• Anonym (Livrädd)

Hemsk huvudvärk. Ångest och rädd!!

Jag har haft ont i huvudet till och från i över en vecka nu. Mest i tinningen, käken och bakom örat på höger sida.

Nu ikväll låg vi i sängen och såg film, jag fick ont i nacken och sedan spred sig smärtan till tinningarna, käken på höger sida och även bakom öronen. Tog en 1g Alvedon och då försvann smärtan i nacken och käken men jag har fortfarande ont i huvudet och bakom öronen. Det ligger som ett band just ovanför hårfästet. Och bak mot öronen.

Jag får sån ångest, är livrädd för att det ska vara något farligt! Nu ligger jag med hjärtklappning, varm och röd om kinderna och huvudvärk och kan inte somna.

Jag ammar, har en liten på 10 veckor och en större på 2,5år. Vill inte åka in på akuten. Mest eftersom jag ändå har en telefontid med min läkare imorgon bitti vid 8-9.

Är det någon som känner igen sig? Som kan dämpa min ångest och oro?

• Svar på tråden Hemsk huvudvärk. Ångest och rädd!!
  • MissLavinia

Förstår att du blir orolig. Bra att du har telefontid imorgon. Ring och prata med sjukvårdsrådgivningen nu, dom kan ge klokare råd än vi här på FamLiv.

Mäh! Jag vill också ha en frän sidfot juh! :-s
  • Lacey

Låter som spänningshuvudvärk, mot den hjälper inte värktabletter. Ev en hormonmigrän, tur att du har telefontid med läkaren imorgon.

• Anonym (Livrädd)

Men hur kan de på sjukvårdsupplysningen hjälpa mig nu? Jag vill verkligen inte till akuten. Min sambo måste till jobbet kl 05.30 och vi har som sagt två små varav den ena ammar var 3e timme.

• MissLavinia
    Anonym (Livrädd) skrev 2012-03-29 00:41:05 följande:
    Men hur kan de på sjukvårdsupplysningen hjälpa mig nu? Jag vill verkligen inte till akuten. Min sambo måste till jobbet kl 05.30 och vi har som sagt två små varav den ena ammar var 3e timme.
    Om du beskriver hur du mår/smärtan för Sjuk rådg kanske dom kan ge dig ett lugnende besked/råda dig/ osv.

Om du är livrädd att det är något farligt och har så ont går väl det före att din man ska upp tidigt? Jag förstår att du inte vill åka ifrån en så liten bebis.
  • Lacey

Jag tycker du ska ta det lungt! Jag har jätteproblem med migrän/spänningshuvudvärk och när det är som värst har jag så ont så det strålar i hela kroppen och jag kan inte röra mig.

Du kan skriva på FL och det är ett bra tecken, så länge det inte blir värre, ta det lungt. Låter som sagt som en typisk spänningshuvudvärk.

Har du någon annan problematik exvis ledbesvär eller problem med muskler?

• Lacey

Är du spänd och stel i käken?

• Lacey

Och är du öm/ har ont om du trycker nedanför örat och sen ner mot käken längst käkbenet?

• RockaTot

Jag hade ringt sjukvårdsupplysningen, de kanske kan lista ut om du bara spänt dig eller har migrän eller nått annat ofarligt och lugna dig. Första perioden jag ammade mina barn fick jag extremt ont i nacke/hals och nån gång migrän huvudvärk eller vad det var, säkert en massa felbelastning, sömnbrist och hormoner. Hoppas det kan lugna dig!!

Förstår att det är jobbit att åka till akuten om det skulle behövas men man får ta med barn dit, ex om du tar men den lille får din man vabba tills du är hemma igen för den stora eller komma förbi akuten med barnet om du inte är hemma innan jobb. Det fixar sig!! Ring sjukvårdsupplysningen och få rätt råd!!

• MissLavinia
    RockaTot skrev 2012-03-29 00:53:48 följande:
    Jag hade ringt sjukvårdsupplysningen, de kanske kan lista ut om du bara spänt dig eller har migrän eller nått annat ofarligt och lugna dig. Första perioden jag ammade mina barn fick jag extremt ont i nacke/hals och nån gång migrän huvudvärk eller vad det var, säkert en massa felbelastning, sömnbrist och hormoner. Hoppas det kan lugna dig!!

Förstår att det är jobbit att åka till akuten om det skulle behövas men man får ta med barn dit, ex om du tar men den lille får din man vabba tills du är hemma igen för den stora eller komma förbi akuten med barnet om du inte är hemma innan jobb. Det fixar sig!! Ring sjukvårdsupplysningen och få rätt råd!!
    Precis! Krya på dig nu TS.
  • ElectroDiva

låter som spänningshuvudvärk

hjärtklappning, varm och röd om kinderna är mycket vanliga symptom vid ångest, försök att inte tänka på det värsta..

