte hur jag ska kunna "lära" honom?
    (vi har en bebis tillsammans, och han har även två barn sen innan som bor på heltid hos sin mamma...)

• Themis

Men då får du styra ekonomin och ge honom fickpengar, per vecka, i kuvert. Han får inte ha uttagskort om han inte kan hålla sin budget, helt enkelt.

Hacka i dig det eller blir vi särbos hade jag sagt.

Full frontal nerdity.
    Themis skrev 2012-03-29 20:39:59 följande:
    Men då får du styra ekonomin och ge honom fickpengar, per vecka, i kuvert. Han får inte ha uttagskort om han inte kan hålla sin budget, helt enkelt.

Hacka i dig det eller blir vi särbos hade jag sagt.
    känns ju inte direkt som att jag kan omyndigförklara honom (spec inte när han då är typ 10år äldre än mig..). Och hans lön måste ju in på hans konto?
  • Themis
    Anonym (trött flickvän) skrev 2012-03-29 20:44:17 följande:
    känns ju inte direkt som att jag kan omyndigförklara honom (spec inte när han då är typ 10år äldre än mig..). Och hans lön måste ju in på hans konto?
    Vi har gemensamt konto där lönerna går in och räkningar betalas från.

Sen har vi också varsitt fickpengskonto som det förs över pengar till. Där får vi härja själva med pengarna, men är det slut så är det slut. Man får spara först om man vill köpa dyra kläder eller elektroniska leksaker.

Och har man inget uttagskort till det "stora" hushållskontot tänker man sig nog för innan man springer in på banken i alla fall?
    Full frontal nerdity.
    Themis skrev 2012-03-29 21:09:40 följande:
    Vi har gemensamt konto där lönerna går in och räkningar betalas från.

Sen har vi också varsitt fickpengskonto som det förs över pengar till. Där får vi härja själva med pengarna, men är det slut så är det slut. Man får spara först om man vill köpa dyra kläder eller elektroniska leksaker.

Och har man inget uttagskort till det "stora" hushållskontot tänker man sig nog för innan man springer in på banken i alla fall?
    jae... vi har ju bara varsitt egna alltiallo/lönekonto
  • Anonym

Tjänar ni lika mycket? Har ni ut lika mycket efter att hans kostnader för barnen är betalda?

• Studentpappa

Ge honom en mattebok från grundskolan där de går igenom plus och minus. Det är ju endast där det brister för folk som inte klarar av att mätta munnen efter matsäcken, 

Svar på tråden sambon kan inte hantera pengar!