sambon kan inte hantera pengar!
min sambo verkar aldrig ha blivit "uppfostrad med pengar". alltså typ - handlar du upp din hundring på godis så är den hundringen borta sen. ojdå. vad ska vi köpa mat med?
detta är såååå frustrerande.
ingen av oss har haft så mycket till inkomst under våra år tillsammans, men det har gått ihop sig (detta anser jag endast vara min förtjänst då jag räknar vart varenda krona går för att det inte ska bli minus varje månad, och verkligen snålat snålat snålat jämt och tjatat tjatat tjatat på sambon. känner mig lite som hans mamma när det kommer till detta. ändå är han nästan 10år äldre än mig, så jag tycker nånstans i bakhuvudet att det är han som borde lära mig.
för många år sen tjänade han massor och kunde köpa prylar hejvilt. sen blev han blåst av en tjej som handlade dagarna i ända med hans kort och detta gav honom betalningsanmärkningar på en hel del summor, som fortfarande ligger obetalda. i huvudet lever han dock kvar på att han har en rejäl inkomst varje månad, trots att han knappt har NÅNTING nu (tack o lov har han fått ett nytt bättre betalt jobb nu så förhoppningsvis kommer det bli bättre).
Det brukar liksom vara nere på några få hundralappar kvar på kontot (om ens det!) i slutet av månaden. "Ja, men herregud det är ju inte noll" verkar han tänka(??) och liksom MÅSTE bränna de fjuttiga sista kronorna på nått han "faktiskt var tvungen att köpa" - så står han där totalt black 1-2 v innan lön, och jag får hushålla med de FÅ tusenlappar jag har kvar för att vi ska kunna överleva.
Har försökt få honom att göra budget ett antal gånger, men det liksom fiser av. (de flesta) räkningar blir ju alltid betalda - men sen är det alltså inte många hundringar kvar. Jag anser att om det skulle se ut så på kontot så är det ju helt enkelt köpstopp - dessa få kronor ligger kvar till eventuella oförutsedda utgifter. Men för sambon är det som att "nämen? har jag kvar en femhundring mer än vad jag trodde? hihi! Vad ska vi köpa för dem?!" Det är som att det bränner i fingrarna på honom.
Vad gör jag med detta stora barn?