Jag hade en enorm huvudvärk igår, hela huvudet, käkarna, nacken axlarna, värktabletter hjälpte inte...men tar det som spänningsvärk, lindrades efter massage 

• Anonym (Livrädd)

Tack snälla ni! Jag ringde och där sa dem att det lät som bihålorna alt. spänningshuvudvärk och att jag skulle försöka att bara slappna av. Om det tillkom något eller om jag fick ondare så skulle jag ringa igen eller åka in. Usch, jag hatar sånt här. Och det har varit så mycket med graviditeten och efteråt. Det känns som om jag aldrig ska få slappna av och bara vara :( är ju livrädd att något ska hända, att det ska vara något farligt även om jag innerst inne förstår att det nog inte är farligt...

• Lacey

Åh, hoppas du kan sova nu!
    Testat att känna om du är öm under örat/på käkbenet?

• Anonym (Livrädd)

Tack, ja det är lite lustigt för om jag trycker just under örat så strålar det upp i pannan, samma sak om jag trycker på käkarna.

• Lacey

Då tror jag att du har problem med spända käkmuskler eller käkleden. Jag har precis samma, men jag är ju ingen läkare bara lekman!

• Anonym (Catta)
    Anonym (Livrädd) skrev 2012-03-29 01:19:44 följande:
    Tack snälla ni! Jag ringde och där sa dem att det lät som bihålorna alt. spänningshuvudvärk och att jag skulle försöka att bara slappna av. Om det tillkom något eller om jag fick ondare så skulle jag ringa igen eller åka in. Usch, jag hatar sånt här. Och det har varit så mycket med graviditeten och efteråt. Det känns som om jag aldrig ska få slappna av och bara vara :( är ju livrädd att något ska hända, att det ska vara något farligt även om jag innerst inne förstår att det nog inte är farligt...

Har du varit förkyld? Då kan det nog vara bihålorna. Men eftersom du nu skrev att det varit mycket nu och att du har svårt att slappna av så kanske det är troligare att det är spänningshuvudvärk?

Ta djupa andetag, drick mycket vatten! Försök slappna av och tänk på något annat än att det gör ont! (lättare sagt än gjort)

Bra att du har telefontid imorgon! 
  • MizzTez

Åh.. jag är inne på 14e dagen med bihåleinflammation.. fått antibiotika i söndags och då var jag in på akuten för att få det! Skit vilket tryck jag haft i skallen! Jag har knappt orkat sitta upp.. Med min panikångest så funkar sånt väldigt dåligt vill jag säga, det är sjukt vad rädd man kan bli.
    Är inne på 3e dagen med antibiotika och kortison spray och nu börjar det lätta lite. Kan till och med vara social! Så be om det! Speciellt nässprayen och så kollar du om du kan ta sinova forte när du ammar, de är toppen!

En sak ska du tänka på när det kommer till din hälsa, din hälsa går före allt! Så att din karl jobbar och att ditt barn måste ammas är världsliga saker jämfört om du blir inlagd på sjukhus eller liknande eller värre. Jag vet att man inte ska säga sånt till någon med ångest men ibland måste man ändra sitt tänkande.

Anonym (Livrädd) skrev 2012-03-29 01:19:44 följande:
    Tycker faktiskt att du ska prata med din bm eller de på bvc om det här, så det inte eskalerar till GAD eller värre ångest symptom. Man tror inte det men det är lätt hänt.. Finns en anledning till att jag sitter vaken kl 02.30 och skriver här på fl.. För mig gick det över i kaostankar, dödsångest, gad, panikattacker. nu menar jag verkligen inte att det händer alla och att man ska tro att det gör det men chansen finns.
    Såg att någon pratat spända käkmuskler och det är jättevanligt om man är orolig, har fått tid för att göra en skena hos tandis som jag ska ha på natten för min oro visar sig i att jag pressar tänderna. Så jag tycker verkligen att när du väl har din läkare på telefontid så prata om allt!! Inte bara eventuelle bihålor!

Lycka till ts och hoppas du kan slappna av och njuta av att vara mamma! Tills första trotset iaf
  • RockaTot

Ja just det bihåleinflammation ger ju en helvetes huvudvärk, hur kunde jag glömma det. Vad bra du ringde upplysningen, och hoppas att du sover gott nu.

Svar på tråden Hemsk huvudvärk. Ångest och rädd!!