• Zoya

Ratsit - när är man anonym när man söker efter någon där?

Hej,

Jag brukar ibland kolla vart gamla klasskompisar bor på ratsit.se.
    Jag är inte intresserad hur mycket folk tjänar, bara vart de bor och om de är ogifta/gifta. Är det aldrig anonymt när man söker på ratsit.se? Jag fick lite panik när jag sökte om det var anonymt och såg att 2007 blev det inte längre anonymt att söka på ratsit.se. Fast jag loggar inte in och kollar på folk, jag söker bara allmänna uppgifter. 

• Svar på tråden Ratsit - när är man anonym när man söker efter någon där?
  • Linda1976

Är du inte inloggad så är det såklart anonymt.... 

Kanske att man kaaaaan be om ip-nr via ratsit vem som sökt på en, om man känner sig förföljd av någon - men det känns ju långsökt.

Har du inte missuppfattat det hela? 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Linda1976

Det är ju samma sak som att söka nån på Eniro eller google.... det är ju ingen som kollar det....

• Linda1976

Webbtjänsten[förtydliga] lanserades 23 november 2006[8] och var inledningsvis anonym. Den kritiserades då avDatainspektionen.[9] Efter en branschöverenskommelse började de tidigare anonyma kreditupplysningstjänsterna den 11 juni 2007 att sända kopior till de som är omfrågade.[10] Ratsit införde omfrågandekopia för privatkunder den 11 juni 2007, och i samband med en ändring i Kreditupplysningslagen den 1 januari 2011 så införde man även omfrågadkopia för sina företagskunder när de tar personupplysningar.[11]

Klart och tydligt: Om någon gör en förfrågan - KREDITUPPLYSNING - via inloggning så får den omfrågade veta det. Ungefär som man får via UC.

• Zoya
    Linda1976 skrev 2012-03-29 07:15:38 följande:
    Det är ju samma sak som att söka nån på Eniro eller google.... det är ju ingen som kollar det....
    Ja, självklart och jag har inget konto på ratsit.se
Svar på tråden Ratsit - när är man anonym när man söker efter någon där?